Gå til innhold

Biltema feilkodeleser og Suzuki Grand Vitara 2001

Ranger emnet


aurba

Anbefalte innlegg

Hei, Er det noen som ved om biltemas feilkodelesere fungerer med Suzuki Grand vitara 2011 modell.

 

Situasjon: Motor er kald og bilen starter ikke men startmotor går, gul lampe for motorfeil lyser. Det samme skjedde or 3 dager siden, bilen var da varm men ville ikke starte, etter ca. 1/2 time startet den uten at jeg hadde gjort noe med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skeptisk! Tror jeg hadde styrt unna den. Bestill heller en litt dyrer/bedre fra ebay eller noe. Men lyser lampa når bilen går? At lampa lyser mens du prøver å starte betyr ikke at det er noe feilkode der fordet. For det er helt normalt. Den blinker ikke?

 

Du sier lite om bilen din her. Er det 2001 eller 2011 model? Er det bensin/diesel?

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei, det er en 2001 Grand Vitara med 2.1td (RHZ)

 

Den gule motorlampa lyser konstant med tenning på.

 

Jeg gikk til innkjøp av biltema sin feilkodeleser og får frem to feil

P0120 - Throttle Position (TP) Sensor Circuit Malfunction

P0220 - Throttle Position Range / Performance Problem 2

 

Målte så opp noen verdier på gasspedalen på kontakten inn til styreenheten under dashbord på høyre side og fikk følgende verdier:

 

Posisjon på gasspedal Av 1/3 inne På helt inne

Kabelfarge

Grøn 5V 5V 5V

Brun 0V 0V 0V

Grå / blå 0,24V 1,88V 1,88V

Turkis 0,45V 1,74V 3,7V

 

For meg så ser dette ut til å være omtrent normale verdier, og at gasspedalen er OK!

Kan det da være styreenheten det er noe feil med?

 

Et spørsmål litt på siden. Jeg vurderer å bytte motoeren og lurer derfor på hvordan man finner en rimelig bruktmotor, er det slik at 2.0 TD (RHZ) motoren i Grand Vitaraen er den samme basismotoren som sitter i Citroen, Peugeot, Fiat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk feil på disse er den sensoren.(som sitter på luftfilter boksen) Da er det feilkode P0220. At du måler den nå, og alt ier iorden betyr ikke at den ikke er ødelagt fordet. Men det skal ikke ha noe med at bilen din ikke starter.. En vanlig feil er at bilen ikke tar gass bare.

 

Når du snakker om å bytte motor, så sjekk huggerier. Finnes ett stort i både sverige og danmark vi bruker på jobben. Gedsted autoopphug er i danmark, usikker på hva d i sverige var.

 

Ja det stemmer at det er i utgangspungtet lik motor i fiat, citroen, peugeot. MEN! Det er ikke bare å sette en fiat motor feks oppi suzukin. Dette har jeg prøvd før. å de er lagt ifra like! Feks vannkanaler på motorene er ulike. Slik at du må borre opp toppen/blokka for å få riktige vannkanaler og tette igjen noen andre. Dette er bare en av mange ting. Dette er MASSE jobb. Og anbefaler deg å kjøpe motor som er ifra en suzuki!

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår