Gå til innhold

Hvordan demontere drivknuter og bytte hjullager mm

Ranger emnet


Liz1979

Anbefalte innlegg

Jeg holder på med å skifte en del ting på min volvo 850 97 mod. Drivknuter begge sider, samt hjullager.

Jeg har fått div råd rundt omkring. Jeg vil skifte drivknuter uten å ta av hele akslingen. Jeg vil også skifte hjullager uten div fancy verktøy. Siden jeg er jente har jeg blitt litt plaget med gjenstridige bolter her og der (jeg er ikke muskelsterk nok)

 

Når det gjelder drivknuten får jeg beskjed om at jeg MÅ ta av hele akslingen, og at jeg for all del ikke må dunke på den med en hammer?!!? Når det gjelder hjullagrene får jeg beskjed om at de ikke går an og skifte uten en hydraulisk presse?!??

 

Stemmer disse rare påstandene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svart deg i annen tråd, ytre drivknuter kan meget godt skiftes uten å ta av hele drivakselen. Det du må finne ut er om drivknuten henger etter en låsering som må demonteres før knuten kan trekkes av akselen.

 

Å skifte hjullagrene kan gå uten hydraulisk presse, men du må da ha et lager (de)monteringssett. Slikt selges bl.a. på Biltema, men jobben blir uhyre mye enklere med hydraulisk presse.

Jeg har skiftet en del forhjulslagre på FWD, og en gang måtte M25 gjengestang gi tapt. Skrudde til gjengene røk og da har man plutselig fått enda ett problem, et mye større... Så presse er tingen ja.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fryktelig forvirret da en nabo kom og hadde meninger jeg ikke fikk til å stemme. drivknuten har låsering, denne var vanskelig å få tak i. jeg har nappet litt i ringen og dunket litt med hammer. Jeg slet for øvrig av en bit av låseringen. Det virker som drivknuten er på tur av, men dette arbeidet må jeg visst gjøre når naboen er på jobb :) Jeg har sett flere videoer og bildeserier ang hjullager hvor de bare dunker hardt med hammer og evt løsne skruene. så får de det av.

 

McRat - Bytte av hjullager foran, Volvo 850.

 

( Her er det en Honda Accord på videoen, men det ser ut til å være samme prinsippet)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er komplett nav så da er det lettere og skifte det, da kan du bare følge oppskrifta der som du linker til.

 

Angående den ytre drivknuten så trenger du ikke og ta ut hele akslingen for å skifte den. Det stemmer at det sitter en låsering der. Den må du vide ut samtidig som du slår drivknuten ut. Greit og være 2 da. Lettest om du har ei segeringstang.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låseringen på bildet skal vides ut, da kan drivknuten trekkes av akselen.

 

maxresdefault.jpg

 

Ser i linken din at hjullageret er skrudd fast som en komplett navenhet, ikke presset inn som jeg antok. Du kan da skifte dette uten presse, men jeg ville aldri ha demontert så mye som i linken. I såfall må du etterpå ha hjulstillingskontroll, om ikke kan dekkene dine bli spist opp på 1-2-3.

 

Drivknuten har du allerede ute. Skru av bremsecaliper og bremseskive. Skru så ut de fire boltene som er markert på bildet under, rengjør og monter tilbake nytt lager.

 

blog_85114_1504109.png

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke løsnet alt det han i linken min hadde tatt av :) har tenkt og gjøre det litt enklere. Har tatt av bremsecaliper og skive, løsnet under ved fjerbeinet, og selvsagt de ##!&%@!! Drivknuten :) Hadde tenkt å få skiftet hjullager uten å ta av mer enn det + hjullagret da :)

På det ene bildet over er låseringen utvidet, Jeg knakk av en bit på låseringen, da er den vel egentlig løs og trenger en dunk eller to med hammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låseringen er ikke nødvendigvis løs selv om du har knukket en bit av den, den kan fremdeles ligg i sporet sitt og holde drivknuten på plass.

 

Hjullageret klarer du nok skifte uten å demontere mer enn du har gjort.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med gjenstridige skruer :( Vurderer snart å begynne på steroider jeg innser at jeg rett og slett ikke er sterk nok.

 

Fant noe rart legger et bilde her ( Dette er ikke min bil, det er et bilde jeg fant på nett) Den med gul ring rundt, hva er det og hvilken funksjon har den? På min bil har de løsnet i det leddet. Det er løst på begge sider av bilen.

 

[ATTACH]39061[/ATTACH]

post-77878-13804855076088_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi jo men det er vel god trening i å mekke bil også?? Er snart ferdig med bilarbeidet, her må det gjøres når det er oppholdsvær i og med at jeg ikke har noen egnet plass og arbeide. Bilen står på lekeplassen like ved huset mitt :) Skal få tatt de lenkearmene og, får kjøpe nye på mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår