MortenNilsen1989 Skrevet Juni 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2013 Hei. Det skjer kun når jeg har på ganske høyt, men når bassen slår går turtallet ned når bilen står på tomgang. Ingen av bila til venna mine gjør det så noe er galt. Noen sier det er dynamoen eller coilen. Børstene på dynamoen er ganske slitte så dem skal byttes neste uke. Noen som har forslag? Mvh Morten Siter Xbox GT: MortenNilsen89 VW Passat GL 2.0i 1990 STV BMW 518i E34 1.8 1995 Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Juni 5, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2013 Fordi den trekker ekstra strøm akkurat når bassen slår. Spørs jo akkurat hvor stor dynamo du har for eksempel. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenNilsen1989 Skrevet Juni 5, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 5, 2013 Skjønner jo at den trekker ekstra strøm da, men hvor skjer det ikke med biler som har kraftigere anlegg enn det jeg har? Som i tillegg har mindre dynamoer! Er en annen her som har 2 batterier akkurat som jeg har men kraftigere forsterker og basser, bilen hans ligger stødig på turtall.. Siter Xbox GT: MortenNilsen89 VW Passat GL 2.0i 1990 STV BMW 518i E34 1.8 1995 Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet Juni 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2013 Er du sikker på at turtallet går ned, eller er det bare turtelleren som viser lavere turtall. Kan være instrumentet som er litt følsomt for rett spenning. -- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenNilsen1989 Skrevet Juni 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2013 Hører på motoren at det går ned litt, ellers hadde jeg ikke brydd meg. ;) Siter Xbox GT: MortenNilsen89 VW Passat GL 2.0i 1990 STV BMW 518i E34 1.8 1995 Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleks 242 Skrevet Juni 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 6, 2013 hvis du har slitne børster eller batteria dine av en eller annen grunn har en volt eller 2 mindre enn dem vanligvis skulle hatt ( dårlig lading eller spenningstap av ett slag ) vil jo det vesle ekstra bassen drar der og da kunne senke spenninga nok til at f.eks coilen din eller andre ting får bittelitt for lite strøm. hvis du ikke finner ut av det, kjøp deg en kondensator ;) bare ett par tre fahrad hjelper ;) Siter - 90 Mercedes 230e w124 - '90 Nissan Patrol 2.8 GR Y60 x '89 Volvo 745 GLE x '97 Toyota Carina x'05 Opel Astra H x '88 Volvo 740 gl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenNilsen1989 Skrevet Juni 8, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2013 Skal aldri en kondensator inn i bilen min, men ja børstene er slitt som faen, ene er knekt delvis så skal bytte nå til uka. Siter Xbox GT: MortenNilsen89 VW Passat GL 2.0i 1990 STV BMW 518i E34 1.8 1995 Volvo 142 B20 19something(Bilcross)(Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Juni 8, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2013 Kanskje nettopp for kompisene dine har mindre dynamoen så synker ikke tomgangen på deres biler, du har større dynamo, den er tyngre å dra når anlegget drar for fullt. Ville vel kanskje vurdert en kondis jeg, de ville dempet spenningspeakene du får når bassen slår, og du slipper problemet. Det kan også være forskjell på måten/hvor kjapt spenningsregulatoren jobber, tomgangsregulering på bilene, hvor kjapt batteriet er med å levere/stabilisere spenninga. Det at tomgangen synker er nok pga at dynamo jobber tyngre da, en dynamo på 55A trekker vel ca 5 hk, du har ikke mange hk tilgjengelig ved 800 rpm. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lademoen Skrevet Juni 9, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2013 Dynamoen skal ikke levere strøm til forsterkeren din – det er batteriets (flertall?) oppgave. Dynamoen skal bare jevnt og trutt levere ladestrøm til batteriet mens det brukes. Men som flere har påpekt: en kondensator vil kanskje ikke være dumt. Blybatterier lagrer energi kjemisk, og kjemiske reaksjoner er litt treige i starten (når batteriet skal levere strøm) – se for deg strøm oppover og tid bortover i denne figuren. Gamle batterier er gjerne tregere (flatere kurve), og flere batterier i parallell vil ikke være noe kjappere (dog større kapasitet). Kondensatoren lagrer energien i et elektrisk felt og vil være sinnsykt mye kjappere til å levere den effekten du trenger når bassen slår. Batteriet og kondensatoren vil (derfor) i mange tilfeller utfylle hverandre på følgende måte, der kondensatoren har lilla plot. Den tappes for energi veldig fort, men da leverer batteriet nok til å «ta over». På den måten får du mindre spenningsfall på elnettet i bilen når bassen slår, kanskje noe både motor og dynamo foretrekker? Siter Sju døgn i veka — alt som hadde blitt gjort Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.