Gå til innhold

Best motor, 2.4 eller 2.8?

Ranger emnet


XThhX

Anbefalte innlegg

ok, men jeg er litt usikker på om jeg skal bytte ut den jeg har (har veldig lyst på quattro) eller om jeg skal beholde den.

 

Hvor langt bruker egentlig 2.4L å gå før det blir de største kostnadene?

 

Bilen jeg har er:

 

2.4 1999 modell, ca. 233000 km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg har en 1998 mod 2.4 30V som nå har rullet 578.000 km uten og skru noe som helst. Ikke en eneste ulyd fra den motoren og bruker heller ikke noe mere olje en den gjorde når den var ny. Motoren er også tørr og fin utvendig. Null lekkasjer. Denne bilen brukes til langkjøring.

Har selv også en 2.4 30V som har rullet 200.000 km nå og den er i topp stand. Så lenge man gir bilen godt stell og pleie holder de lenge.

98 Audi A6 Avant 4B,C5 2,4 30V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.4 har de daueste 165 hestene jeg noen hang har opplevd iallefall.

Hadde en slik A6 for noen år siden. Sedan, og fwd. Og med quattro vil den gå enda dårligere.

2.8 er noe helt annet, men rimelig treig den og. Hadde det i en A8.

 

Jeg solgte nettopp min 2.7T. Den har gått 250 k nå ikveld (fikk bilde av kompis) og har ikke hatt et eneste problem med motor eller tekniksk ellers med den bilen. Det har alt med hvordan du steller med den å gjøre.

 

En 2.7T er en helt annen verden når det gjelder drag enn 2.8 eller 2.4. Og iallefall om du spanderer en chip på den. Da forandrer alt seg, og du har en bil som tar forbikjøringer lekende lett uten anstrengelse, om det er i bratte bakker eller rett fram.

 

Anbefaler på det sterkeste en 2.7T. Beste bilen jeg har hatt til nå.

 

Så klart. Det er en del issues som følger med modellen. Alle vet at en C5 krever litt pleie. Det kommer rust. Spesielt på framskjermer (ekstra på prefacelift) ettersom facelift fikk aluskjermer foran. (har jeg hørt) Bakskjermer kommer det rust i, samt bak dørlister.

 

Forstilling er trøblete på disse. Bærearmer må byttes i tide og utide, og velger du 2.7T vil du få litt trøbbel med bremser og.

HP2 bremser er notorisk for å henge seg opp om du ikke utfører service på dem. Ofte. Bak kalipere har også en lei tendens til å henge.

 

Ekstremt viktig å bytte olje og filter på girkassa (om du velger tiptronic), og gjerne rense magnetene i bunnpanna også. Dette gjorde jeg 1 gang i året på min. Så liker ikke disse kassene hyppige kickdowns. Problemet er at den går varm. Om du skal kjøre mye sportslig ville jeg oppgradert oljekjøler på kassa. Samt bruke vett når du kjører. Rivstarter osv. er ikke noe for disse. Dette er cruisermaskiner.

 

Ellers er dette gulle gode biler. Men du må regne med å gjøre litt servicer på de i ny og ne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Takker for alle svar, så da får jeg se om jeg bytter bort 2.4L mot en med litt større motor og quattro, men hvordan er forbruket på 2.8 i forhold til en 2.4 på vanlig kjøring?

 

Jeg har nå en 2.8Q Aut. og forbruket mitt ligger på alt fra 0.85l til 1.0l på langkjøring til 1.0l til 1.5l ved bykjøring. Kommer selvfølgelig an på høyrefoten :)

Audi A6 4B Avant 2.8 Quattro

Audi A3 1.8T Ambition

Golf 3 1,6 GL ...solgt...

Toyota Carina II 1986 (Kondemnert etter en kompis fikk kjøre noen kilometer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår