Einarw Skrevet Mai 28, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2013 Hei alle sammen! Har et merkelig problem med min Audi A6 98-modell, automat gir. Den har hatt problemer med å starte av og til den siste uken. Sist idag klarte jeg ikke å starte den (prøver ikke å starte engang, startmotoren går ikke, men lys og annet er good). Men så prøvde jeg et par timer senere, så starten den uten problemer. Dette samme skjedde forrige helg. I mellomtiden har jeg ofte måtte vri om to til tre ganger for den har startet. Da enkelte ganger hørte jeg en slags "gnistre" lyd. Slik som idag da den overhode ikke startet eller laget den "gnistre" lyden, prøvde jeg med både hovednøkkelen og reservenøkkelen, samt la merke til at startsperren fungerte som normalt (lyser i 1-2 sek for så å slukke), så skal ikke ha noe med det å gjøre. Skiftet fra park til drive et par ganger i tilfelle det skulle være noe dårlig kontakt med en muligens sensor som gir tilbakemelding at den står i park (som er posisjonen den kan starte). Ingen hell her heller. Lurer på om det kan være et slitent rele eller dårlig kontakt en plass. Men er rimelig lost her. Noen som har vært borti samme problemet, eller har en mistanke til hva dette kan skyldes? Pa forhånd takk! Mvh Einar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Mai 28, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2013 Høres ut som deffekt starter eller tenningsbryter. Må få målt om det kommer fram 12 volt til den tynne ledningen på starteren når dette skjer. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 29, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2013 Gjør som opelkaren skriver, mål på starter og jobb deg innover. Sjekk kontaktsett for park/nøytral på girvelger og bakstykke på tenningslås. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einarw Skrevet Mai 29, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2013 Takker for svar! Skal sjekke dette neste gang dette skjer. Noen som har relè oversikt og/eller elektriske tegninger til dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 29, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2013 Du trenger ikke tegninger til å begynne med når du skal måle om det kommer 12V på den tynne ledningen til starter ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einarw Skrevet Mai 29, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2013 Du trenger ikke tegninger til å begynne med når du skal måle om det kommer 12V på den tynne ledningen til starter ;) Nei, det er klart. Tenkte bare å ha ting klart til når jeg ikke får start igjen på bilen. I mitt hode ser jeg det som usannsynlig at det kommer 12v frem til starteren når problemet oppstår. SIden dette er en feil som kommer og går, er det mest sannsynlig i orden igjen etter jeg har fremskaffet nødvendige tegninger. Kjipt å vente til neste gang det går skjeis for evt. videre feilsøking. Men er selvsagt ikke meningen å lage for mye bry for dere, så kan godt sjekke det først. Vet ikke tilfeldigvis om Haynes håndboka for opp til 97-modeller er relativ lik 98-modellen? Har ikke klart å finne noen håndbok for min modell :( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einarw Skrevet Juni 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2013 Da har jeg endelig fått feilsøkt litt mer, da bilen står og feilen er der hele tiden. Har funnet ut at det ikke kommer 12V til innslagsrelèet (tynn ledning). Lurer på hvilket relè som går til startmotoren, noen som vet? (se vedlagte bilder) Den svart/rød ledningen nederst på bildet har ingen strøm selv om tenning er på eller ved start (vrir helt om) Den tynne blå øverst er det 12 volt på ved start (vrir helt om), er det denne som kan være ledningen til startrelèet? Alle de andre ledningene har 12V så lenge tenningen er på + noen uten at tenningen er på. [ATTACH]39024[/ATTACH] Her er relèene bak relèene på siste bilde (lengre inn under rattet) [ATTACH]39025[/ATTACH] Relèer: [ATTACH]39023[/ATTACH] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Juni 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2013 Såvidt jeg vet så er det ikke eget starter rele på den, stort sett bare japsebiler som har det mener jeg. Spørs om det er tenningsbryteren din som er deffekt. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einarw Skrevet Juni 12, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2013 Mulig det. Men hvis det er tenningsbryteren som er ødelagt, er det nødt til å være den sort/rød ledningen som går til starteren (den eneste ledning det ikke blir strøm på uansett stilling på nøkkelen). Men hva er da den tynne blå til? den er det jo kun 12V på når jeg vrir helt om. Er det flere ting som får strøm direkte fra tenningsbryteren idet jeg vrir helt om? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2013 Svart/rød ledning er til starter ja, går også via sperrerelé fra girvelger, altså må gir stå i park eller fri før du kan starte. Om du IKKE har spenning på svart/rød ledning så bytt bakstykke. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Juni 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2013 Tynn blå ledning er til D+ på dynamo, altså magnetisering. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einarw Skrevet Juni 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2013 Tusen hjertelig for svar! Har nå skaffet nytt bakstykke i håp at dette skal løse problemet. Kommer med status etter dette er byttet :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einarw Skrevet Juni 19, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2013 Da har jeg omsider fått byttet bakstykket da den første jeg fikk var feil og den riktige måtte bestilles. Men nå starter den bare fint :) Tusen takk for hjelp!! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glade ammator Skrevet Januar 6, 2014 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2014 Er det fortsatt liv i denne tråden? Har samme problem. Fikk dessverre tak i feil bakstykke i dag. Får det andre i morgen. Har en mistanke til at det ikke er bakstykket, men park nøytral på gikassen. Noen som vet hvor de bryterene eller sperrereleet er? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg