Gå til innhold

Tung/lett servostyring?

Ranger emnet


ZynThraX

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nylig gått fra en b6 2002 til b8 2009. Det jeg har lagt merke til er at styringen er vesentlig tyngre på den nye.

 

Skal den være det? Eller kan det være noe gale? Det kommee ingen lyder eller noen slikt.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har tidligere skrevet en tråd her angående min mistanke om svært hardt styring på min Audi A4 B8 2008/09

 

Har prøvd å lese litt rundt på andre forum på nette, men er ikke til å bli klok på, ei heller er min engelsk helt 100%.

 

Men nå etter å ha rengjort bilen, tenket jeg at jeg skulle sjekke servo oljen, den er så og si nederst på målepinnen (minimum)

var litt vanskelig å lese da det var mer skrift på den lille målepinnen enn i hele manualen :P

 

Men kan dette føre til hard styring? vil det da hjelpe å fylle opp litt med servoolje(g002000)

 

Bilen har ikke servotronic, men ville trodd at styringen skulle vært litt lettere enn den er nå, nå er det på grensen til ubehagelig tungt å ratte ved parking.

 

Min tidligere Audi A4 B6 2002 er x5 lettere på rattet.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pumpa har blitt ødelagt fordi du har kjørt rundt med for lite olje i systemet, så er det ganske naturlig at bilen har blitt hard på styringa. Du kan selvfølgelig prøve å fylle opp med servoolje, men sannsynligvis er skaden allerde skjedd.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltposting er ikke lov, slo sammen trådene dine.

 

Om servopumpa er defekt så pleier den gi lyd fra seg. Om servoolja er på minimum så skal ikke noe ta skade, men er selvsagt riktig å holde den godt over minimum.

 

Og om du skal etterfylle på så bruk riktig olje. Tipper det er Pentosin CHF 11S på din, men det må du sjekke i serviceheftet, skal være grønn servoolje!

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke en eneste lyd, og servoen virker da det er mye tyngre å vri om ratten uten at bilen går.

Men synes bare den er ufattelig tung i for til min tidligere B6.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe sportspakke. Men synes det var veldig rart at det skulle være så mye tyngre. Går greit under kjøring, men litt irriterende ved parkering. Da jeg virkelig kjenner forskjellen.

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er bilen kjøpt ny i Norge?

Det er 5 år reklamasjon på ting som er ment å vare lenger enn 5 år, hvis det er så ille som du mener, er det noe som ikke stemmer.

Ingen feilmelding på styring?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen er kjøpt ny i 2008.

Jeg har ikke hatt bilen inne til diagnose, får ikke opp noe feilmeldinger på bilen under start eller kjøring.

 

Den lekker ikke noen sted og heller ikke noe lyder. Bilen har ikke servotronic, men ville jo trodd at den skulle vært lettere på ratten selvom.

Får ta meg en tur innom audi senteren og høre med de, eneste med de er at de tar jo 1000000 kr timen ifra man har sagt hei :P

Audi A4 Avant B8 2.0 TDI 2008 (143hk)

Tidligere hatt :

Honda Accord 2.0 EXi 1992 (133hk)

VW Passat 1.9 TDI 2001 (110hk)

Audi A4 B6 1.9 TDI 2002 (131hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 10 months later...

Hallo. Ser at dette er en nesten ett år gammel tråd.

Har samme opplevelsen med min Audi A4 B8 2009 modell med sportspakke+.

 

Årsaken ser ut til å være at denne modellen med sportspakke+ benytter hydraulisk servo, og ikke elektronisk servo.

Den hydrauliske er muligens noe mer presis og sportslig enn den elektroniske, men den er tydeligvis også satt opp betydelig tyngre. 

Det positive er at man blir sterk i bryst/skuldre og armer, siden man trener litt når man parkerer. Synes allerede å se forskjell i sladrespeilet :P

 

Løsningen er å skifte til elektronisk servo. Dette vil koste ca 30.000,- hos Møller har jeg fått opplyst.

Tips om andre som kan gjøre det billigere mottas med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årsaken ser ut til å være at denne modellen med sportspakke+ benytter hydraulisk servo, og ikke elektronisk servo.

Den hydrauliske er muligens noe mer presis og sportslig enn den elektroniske, men den er tydeligvis også satt opp betydelig tyngre. 

Det positive er at man blir sterk i bryst/skuldre og armer, siden man trener litt når man parkerer. Synes allerede å se forskjell i sladrespeilet :P

 

 

Skulle vært arnold schwarzenegger jeg da, siden min første bil var en eldre Audi 100 uten servo ;) Den var tung å ratte om

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår