Gå til innhold

Fjusker på tomgang og ryker fra eksos

Ranger emnet


gassrovdyret

Anbefalte innlegg

Har en passat 1.8t 99 mod som har begynt å fjuske på tomgang. ryker også fra eksos akkurat når den fjusker. varierer mellom hvit røyk og mørkere røyk (ingen blårøyk). når den er kald går den ganske normalt, kan helt fint kjøre med den, er bare på tomgang den fjusker. ut fra eksos kommer det en blanding mellom tørkede oljerester og vann. lukter surt fra eksos.

 

Ingen tendens til vann i motor eller olje i overløpstank.

bruker ikke olje.

Sotede plugger

lambdasonde ble kobla ut og merka pittelitt bedre tomgang men røyk fortsatt fra eksos

målte motstand på coiler og di var ok

lekker ikke vann.

luftmengdemåler ble rensa og problemet ble ikke bedre.

 

for meg så virker det som om det er feil blanding, kan det vere motortempsensor som tuller seg og gir feil signal for blanding?

 

Noen som har gode forslag? :)

Endret av gassrovdyret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun på tomgang dette skjer? Tatt diagnose etter problemet har vært tilstede uten å stoppe motor før diagnose?

Tempsensor til ECU kan du måle, aller helst burde du sett hvilke verdier ECU ser, vha VCDS/VAS, for å være sikker.

Å kople ifra lambda vil fort ta knekken på den så kople den på igjen. Test med en verifisert fungerende LMM (om du har tilgang til det).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kun på tomgang dette problemet er, er ett lite rykk i bilen om jeg triller i en nedoverbakke og gir gass igjen på lavt turtall, men dette skjer ikke ofte. har brukt 1000 kr på diagnose nå, og ingen av di 2 verkstedene fant noen feil. bilen gikk helt fint på tomgang når di målte. når jeg kom hjem igjen så begynte problemet igjen....typisk! :)

 

Lambdasonden hadde jeg kobla ut i bare ett minutt og den er kobla til igjen nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår