Gå til innhold

Kan verksted "legge på prisen" ?

Ranger emnet


thomasb_

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp bytta registerreim + vannpumpe på en 12 år gammel Peugeot 307 på et merkeverksted. Jeg sjekka på fredagen va prisen var for å være sikker, og da sa de 5450,- så lenge ikke drivreima også måtte byttes.

 

Da i dag ser jeg på regninga at det ble 5841,- altså nesten 400 kr mer . Jeg ser det er gjort noe "rengjort kjølesystem siden det var rød kjølevæske på" til 440,- . Det stemmer at det var rød kjølevæske, men dette var noe som ble endret på da et Mekonomen verksted monterte motorvarmer på bilen (2 år siden) , og de byttet fra blå til rød .

 

Kan da merkeverksted gjøre slikt å ta seg ekstra betalt ?

 

Noe annet jeg lurer på er : Det er nå 5 år siden (før dette) siden reg reim og vannpumpa ble bytta, men bare (60 000 km) . Kunne denne holdt lenge mer ? Det var de på merkeverksted som sa at den burde byttes dette året, så jeg gjorde det nå for å være sikker på at det ikke ble havari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått en pris på forhånd så er det den som gjelder og da helst skriftlig. Alt ekstraarbeid/kostnader skal kunde informeres om før det blir utført.

 

Når det gjelder skifte av registerreim så varierer det fra bil til bil når den skal skiftes, men det er f.eks 90 000 km eller 6 år, det som inntreffer først. Så i ditt tilfelle så har det gått 5 år siden den ble skiftet så da er vel tiden inne for å bytte selv om ikke km "grensen" er kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verksted kan øke prisen med 15% eller 800kr over pris overslaget uten og kontakte kunden.

Her ligger alle retigheter ved verkstedsbesøk:http://gammel.nbf.no/Verkstedsaker/Publikasjoner/Forretningsvilk%C3%A5r02.06.pdf

Har du fått fastpris derimot, kan de ikke overskride denne uten ny avtale.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på disse bilene er det 120 000 km ELLER hvert 5 år, så jeg gjorde det liksågreit i og med at de hadde en kampanje på 20 prosent akkurat nå, pluss at jeg har brukt bilen hardt på landeveiskjøring en god del i meget kaldt klima i Finnmark og da har bilen gått det den er god for (var faktisk like dyrt i Sverige og Finland for dette arbeidet)

 

Men sida de begynte å rense kjølesystemet så hadde jeg kanskje spart noen hundre ved å bruke et annet verksted :S Antar de beregnet en halvtimes arbeid på det . Sida jeg bryr meg om 400 kr er fordi jeg liker å bruke minst mulig på bil tror jeg ;) hehe ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som var greia med dette var :

 

Var det virkelig nødvendig at de byttet kjølevæske tilbake til BLÅ og dermed måtte rense systemet (når det allerede var rød på den) :... ? Er ikke det akkurat det samme om det er rød eller blå kjølevæske på bilen bare man ikke blander de ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår