Gå til innhold

thomasb_

Bruker
  • Innholdsteller

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om thomasb_

  • Bursdag 02/04/1986

Contact Methods

  • Bosted
    Hammerfest

thomasb_'s Achievements

  1. Da durer det mer i den pedalen ... Merkeverksted beregnet kun 3,2 timer på bytte . Rart at noen beregner over dobbelt så mye .
  2. lekkasjer fra sim ringer i gearkassa er visstnok typisk Peugeot .... men hvor lang tid tar dette clutchbytte ?? 5-8 timer ?
  3. ok, foreløpig en ganske svak lyd . Like greit å skifte clutch samtidig ja , men er det flere ting man bør bytte samtidig ? Sim-ringer til driv aksel ? Er det ikke en simm-ring mellom motorblokka og girkassa også ? (tror denne lekker litt) .
  4. Fikk en ny lyd i dag på bilen , Peugeot 307 1,6 , 2001 mod , som er gått 160 000 km . Når jeg holder inne klutchen kommer det en slags durelyd når jeg hører godt etter. Denne hører jeg også når jeg klutcher og da kan durelyden pga motorpådrag bli enda litt høyere. Hadde en annen merkelig lyd for 1 uke siden når det var mildt i været, når bilen var kald og jeg startet den hørte jeg en "gnellelyd" akkurat som en typisk viftereimlyd, men tror ikke det kom fra dynamoreima , denne kom og gikk også når jeg kjørte, men forsvant dagen etterpå. Om det har sammenheng med klutchlyden vet jeg ikke . Det som slår meg er utløserlager på klutch ? Mye arbeid å bytte denne kanskje ? Isåfall hvor lenge kan jeg kjøre slik?
  5. eneste symptomer jeg har fra bilen er at nåla i dashbordet kan krype opp mot 100 grader ved bykjøring og det er kaldt i været.. Men topp-pakning er det neppe, for har ingen andre symptomer på at det skal være topp-pakning
  6. Nå har jeg kjørt en 2000 km siden sist jeg fylte kjølevæske. Jeg ser helt klart at nivå har sunket littegranne til Min, så det går sakte men sikkert nedover. Dette er litt som det var for noen år siden når det var kjølevæskelekkasje, da etterfylte jeg littegrann av og til. Legger ved et bilde der jeg mistenker at det kommer ut litt kjølevæske, rett bak den svarte slangen til motorvarmeren. Der er det litt blått, så ser ut som litt "svetting" når motoren har vært skikkelig varm.
  7. Da har jeg sjekka etter lekkasjer. Finner ikke noe ved registerdekselet i bunnen, og termostaten har heller ingen lekkasjer. Men når jeg ser ved kjølevæskehuset (det store huset termostaten er koblet inn i) så skimter jeg noe muligens irr helt inne ved blokka. Så det kan jo tenkes at det er pakningen som ble fikset for 1,5 år siden hos Peugeot merkeverksted (ca. 15000 km siden) er dårlig igjen. Dette kostet da ca. 2500 kr å fikse i og med at det var litt arbeid å demontere, så ble det satt på ny pakning og limt ekstra med noe tetningsmasse. Han lovte meg da at det skulle være tett. Bør man ikke forvente at den nymonterte pakningen skal holde lengere enn dette ? Kan nevne at bilen har stått i garasje når den ikke har vært brukt, og har jeg vært på steder ved kulde har jeg brukt motorvarmer, og har heller ikke kjørt noe hardt. Uansett merkelig at jeg ikke har merket noe før registerreim/vannpumpe bytte. Har etterfyllt med litt kjølevæske nå, så skal se om det minker noe videre.
  8. Bilen det gjelder er en: Peugeot 307, 1,6, 2001 mod . 150 000 km Har hatt dette problemet før for ca. en 2 år siden, og da var det en pakning som var gåen. Merkeverksted demonterte da hele kjølevæskehuset og monterte ny pakning, pluss ekstra tetningsmasse og bilen brukte aldri mer kjølevæske. Nå uansett ser jeg at den bruker litt kjølevæske, og bilen var for ca. 2 måneder siden inne hos merkeverksted for å bytte regreim og vannpumpe. Dette ble da gjort, pluss at det var rød kjølevæske påbilen (pga mekonomen hadde satt i rød når de monterte defa blokkvarmer). Merkeverkstedet hadde derfor spylt hele kjølevæskesystemet i tillegg for å skifte over til blå væske. Nå ser jeg uansett at ved ca 1500-2000 km etter dette reg reim byttet at kjølevæskenivået er på "min", så det tappes kjølevæske og dette var ikke tilfellet før reg reim bytte. Jeg byttet også termostat i vinter, men det minket aldri noe etter dette, så jeg tror dette er noe som har skjedd etter reg reim bytte. Hva kan ha skjedd her ?Bilen det gjelder er en: Peugeot 307, 1,6, 2001 mod . 150 000 km Har hatt dette problemet før for ca. en 2 år siden, og da var det en pakning som var gåen. Merkeverksted demonterte da hele kjølevæskehuset og monterte ny pakning, pluss ekstra tetningsmasse og bilen brukte aldri mer kjølevæske. Nå uansett ser jeg at den bruker litt kjølevæske, og bilen var for ca. 2 måneder siden inne hos merkeverksted for å bytte regreim og vannpumpe. Dette ble da gjort, pluss at det var rød kjølevæske påbilen (pga mekonomen hadde satt i rød når de monterte defa blokkvarmer). Merkeverkstedet hadde derfor spylt hele kjølevæskesystemet i tillegg for å skifte over til blå væske. Nå ser jeg uansett at ved ca 1500-2000 km etter dette reg reim byttet at kjølevæskenivået er på "min", så det tappes kjølevæske og dette var ikke tilfellet før reg reim bytte. Jeg byttet også termostat i vinter, men det minket aldri noe etter dette, så jeg tror dette er noe som har skjedd etter reg reim bytte. Hva kan ha skjedd her ?
  9. Men det som var greia med dette var : Var det virkelig nødvendig at de byttet kjølevæske tilbake til BLÅ og dermed måtte rense systemet (når det allerede var rød på den) :... ? Er ikke det akkurat det samme om det er rød eller blå kjølevæske på bilen bare man ikke blander de ?
  10. Når jeg blinker til høyre og deretter drar rattet mot venstre så hopper bryteren automatisk til venstre når man drar rundt rattet, så det er galt med bryteren . Jeg har peila meg inn på denne bryteren: Blinklys/lys Rattbryter til Peugeot 307 2001-05 - NBF Bildeler Så må jeg vite før jeg bestiller er denne alt jeg trenger ?? Får man med "innmaten" også for det er vel den som er ødelagt? Har aldri bytta slike før, men det skal være fort gjort.
  11. jeg lurer litt på denne også, hvor fyller man på gearolje ? Tar av dekselet bak dekket ?
  12. Ja på disse bilene er det 120 000 km ELLER hvert 5 år, så jeg gjorde det liksågreit i og med at de hadde en kampanje på 20 prosent akkurat nå, pluss at jeg har brukt bilen hardt på landeveiskjøring en god del i meget kaldt klima i Finnmark og da har bilen gått det den er god for (var faktisk like dyrt i Sverige og Finland for dette arbeidet) Men sida de begynte å rense kjølesystemet så hadde jeg kanskje spart noen hundre ved å bruke et annet verksted :S Antar de beregnet en halvtimes arbeid på det . Sida jeg bryr meg om 400 kr er fordi jeg liker å bruke minst mulig på bil tror jeg ;) hehe ...
  13. Fikk nettopp bytta registerreim + vannpumpe på en 12 år gammel Peugeot 307 på et merkeverksted. Jeg sjekka på fredagen va prisen var for å være sikker, og da sa de 5450,- så lenge ikke drivreima også måtte byttes. Da i dag ser jeg på regninga at det ble 5841,- altså nesten 400 kr mer . Jeg ser det er gjort noe "rengjort kjølesystem siden det var rød kjølevæske på" til 440,- . Det stemmer at det var rød kjølevæske, men dette var noe som ble endret på da et Mekonomen verksted monterte motorvarmer på bilen (2 år siden) , og de byttet fra blå til rød . Kan da merkeverksted gjøre slikt å ta seg ekstra betalt ? Noe annet jeg lurer på er : Det er nå 5 år siden (før dette) siden reg reim og vannpumpa ble bytta, men bare (60 000 km) . Kunne denne holdt lenge mer ? Det var de på merkeverksted som sa at den burde byttes dette året, så jeg gjorde det nå for å være sikker på at det ikke ble havari.
  14. Ja vurderer å bare ta reg reim bytte på verksted og resten selv ... men må man ha ikke ha bilen på bukk for å skifte bensinfilter og fylle på gearolje ?
  15. Har en Peugeot 307 1,6 2001 mod som nå trenger litt "service" . Bruker å gjøre det meste selv, men har hatt den på verksted for vanlig servicehefte arbeid og slikt . Nå er den gått 150 000 km, og skal likevel ha den inn for å bytte registerreim og vannpumpe . Så er spørsmålet , har det noe poeng å følge servicehefte å ta "hovedservice" nå i tillegg til registerreima ? Jeg har forstått det slik at det som blir gjort på denne servicen er - Olje med filter. - Bytte av bensinfilter - Bytte av luftfilter. - Bytte tennplugger - Bytte pollenfilter - Bytte bremseæske. - etterfylling på gearkasse. til 4300,- ... Uansett, jeg har regnet det ut slik at delene koster rundt 1000 kroner + ett oljeskift 1000 kr til, så sparer jo litt på å gjøre det selv ... men går glipp av den servicekontrollen da .. (har nettopp vært på EU kontroll) Er det noe vits å følge disse servicene ? Forrige service kosta rundt 3800,- og det var bare skift av pollenfilter, olje og filter (og service sjekk) , mener jeg . Hva mer "magisk" er det som skjer på disse servicene som kan være det verdt ?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår