Gå til innhold

Motorbytte Volvo 850 1994, 2,5 10V

Ranger emnet


mongologic

Anbefalte innlegg

Har en Volvo 850 1994 modell med 2.5 10V motor.

Motoren skal byttes, men jeg fikk feil motor på huggern. De ga meg en 2.5 20V fra en 1992 modell.

Jeg fikk med ECU, men på verkstedet jeg tok kontakt med sa de at hvis jeg skulle bytte til 20V måtte jeg ha en motor nyere en 1994 modell. Stemmer dette og evt hvorfor?

Endret av mongologic

X 1980 Mitsubishi Galant 1.6

X 1984 Volvo 240 (B200K, stv.)

X 1990 Volvo 240 GL (B230F sedan)

- 2000 Passat 1.9TDI

-Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka med Kverneland Bil på Steinkjer. De hadde ikke noe trua på å sette inn den motoren, da den visstnok har to styreenheter og anna ledningsnett. Steinkjer Biloppsamling gir faen, og selger meg feil motor. Jeg presiserte klart og tydelig flere ganger at den skulle inn i en 1994 (reg 07/1994) modell med 10V motor.

Snakka med de i morges og de skulle se om de fant en anna motor. Så da er det bare å smøre seg MYE tålmodighet. Sist venta jeg over tre uker på at de skulle få tatt ut den 20V motoren som egentlig skulle være 10V. Burde vel strengt tatt få rabatt for tort og svie, men det er vel bare å se langt etter.

 

Uansett så lurer jeg på hvilke motorer som garantert passer i min bil ?

Vil ikke gjøre samme feil to ganger.

Endret av mongologic
feil årsmodell

X 1980 Mitsubishi Galant 1.6

X 1984 Volvo 240 (B200K, stv.)

X 1990 Volvo 240 GL (B230F sedan)

- 2000 Passat 1.9TDI

-Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde gått på 10 ventiler da er du sikker. Eg har 10 ventiler sjøl og vil bygge den om til T5 med ny motor, ledningsnett, drivverk og alt... SCstyling i tr.heim tar 40 000 for en sånn jobb. alt av papir arbeid er ferdig når du får bilen tilbake eneste du må gjøre sjøl er å vise den på biltilsynet. det er en god løsning om du vil ligge litt penger i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fikk bytta inn motoren og har nå fått satt inn en 10V, som foreløpig virker veldig bra. Trodde det var ventilrakkel men det opphører når jeg trår inn clutchen, så da er det kanskje clutchlageret. Den har gått ca 230000 og bruker kanskje 3dl olje på 100 mil. Reg.reim var visstnok bytta på 190000, men har ikke papir på noe. Men det er vel 120000km intervall så jeg synes det er litt rart at forrige eier bytta på 190000.

 

Blir det lett motorhavari på disse om reima ryker?

Jeg har også fått ulyd i drivknuten(tikking når jeg tar løst med sving osv)

Hvor lenge er d safe å kjøre med det?

Endret av mongologic

X 1980 Mitsubishi Galant 1.6

X 1984 Volvo 240 (B200K, stv.)

X 1990 Volvo 240 GL (B230F sedan)

- 2000 Passat 1.9TDI

-Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registerreim-intervallet går også på antall år også. 5 år eller 120 tusen km for eksempel.

Stor sansynlighet for ventilras ved regreim havari ja.

Finnes ikke noe fasitsvar på hvor lenge ei drivknute med ulyd i holder, men du bør ikke akkurat legge ut på langtur.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

drivknuten holder enda:)

Håper det bare er mansjetten som er gåen.

I steden for å lage en ny tråd så spør jeg her:

Er mineralolje fra felleskjøpet kurrant for disse motorene?

Evt. hva er billigste anbefalte helårsolje?

Det er en gammel og stygg bil som jeg bruker så lite penger jeg kan for å holde på veien:)

X 1980 Mitsubishi Galant 1.6

X 1984 Volvo 240 (B200K, stv.)

X 1990 Volvo 240 GL (B230F sedan)

- 2000 Passat 1.9TDI

-Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drivknuten holder enda:)

Håper det bare er mansjetten som er gåen.

I steden for å lage en ny tråd så spør jeg her:

Er mineralolje fra felleskjøpet kurrant for disse motorene?

Evt. hva er billigste anbefalte helårsolje?

Det er en gammel og stygg bil som jeg bruker så lite penger jeg kan for å holde på veien:)

 

Om man fortsetter å kjøre med en drivknute der mansjetten er ødelagt, da forsvinner også håpet om å redde den. Og, om man kjører så lenge at den lager lyd, da er det for sent. Altså det som kunne fikses billig (ny mansjett) har i latskapens navn blitt noe dyrere å reparerer (ny knute) ;)

 

Oljene de selger på FK har diverse godkjenninger som også din motor krever, det samme har 5W-40, 5W-50 og 10W-40 fra Biltema. Som helårsolje kan du like gjerne velge Biltema sin 5W-50 eller 5W-40, helst den første da den er tykkere når varm og gir lavere oljeforbruk.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste jo ikke at det var noe galt før det ble lyd. Og jeg kjører forsiktig når jeg tar løst osv,

Hører veldig sjelden lyden, nesten bare når jeg rygger og svinger til høyre.

Men ja hadde sikkert vært lurt å fått sjekka d så fort som mulig, men at det er for sent vet jeg ikke helt, da var det nok uansett for sent når jeg oppdaga det. Takk for svar:)

X 1980 Mitsubishi Galant 1.6

X 1984 Volvo 240 (B200K, stv.)

X 1990 Volvo 240 GL (B230F sedan)

- 2000 Passat 1.9TDI

-Volvo 850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår