Gå til innhold

Tollvesenet klippet skiltene mine!

Ranger emnet


pebe1

Anbefalte innlegg

Det blir ikke det samme. Trådstarter har med overlegg satt kjennemerker på et kjøretøy som har vært avregistrert siden 1992. Det er dokumentforfalskning!

 

Så får vi to være enige om å være uenige.

Mens han som kjører rundt i trafikken uten forsikring og godkjenning ikke gjør det med overlegg?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare en diskusjon om;

a) er dette dokumentforfalskning?

og

b) var det lovlig for statstjenestepersonell å gå inn på privat eiendom å ta skiltene på bilen?

 

Vi har tydeligvis forskjellige meninger om hva som er rett etter loven (men loven er IKKE alltid rett/ferdig).

Håper ikke noen blir uvenner fordi vi har forskjellige meninger da vi ser på dette (og annet) fra forskjellige "synsvinkler".

Det som teller er hva "de smarte statsansatte som bestemmer" svarer og kan vise til av lover / bestemmelser.

Venter i spenning......................

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei! Veterankjennemerker kjøpt på LATOR er lovlige så lenge kjøretøyet er registrert. Det er bileiers ansvar at alt angående registrering er godkjent før kjennemerkene bli tatt i bruk!

 

Beklager men her er du på glattisen EaglePilot.

 

Ja ja ja ! LOL LOL LOL

Jeg vet de er lovlige - men hvor / hva er det da dokumentforfalskning ?

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen han kjører er jo registrert. Han prøver ikke som trådstarter å få et uregistrert kjøretøy til å fremstå som et registrert. Det er en kjempestor forskjell når vi snakker om dokumentforfalskning.

Hva er forskjellen? En bil med skilt, men som ikke oppfyller noen av de tre kravene som kreves for å ha skilt og attpåtil kjøres med prøver jo å få det til å fremstå som om alt er i orden. Det må være et mye mer alvorlig tilfelle av dokumentforfalskning enn å sette skilt på en bil bak verkstedet. Den er jo tross alt ikke ute på veien engang

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Morgen !!

 

Mitt problem er å forstå hvor "dokumentforfalskningen" er:

a) Bilen er lovlig produsert, importert, solgt/kjøpt, eid og parkert på privat eiendom.

b) Skiltene er lovlig produsert, solgt/kjøpt og eid på privat eiendom.

Hva er det "dokumentforfalskede" dokumentet ?? Det er dette jeg ikke kan se når både a) og b) ovenfor er lovlige.

 

Finner iallefall ikke noe her: /d: LOV-1902-05-22-10 :d/ Almindelig borgerlig Straffelov (Straffeloven).

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bileier skriver i første post "at han sannsynligvis ville bli anmeldt for dokumentforfalskning".

Det er dette ordet "dokumentforfalskning" jeg "henger meg opp i".

De eneste "dokument/er" jeg ser i denne saken er skiltene, og de er jo overhode ikke forfalsket.

 

Jeg mener ikke at privat eiendom er fristed for noe som helst men, jeg mener at "offentligheten" trenger en ransakingsordre / kjennelse fra dommer eller hva / hvem det nå er, for å gå inn på privat eiendom for å gjøre eller ta noe.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) Fordi Tollvesenet har gjort noe i "alle år" på privat grunn - så betyr dette ikke nødvendigvis at de har loven på sin side når det blir gjort.

Vil gjerne se link til lov der det står Tollvesernet har lov å gjøre det slik de her har gjort.

 

b) Igjen, i første post skriver bileier om ordet "dokumentforfalsking" - ikke ordet "forfalsking".

Jeg kan være enig med at det ikke er lov å sette skilt på bilen i dette tilfellet, men ikke det er ikke "DOKUMENTFORFALSKING"

 

c) Det illustrasjons bildet jeg fant fra BOS, er ikke et museum, det var kun et eksempel på hva som ofte finnes på museumer / samlinger.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) Har du "link" til siden/e på toll.no der det står om dette?

 

b) Eventuell "dukumentforfalsning" foregår i det øeblikk "dokumentet" blir ulovlig produsert, skrevet eller signert. I dette tilfellet er det produsert lovlig og ikke forfalsket.

 

Dersom det eventuelt er ulovlig montert på en bil er en helt annen ting, men i mine øyne ikke "dokumentforfalskning".

 

Vil gjerne føye til at dette er fra min side, bare meninger og "synsinger" om hva som er rett og riktig - ikke hva STOREBROR finner for godt å bestemme, men han bør / må iallefall ha noen "svart på hvitt" lover e.l. å vise / henvise til - der det står nøyaktig for alle å lese og forstå.

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjennemerkene er et offentlig dokument som ikke er bileiers. Da trenger ikke tollvesenet noe ransakingsordre for å ta tilbake skiltene. Bileier har ikke oppfylt kriteriene for å inneha kjennemerkene.

Du kan lage skilter til veteraner selv helt lovlig hvis de oppfyller kriteriene. Hvordan kan tollvesenet ta tilbake noe de eller noen annen statlig etat aldri har hatt?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfyller kriteriene sier du,hvilke kriterier er det trådstarter oppfyller som gir ham rett til og sette kjennemerker på en bil som har vært avskiltet siden 1992?
Nå ser du spøkelser tidlig på ettermiddagen

Jeg sa at du kan LAGE skiltene selv så lenge de oppfyller kriteriene for slike skilt. Regelen er postet tidligere i tråden

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem regulerer bruken av kjennemerker på veterankjøretøy? Du får det til å høres ut som at når du har fått en veteranbil,så er det fritt fram for å sette på skilter selv om kjøretøyet er avregistrert. Denne tankegangen er rar fordi du tidligere har sagt at de må følge registreringsplikten.

 

Du får vente på svar,jeg tror du bli skuffet. Denne tankegangen er feil strider mot sunn fornuft.

Det kommer jo helt an på hvordan man definerer bruk. Og sette skilter på en stillestående bil på privat område er i mine øyne ikke bruk. Fordi det ikke er noen regel som tilsier at den må ha skilt for å stå der, er de i mine øyne ikke i bruk.

Selvfølgelig har veteranbiler registeringsplikt, akkurat som alle andre biler. Men ingen biler har registeringsplikt så lenge de står stille på privat grunn.

Så ja, jeg mener det er fritt frem å MONTERE skilt på en veteranbil, men selvfølgelig er det forbudt Å TA DEM I BRUK, dvs kjøre med bilen.

Det er lovlig å trimme mopeder, det er forbudt å kjøre med trimmet moped, dvs ta trimmingen i bruk.

 

Sunn fornuft tilsier at denne bilen sto parkert på privat område med helt lovlige skilter, ergo ikke noe tollvesenet burde bry seg med. Skiltene var kjøpt og sikkert betalt

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår