Gå til innhold

Tollvesenet klippet skiltene mine!

Ranger emnet


pebe1

Anbefalte innlegg

Skal prøve og forklare. Det er kun Statens vegvesen som kan levere ut godkjente skilter. Du har tatt deg til rette og kjøpt skilter med rett kombinasjon for å sette på en bil som har vært avskiltet siden 92. Det er dokumentforfalskning.

 

Litt offtopic her, men jeg sitter bare å lurer på noe..

 

Er det du som er det sure trynet bak skranken på NAV?

 

Helt sikker på du aldri har kjørt over fartsgrensen under noen omstendigheter! Og om du hadde gjort det, så hadde du ringt å meldt deg selv! -eller, det er i hvertfall slik du mener vi andre skal gjøre.

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var inne på LATOR sin side og her fant jeg noe interessant i forbindelse med veteranskilt som var merket med VIKTIG.

 

"Du kan bestille veteranskilt/tidsriktige veteranskilt til kjøretøyet ditt,uavhengig om det er godkjent eller ikke,men det er kjøretøyets eier som er ansvarlig for at skiltene ikke blir benyttet før kjøretøyet er godkjent og registrert,og eventuelt forsikret."

 

Lurer på hvorfor de legger ut denne advarselen hvis det er lov og benytte kjennemerke på avregistrerte kjøretøy...

Definer benytte.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ikke betale avgifter ved bruk av bil som er lovpålagt er en hån imot alle som betaler. Det er dokumentforfalskning og sette skilter på en bil som er avregistrert uten å ha betalt alle avgifter som er lovpålagt.

 

Vil du diskutere sak eller person?

Leste du egentlig første innlegg? Bilen er ikke i bruk

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk satt litt griller i hodet på Statens Vegvesen i hvertfall.

Spørsmål:

Gjelder en veteranbil under restaurering. Bilen har vært avskiltet i 10 år. Eier har kjøpt tidsriktige skilt for å ha når bilen er klar og godkjent. Skiltene er påmontert bil, men bilen er ikke i bruk.

Gjør han noe ulovlig med dette så lenge bilen ikke kjøres?

 

Svar kl 10:07

Hei.

 

 

Vedrørende veteran kjøretøy:

 

Kjøretøyet må vises og registreres, før skiltene kan monteres på.

 

Ha en fortsatt fin dag. :)

 

Nytt spørsmål kl 10:17

Okei. Av ren nysgjerrighet. Hvor finner jeg regelen?

 

Svar kl 13:35

Heia.

 

 

Har du det gamle kjennemerket på denne bilen, eller eventuelt det nye kjennemerket du har montert på? Så skal jeg sjekke det ut i motorvognregisteret.

 

?? Nope. Så da skriver jeg kl 14:17

Nei, det er ikke min bil. Bilen har vært avregistert siden 92, skal snart på veien igjen, og man kan jo kjøpe tidsriktige skilt selv til veteranbiler. Bilen er ikke kjørt en meter, men skiltene er montert på bilen. Spørsmålet er altså om det er ulovlig å ha skiltene på bilen, men lovlig å ha dem " på soverommet"?

 

Og der står saken

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøretøyforskriften § 2-12

 

Kjøretøy avregistreres ved at kjennemerkene leveres til regionsvegkontoret eller ved at politi,tollvesenet eller regionsvegkontoret inndrar den delen av vognkortet som skal medbringes under kjøring og kjennemerkene.

 

Hvordan du da klarer og vri det til at det er lov med kjennemerke på avregistrert kjøretøy er ufattelig for meg. Kom med en link som viser at avregistrert kjøretøy kan stå med kjennemerke.

Fordi lovverket du omtaler gjelder skilt utlevert av Statens Vegvesen. Dette gjelder altså en veteranbil der eier selv, helt lovlig og redelig har bestillt egne skilt fra en leverandør og montert på sin egen bil. Da kommer lovverket først til anvendelse i det øyeblikk denne bilen forlater privat område på egne hjul. Da benytter man skiltene ulovlig, men ikke før

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montere på bilen.

 

Les kjøretøyforskriften paragraf 2-12

 

Biler som er avregistrert skal ikke ha kjennemerke!

Kjøretøyforskriften har ikke noen paragraf 2-12, regner med at du mener Forskrift om bruk av kjøretøy

Sitat:

" Kjøretøy anses også som avregistrert der kjøretøyet er avmerket som avregistrert i motorvognregisteret og kjennemerkene oppbevares av annen part i medhold av avtale med Statens vegvesen. "

 

Forskrift om bruk av kjøretøy ja

Endret av Mondeo

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en link der der det står at dette også gjelder veteranbiler?

 

Link til hva? Sånn er det bare, om det er veteran, så lenge det er et kjøretøy som brukes på vei. Eneste så slipper og levere inn skiltene når dem blir avreg., er kjøretøy som går på annleggsskilt. Dvs svarte skilt med gule tall/bokstaver..

 

Uansett hva du påstår, så vet jeg meget godt regler og lover rundt dette..

)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til hva? Sånn er det bare, om det er veteran, så lenge det er et kjøretøy som brukes på vei. Eneste så slipper og levere inn skiltene når dem blir avreg., er kjøretøy som går på annleggsskilt. Dvs svarte skilt med gule tall/bokstaver..

 

Uansett hva du påstår, så vet jeg meget godt regler og lover rundt dette..

Dette er IKKE et kjøretøy som brukes på vei..

 

Men hvis man selv bestiller skilt og får dem hjem i postkassa. Må man da altså reise rett til Statens Vegvesen og levere dem?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår