Gå til innhold

Er det vanskelig Overhale girkasse ERT

Ranger emnet


Espen Solheim

Anbefalte innlegg

Hei,lurte på om det er vanskelig og overhale girkasse?.

 

Tenkte og kjøpe ei litt slitt kasse og overhale,lurte på om det finnes noen guide.

Passer noen andre girkassekoder utenom ERT på min bil?.

 

Den girkassen som står i bilen nå er kjørt 209000 og begynner og bli vanskelig og få i 1 gir.

Kan jo være det er giroverføringen som er slitt bare,men kunne uansett tenkt og lært litt om

girkassen på bilen.

 

Har byttet girkasser og clutch på biler før men har aldri åpnet opp girkasse på bil før,

Noen som har noe erfaring her som kunne hjelpt meg?.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen vits å overhale, koster mye mer enn det smaker. Kjøp heller en brukt og ok girkasse, men først av alt sjekk hvorfor din er treg å få i 1.gir. Kan være en bagatell, litt justering og oljebytte så er den som ny ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke opp skikkelig nå til helga,rekner med det er stag som styrer hvilket gir den går i.

Er det mulig og få tak i uorginale deler til giroverføringen,ser der er noen stag med fjærer og stillemutter nede ovenfor girkassen

er det disse man justerer girkassen med?

Takk for svar :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har enten stag eller wire i sjalteoverføringen din, deler til dette er såpass merkespesifikt at du vil nok slite med å finne deler utenom de originale. Men nå er det langt fra sikkert du trenger deler heller, mest sannsynlig ikke.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok stag hos meg,ser eg har ein gummi ring som går rundt ein av koblingene til girkassen som er heilt mørnet og delt.

Men blei bekymret da eg ser motorfeste på girkassen er veldig bevegeligt,dette blei byttet for 12 mnd siden så enten er det montert feil

ellers er det feste under motoren øydelagt og tar knekken på det over.

Motorfeste på andre siden er stramt og fint,er det noen andre puter eller noe foringer motoren står på

utenom det festet under på girkassen(dogbone) og de to oppe i motorromet?

Må nok kjøpe meg ei haynes bok til bilen,så har eg bilder når sånt dukker opp.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Min erfaring var att dette hjelpte ein del og bytte stagene og gjøe alt grundig reint og smøre inn med gris,slipper og sloss med girspaken for og få bilen i første gir selv om den enda er tung og få i første over 30kmt.

Min var trøbblete heilt ned i 5kmt så det var ein stor forbedring,hos meg var også girkasse festet under motoren(dogbone mount) og girkasse festet oppe var øydelagt selv om det blei byttet for ett år siden men de byttet ikke festet under så da blei det øydelagt på ny.

 

 

[ATTACH]40326[/ATTACH]

Denne får du lett av er festet med klips som er på toppen av bolten som hoder den.

[ATTACH]40327[/ATTACH]

Dette festet sitter fast i girkassen med to gjenomgående bolter så den tok eg ikke av men gjorde grundig reint.

[ATTACH]40328[/ATTACH]

De gummi foringene du ser var alle øydelagt,eg fekk tak i nye på jernvare foretning lokalt og byttet alle.

Det skal være slike gummiringer på alle koblingene.

[ATTACH]40329[/ATTACH]

Her ser du det ferdig montert eg fekk kun byttet det eine lange staget,her er det to stykker som du ikke ser på bilde de går fra koblingen fra torpedoveggen til koblingene på nedsiden av bildet.

 

[ATTACH]40330[/ATTACH]

post-68654-13804855263966_thumb.jpg

post-68654-13804855264013_thumb.jpg

post-68654-13804855264049_thumb.jpg

post-68654-13804855264087_thumb.jpg

post-68654-13804855264153_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH]40332[/ATTACH]

Her ser du bilde av stagene de koster rundt 50kr stk hos skruvat,dette systemet med giroverføring finnes kun på 1.4-1.6L motorene på golf4 alle andre motorstørelser bruker girwire og der kan du også justere wire`ene.

Det lange staget trenger du 2stk av eg viste ikke att det var to og bestilte kun ett,de er vanskelige og få på de nye stagene,eg brukte ei tvinge og skrudde de fast og bøyde på tvingen slik att de spratt ned på kulen det kreves ein del krefter for og få de på men det var ikke vanskelig bare og bruke ei lita skru tvinge.

 

[ATTACH]40333[/ATTACH]

Eg brukte ei sånn tvinge.

post-68654-13804855264202_thumb.jpg

post-68654-13804855264246_thumb.jpg

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,eg har egentlig bare bruk for det i ein bakke som eg ofte må stoppe midt i pga vikeplikt,men hos meg hjalp det ein god del og bytte overføringene da de var slitne.

På min merket eg det mest på att girspaken var løs kunne bevege den mye når den stod i gir men den blei også letere og få i 1gir.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår