Gå til innhold

Normal oljetemperatur på 1983 mod Golf 1.6?

Ranger emnet


Tiller

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt inn oljetemp instrument i midtkonsolen. Ute på kjøretur så jeg at temperaturen lå mellom 110-120 grader... Det er vell litt varmt eller? Det røde feltet begynner på 120 grader på instrumentet...

Dette er ved normal kjøring

 

Kan nevne at jeg kjører på 10w-40 semi syntetisk olje.

Har forholdsvis normal vann temperatur

 

Bilen det er snakk om er en 1983mod Golf 1.6 (Forgasser)

Alfa Romeo 159 SportWagon
Fiat 850 Sedan

Puch Maxi S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, giveren er riktig plassert, men oljetemp på oppi 120 grader ved normal kjøring høres noe høyt ut. Normalt vil oljetemp ligge nokså nær kjølevannstemperatur (80-100 grader), noe over ved hard kjøring.

 

Dersom giveren har litt dårlig jording så kan instrumentet vise for mye.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant, giveren er riktig plassert, men oljetemp på oppi 120 grader ved normal kjøring høres noe høyt ut. Normalt vil oljetemp ligge nokså nær kjølevannstemperatur (80-100 grader), noe over ved hard kjøring.

 

Dersom giveren har litt dårlig jording så kan instrumentet vise for mye.

 

Jeg så litt på arket som fulgte med instrumentet. Der står det at jordingen skal være på motoren, nær giveren....

jeg har bare jordet instrumentet i midtkonsollen der instrumenter er plassert. Kan det ha noe å si?

 

En annen ting er jo at motoren fra 1983 nærmer seg 190 tusen kilometer. Burde jeg bruke en annen olje enn delsyntetisk 10w-40? Kan det ha noe å si på oljetemperatur?

Alfa Romeo 159 SportWagon
Fiat 850 Sedan

Puch Maxi S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instrumentet får jord via giveren, er jordmotstanden som varierer med temperaturen i giveren. Normalt går instrumentet i peak når ledning til giver koples i fra, samt går til null når samme ledning legges til jord. Det jeg tenkte på var om du hadde brukt f.eks. gjengetape til tetting mellom brakett og giver, og dermed fått noe dårlig kontakt. En teori altså ;)

Den andre jordingen til instrumentet er normalt kun til belysning.

 

På din motor kan du bruke 15W-40 om du vil, en god gammeldags mineralsk olje og hyppige oljeskift er helt topp. Du kan også bruke delsyntetisk 10W-40, fungerer utmerket, det samme gjelder 5W-40 helsyntetisk. Med helsyntetisk kan du kjøre noe lenger mellom oljeskiftene enn med mineralsk, men siden mineralsk olje er billigere går det opp i opp. Så bruk hvilken olje du vil, men man må ta hensyn til utetemperatur om man bor i klimatisk kalde strøk, og bruke olje deretter. Fortsett gjerne med den du bruker i dag, temperaturmessig vil det ha temmelig lite å si for oljen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det jeg har gjort er å bruke en original VW sensor til et uoriginalt instrument. Kanskje det har noe å si.

Den sensoren som følger med har 1/8” NPT gjenger, mens på bilen er det M10x1 gjenger. Har hørt flere si at du vil få feil måling om du ikke bruker sensor som er til instrumentet.

 

Noen her som vet hvor jeg kan få tak i en adapter som gjør at jeg kan bruke instrumentets 1/8” NPT i bilens M10x1 gjenger?

Alfa Romeo 159 SportWagon
Fiat 850 Sedan

Puch Maxi S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår