Jump to content

Prosjekt Multilink Audi a4 b5 quattro

Rate this topic


kizzfloyd
 Share

Recommended Posts

Da har Audien rullet 370000km.

 

Hadde den på pkk, der var det mange 2ère på forstillinga og div foringer på bakstellet..

Jeg bestemte meg at siden denne biln er utbetalt og forsikringa bare koster meg ...kr i mnd og ikke minst den bruker jo bare 0,42l på mila.

Så skulle jeg påkoste komplett Forstillingssett og Komplett Powerflex foringer til Bakstellet for min trofaste sliter.

 

Har vært mye Negativ omtale om disse multilink systemet til VAG.

Skjønner jeg godt med disse "ekstremt" gode veiene vi har hær i nord.

Alt ifra vaskebrettveier, sporete veier og masse hull i veibanene.

Disse forstillingene får seg masse juling.

 

Med 5stk stag/ledd per side sir det jo seg selv at slakk blir det før eller siden. jeg satser på siden..

 

Kjøpte så ett komplett sett hos en kjentnorsk forhandler..

Siden jeg jobber som mekaniker for Kongeriket er jeg nysjerrig på hvorfor disse stagene blir så fort slitt???

Hva er årsaken??

 

Så jeg nappet av alle ringene som holder mansjetten fast over kula, til min store fortvilese så ser jeg med det blotte øyet at det er minimalt med greas/fett der. fettens oppgave i dette tilfellet er å smøre og holde ut vann.

 

Jeg monterte sammen mansjettene og brukte ei nål som man setter på smørepistolen også presset jeg i fett på alle kulene, lurte nåla forsiktig mellom konen og mansjett.

 

ER spent på om det funker og at stagene holder seg igjennom neste pkk time vill show.

legger ved bilder for å illustrere my point.

Håper dette kan være til hjelp før flere multilink eiere.

 

[ATTACH]37496[/ATTACH]

 

[ATTACH]37497[/ATTACH]

 

post-73571-13804854934373_thumb.jpg

post-73571-13804854934139_thumb.jpg

post-73571-13804854934225_thumb.jpg

post-73571-13804854934264_thumb.jpg

post-73571-13804854934308_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er blitt gjort av flere. Eller kjøpe kit fra MEYLE - automotive spare parts for the independent aftermarket , disse er MED fett/grease. Så er man kvitt multiknirk forstillinga si, en gang for alle. :)

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Link to comment
Share on other sites

Kom til Tromsø å kjør på vaskebrettveian våres her... så får du testa dem. :D

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Link to comment
Share on other sites

"Har vært mye Negativ omtale om disse multilink systemet til VAG.

Skjønner jeg godt med disse "ekstremt" gode veiene vi har hær i nord.

Alt ifra vaskebrettveier, sporete veier og masse hull i veibanene.

Disse forstillingene får seg masse juling."

 

Jeg er i fra tromsø så kjenner godt til At statsbusjettet bare rekker til sinsenkrysset.

 

Så ja har fått teste dem i Tromsø, vet alt om at den "maurtua".(tromsø)

Vaskebrett veier pga nobina ikke klare å ta på flatmark pga hybrid/diesel motoren ikke er synka med gearkassene.

Hullete veier, telehiv osv.

Den veien Æ kjøre til og bra jobb kværdag er nok i samme kategori med "tromsø veistandaren" Kjører beredsakpsveien til Forvaret kvær dag, å dær går det ikke bare busser førr å si det slikt, dær går det TT(Tungtrekere med leopard) BV (Beltevogn) LTK(landtrengkjøretøy/atv) så ja forstillinga får seg juling så det holder. kjøpte biln når den var gått 260000,når er den gått 369000.

Byttet komplett sett så vi får se kor lenge det holder på disse "gode" nord-norske veier

Link to comment
Share on other sites

"Har vært mye Negativ omtale om disse multilink systemet til VAG.

Skjønner jeg godt med disse "ekstremt" gode veiene vi har hær i nord.

Alt ifra vaskebrettveier, sporete veier og masse hull i veibanene.

Disse forstillingene får seg masse juling."

 

Jeg er i fra tromsø så kjenner godt til At statsbusjettet bare rekker til sinsenkrysset.

 

Så ja har fått teste dem i Tromsø, vet alt om at den "maurtua".(tromsø)

Vaskebrett veier pga nobina ikke klare å ta på flatmark pga hybrid/diesel motoren ikke er synka med gearkassene.

Hullete veier, telehiv osv.

Den veien Æ kjøre til og bra jobb kværdag er nok i samme kategori med "tromsø veistandaren" Kjører beredsakpsveien til Forvaret kvær dag, å dær går det ikke bare busser førr å si det slikt, dær går det TT(Tungtrekere med leopard) BV (Beltevogn) LTK(landtrengkjøretøy/atv) så ja forstillinga får seg juling så det holder. kjøpte biln når den var gått 260000,når er den gått 369000.

Byttet komplett sett så vi får se kor lenge det holder på disse "gode" nord-norske veier

 

Hehe ja da vet du jo standarden som er i Tromsø og omegn! :D

 

Kjøre drosje i byen her, og Touran jeg har bytta jeg foringer (dog ikke alle) første gang på 120.000km. Neste runde ble nå på 180.000km. Så dem har da egentlig holdt greit, sånn ihh til standarden vi har å kjøre på. Seff skulle jeg ønske at veistandarden var noe bedre, så hadde man sluppet å riste å humpe 100.000km i året - når man har disse veiene som sin arbeidsplass. Skulle gjerne sett verneombudsfolk stenge veiene for yrkestrafikk!! :D :D

13 Toyota Prius + Seven (Taxi) | 01 Audi Ur-Allroad 2,5TDi  | 91 Audi 100q 2.3E Avant | 87 VW Transporter 1,6 TD Syncro | 90 Audi 200 20V | 86 Audi 100 CD Avant| 91 Audi S2 | 93 Calibra Turbo 4x4
VW Audi Club Norwegen - Troms & Finnmark Lokallag

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By Elmeri
      Hei, jeg holder på med å prøve å finne ut hvordan jeg skal utføre en installasjon av turbo på Primeraen min. Jeg er lei av å bare ha 75hk og jeg tenker hadde vert gøy med erfarming med installasjon av turbo. Jeg vet en del om den teoretiske delen av insallasjonen. Men jeg tenker hvordan skal jeg gjøre tuningen av bilen etter turboen er installert? Jeg vet ikke om elektronisk tuning er mulig siden jeg trur den har mekanisk injeksjon. PS.Jeg har ikke planlagt å gjøre dette perfekt gjør det bare for skøy men har heller ikke lyst å sprenge motoren. I tillegg om dere har tips til hvor jeg muligens kan finne en turbo eksos manifold til bilden hadde det vert ekstremt fint så jeg ungår å måtte sveise. Har dere flere tips eller ideer bare kom med det :)
    • By T3rminator
      Hei!
      Jeg pusser opp en Caravelle T3 '88.
      Jeg fant et par større dekk liggende i verkstedet som jeg tror kunne sett tøfft ut som bakdekk på T3'n.
      Litt overkill, men kunne vært morro å sett hvordan det hadde blitt på bilen, og evt laget skjermbreddere deretter.
      Dekk dim er 265/70/15R. Hvor finner jeg felger som passer disse dekkene med boltsirkel 5x112?
      Hvilken felgdim trenger jeg for disse dekkene?
      Edit; Hva slags framdekk bør jeg da kombinere med disse dekkene?
      Kan bilen bli godkjennt med disse dekkene, og hva er evt. kriterier for at den kan bli godkjennt med større dekk?
      Jeg planlegger også å bytte motor.
      Planen var i utgangspunktet å konvertere til en Subaru Forester motor jeg har stående, men Porsche motor har også streifet tankene.
      Hva bør jeg være obs på når det gjelder bytting av motor og godkjenning for Norske veier?
      All nyttig info verdsettes!
       
      (Prøvde å laste opp et bilde, men det funket ikke av en eller annen grunn, prøver igjen senere)
    • By Fredmyrv
      Hei, 
      Jeg har en Audi a4 b6 1.8t som er en 2003 modell. I det siste har det skjedd noe merkelig med bilen men er usekker på hva det er. Når jeg starter bilen så kommer tenninga på å den går men etter 2 sekunder slår den seg av, er ikke batteriet fordi det skiftet jeg siden jeg trudde det va den sin feil. Hvis jeg starter bilen og holde inne gassen på 3000 omredninger eller mer så starter den og av og til så starter den helt vanlig. 
      Den går som normalt ellers når den er startet 
      Hva kan problemet være 
    • By Thorsenn
      Hei!
      Har en 2012 A7 3.0 TFSI som jeg skal ha quad eksos på. Skal bestille Armytrix eksosen. 
      Er det noen der ute som vet om en bakre diffuser fra en S7 vill gå på en non S-line A7? Eller vet om en diffuser som vill passe til 4x89mm endestusser.
      Noen andre som har gjort dette tidelige? Bilder?
      Setter utrolig stor pris på alle svar og hjelp jeg kan få.
       
    • By Skaren98
      Hei, og velkommen til min tråd! Dette prosjektet tar jeg i eget tempo, så det blir ikke daglige oppdateringer. Men følg gjerne for ett kult A4 prosjekt!

      Alt startet i 2015 da jeg en vakker dag kjøpte meg en Audi A4 1,8tq 1996. Veldig pen bil, god og kjøre og ikke minst sprek.

      Informasjon om denne:

      S4 Interiør, div målere
      ombygde dørpanel fremme for stereo.
      S4 Speil
      Rieger breddekit 11cm
      RS Gitter
      Rieger Vinge
      Bakrutesenker
      Lykteliser
      Koilovers
      Sommer
      19" Felger 3delte 
      Frontmontert Intercooler
      Gt2x Turbo
      3" LMM
      Åpen eksos
      Større dyser
      Forsterka råder(tåler 1000hk)
      ATP Manifoild
      Es-Tuning luftfilter
      "Forsterka" Resirkventil
      Forsterka råder,ventiler,lager,stempelringer.
      Bilen ble også mappet & benket på ES-Tuning
      Resultatet ble 288HK på 1 trykksbar.

      Videre ble denne bilen solgt da mine kunnskaper om bil ikke var store på den tiden. 

      Da jeg nå har enda mer kunnskap bestemte jeg meg for og kjøpe en Audi a4 1,8tq b5 og startet herved søket på finn.no, autodb osv... 
      Fant meg en grei en som faktisk ble solgt av en forhandler i sarpsborg, gjore klar penga og tok meg turen til Sarpsborg med Tog.  Det dumme jeg gjore her var og ikke sjekke bilen grundig nokk ettersom jeg stolte på denne forhandleren. Bilen kjøpte jeg i "god teknisk stand", (Ifølge forhandleren).

      Det ble altså en grønn Audi A4 1,8tq b5 1996 modell.











      Dagen etter kjørte jeg bilen, og plutselig røyk en bærearm på venstre side. Denne delen ble byttet, men tok bilen opp på bukken for og sjekke videre. viste seg att travers var ihjelrusta og hadde en stoor sprekk i høyre topp, altså like før hele traversen knakk i sammen. 

      Da tok jeg kontakt med forhandleren... Ringte han og ba om en stor del av pengene tilbake, ellers kunne han bare komme og hente den igjen. Dette skulle han tenke på, fikk så telefon av han på Mandag etter en helg der han var enig i dette og ga meg så en stor del av pengene tilbake. Jeg var herved fornøyd og startet da planlegginga med bilen.


      Fant så frem en delebil på finn.no og hentet både en hel motor og en travers, motoren her skulle virke fint men den vil bare bli brukt til en delemotor fra min side. Ga 1000kr for dette.

      Så var steget videre og få byttet traversen, dette har jeg allerede gjort og bilder av dette kommer senere idag.

      Er noe småproblemer med bilen, ganske sikker på att resirk ventilen er gåen. Er bestilt ny fra forge som blir montert asap. 

      Ting som er gjort (Merka med grønt)

      - Bytta travers
      - Bytta bakre venstre bærearm
      - Bytta høyre fremre bærearm
      - Montert sportsfilter
      - Bytta olje og oljefilter

      Ting som skall gjøres (Merka med gult, merka med rødt =usikker, merka med blå = bestilt/ligger klart. Flytter ting over til "Ting som er gjort" når det er gjort)

      - Bytte komplett multilink forstilling fremme
      - Bytte hjulbuene fremme (Eventuelt reparere de som står på nå om mulig)
      - Lakkeres blå eller rød (Mulig foliering)
      - Montere Biltema 4-1 måler (Oljetrykk, oljetemperatur, turbotrykk, volt) Litt usikker på hvor selve "Strømmen" til denne skall kobles under dashbordet, noen som vet?
      - Montere Forge Style Resirk ventil (Kjøpt hos Nordicautoimport)
       
      Bilen skall på EU kontroll i mars 2018, så jeg utsetter tuninga til etter dette. Blir og spare opp penger i mellomtiden. Også få den i god nok stand til og faktisk komme igjennom Eu godkjenninga.


      Planlagt Oppsett: 


      - Replica Gt2860 eller 2871 turbokit (Pga økonomi velger jeg faktisk og prøve ut kina turbo)
      - Front Montert intercooler
      - 3" luftmengdemåler
      - 3" Downpipe
      - 2,5" Hjemmesveisa eksosanlegg 
      - 441ml dyser 
      - 3" innsuging 
      - Olje catch tank
      - Nye oljeslanger og vannslanger til turbo
      - Større bensinpumpe om nødvendig
      - Boost controller 

      Og andre småting, fortsatt ikke sikker på oppsett.

      Planlagt styling:

      - S4 fremfanger
      - S4 Sideskjørt 
      - Senke med H&R Senkefjærer
      - Nye baklykter
      - Nye sideblinklys
      - 18tommer Le mans felger


      Er nok et par ting jeg har glemt, men det retter jeg opp i siden. Velkommen igjen til min tråd og håper du vil følge prosjektet mitt. 
      Setter stor pris på all hjelp jeg kan få og ikke minst tilbakemeldinger. 
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies.