Gå til innhold

Hvor tung tilhenger har du lov til å trekke

Ranger emnet


btl

Hvor tung kan tilhengeren være?  

54 stemmer

  1. 1. Hvor tung kan tilhengeren være?

    • Jeg har aldri lov til å kjøre tilhenger med bare klasse B. For å i det hele tatt ha lov til å trekke tilhenger, må jeg ha klasse BE.
      5
    • Jeg har lov til å trekke tilhenger uten BE kompetanse, men denne tilhengeren har jeg ikke lov til å trekke uansett om den er tom. Jeg trenger klasse BE for å kunne trekke det lovlig.
      15
    • Dette kan jeg gjøre helt lovlig, fordi bilen og tilhengerens aktuelle vekt er langt under 3500kg som er det maksimale jeg har lov til å trekke.
      34


Anbefalte innlegg

da er det uavgjort. hvem har rett? kan jeg trekke ei tom biltralle etter jettaen?

thor

1934 ford fordoor. 2000 skoda oktavia110 tdi. 2006 passat 4wd 140 tdi.

Dear Tequila: We had a deal. You were supposed to make me sexier, smarter and a better dancer. But I saw the video. And I think we need to talk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by thor_no

da er det uavgjort. hvem har rett? kan jeg trekke ei tom biltralle etter jettaen?

Jeg har rett:) Den maksimale hengervekten som står spesifisert i vognkortet er den aktuelle vekten av hengeren. Den aktuelle vekten av hengeren når den er tom, er ca 500kg og du kan maks dra en aktuellvekt på 900kg med jettaen:>

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Jeg har rett:) Den maksimale hengervekten som står spesifisert i vognkortet er den aktuelle vekten av hengeren. Den aktuelle vekten av hengeren når den er tom, er ca 500kg og du kan maks dra en aktuellvekt på 900kg med jettaen:>

 

 

Jeg sverger!

 

Det er kun det som står i vogn kortet som gjelder!

 

Står det at bilen har maks tillat henger som veier 900kg så menes det med tillat total vekt.

 

All fornuft tilsier det, ellers tenk deg alle de tåpelig diskusjonene langs veien når det hadde vært kontroll.

Og hvordan skulle mannen i gata kunne kontrollert hva hengerens faktiske vekt er? hvis du hadde puttet på litt av vært på hengeren så er det umulig og si sikkert hva total vekten er.

Og ved en ulykke og det er spørsmål om dette så hjelper det ikke med cirka.

Jeg har BE, kjører henger hver uke, vi har caddy og transporter og trekke med. Den boggie hengeren vi har ,har egenvekt på ca 500 kg men tillat total vekt er 2000. Vi har snakket med biltilsynet om reglene rundt akkurat dette da vi lurte på om vi kunne bruke caddyen til og trekke med når hengeren var tom.

Helt irelevant sa han.

Vi måtte bruke transporteren. Den har egenvekt på 1200kg ca.

hengeren på ca 500kg. det blir 1700 kg, under 3500 altså. Men det er også helt irelevant da total vekten på på hengeren kan være 2000kg og bilen rundt 2300kg. altså 4300 kg!

Så for denne bilen med denne hengeren må vi ha BE, selv om de er helt ulastet og bare veier 1700kg faktisk vekt tom.

 

Grunnen til at vi undersøkte dette var at vi fikk bot for og ha kjørt med nettopp, caddy og denne hengeren tom!

 

Men, istedenfor og ta det ifra meg eller Btl, sjekk med Biltilsynet og si ifra hva de forteller deg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt usikker her, men jeg tok en titt i vognkortet og jeg skal skrive ordrett av:

 

"Maks. aktuel totalvekt av tilhenger/tilhengerredskap som kan brukes sammen med denne motorvogn (2)"

 

Det står ikke maks tillatt totalvekt. Jeg regner med at det har noe med hva trekkvogna tåler. Som v8power skrev lenger opp. Golf1 og biltralle med en bil eksempelet. Hvis biltilsynet sier noe annet, kan man bare vise hva som står i vognkortet.

 

Og hvis det skjer en ulykke.. hmm.. "Nei, det skrotet som ligger i veikanten lå der når vi kræsja" :p

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Jeg har rett:) Den maksimale hengervekten som står spesifisert i vognkortet er den aktuelle vekten av hengeren. Den aktuelle vekten av hengeren når den er tom, er ca 500kg og du kan maks dra en aktuellvekt på 900kg med jettaen:>

 

Jeg tror og btl har rett.Uansett, når det er formulert slik som det er formulert i vognkortet med aktuell totalvekt,må tvilen være så stor at dere bør slippe unna boten dere fikk.

 

Det vil alltid være sjåførens ansvar og finne ut hva lasten hans veier slik at hengeren eller kjt ikke blir overlastet.

Det skal altså ikke være noe i veien for å laste 300 kilo på hengeren og dra med Poloen.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som står i vognkortet som maks tillatt tottalvekt på bil og maks tillatt på henger det går etter.

I kl B så har man ikke lov til å trekke en henger med tillatt totalvekt over 750kg.

Og tottalen på bil og henger skal ikke overstige 3500 kg

I kl BE så går det opp til 7500 kg(for dem som har lov til det) ellers så er det 3500 kg uansett.

Men har man en bil som det er lov til å ha en henger på ex. 750 kg så har man ikke lov til å sette på en henger med maks last på 800 kg selv om den er tom.

02 Caravelle tdi

84 Golf GTI (i deler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte nettop opp til trondheim med merca...en stor henger med singel aksling og stort tak..og med en stor tung motor...slitte dekk på bilen..prøveskilter på bilen..og 3halvtrøtte ungdommer i bilen...ber jo om å bli tatt da...men så ikke en eneste politibil på hele turen...

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

__________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Shaky

Det er det som står i vognkortet som maks tillatt tottalvekt på bil og maks tillatt på henger det går etter.

I kl B så har man ikke lov til å trekke en henger med tillatt totalvekt over 750kg.

Og tottalen på bil og henger skal ikke overstige 3500 kg

I kl BE så går det opp til 7500 kg(for dem som har lov til det) ellers så er det 3500 kg uansett.

Men har man en bil som det er lov til å ha en henger på ex. 750 kg så har man ikke lov til å sette på en henger med maks last på 800 kg selv om den er tom.

 

nettopp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Fridjow

 

 

Nei, tillat total vekt er alt som teller. Dette gjelder både bil og henger. Hvis du blir stoppet i kontroll er det som står i vogn kortet det som blir sjekket, om det er noe på hengeren er irelevant.

 

Dette er jeg ikke helt enig i... ved oppkjøringen min sa de det motsatte..

 

 

Originally posted by Fridjow

 

Så hvis noene har falt ut:

 

Med Førerkort klasse B kan du kjøre med henger, men da skal tillat totalvekt(full lastet) på bil og henger ikke overskride 3500kg.

Bilen må også være godkjent for og trekke en så stor henger.

Så med eksempelet over vil du aldri nå 3500 kg, da jettaen kun har lov til og trekke henger med totalvekt 900kg.

 

Med BE kan du trekke bil og henger med til sammen totalvekt 7500kg.

Men også her må bilen være godkjent for hengeren den skal trekke.

 

F.eks: En vw transporter har tillat totalvekt 2000kg, og tillat og dra henger med egen driftbrems på totalt 2000kg.

Hvis du kjører denne bilen med en så stor henger må du ha BE.

 

 

Men hvis du med det samme eksempelet har en henger som har tillat totalvekt 1500kg holder det med B.

For da er ikke tillat total vekt sammlet over 3500 kg.

 

Dette er jeg enig med Fridjow i

MIN SIGNATUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Vist du har ein bil som kan trekke 1500 kg. og du har BE kan du trekke ein henger som eks eg godkjent 3000kg berre du holder ekta under 1500 for når ein har BE teller den vekta du har der og da på hengeren. Har du kun klasse B kjøre du ulovlig pga godkjent vekt på hengeren altså har du ikkje BE veier hengeren det samme om den er full eller tom:(. Si du har ein bil som veger 3499kg har du fremdeles lov og kjøre ein henger som er godkjent med maks 750kg altså da veger bilen 4249kg men det er lovlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår