JimCKF Skrevet Mars 24, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2013 Skal på langtur i påska, så jeg sjekket nettopp væskenivåene. Ikke et dråpe olje på peilepinnen, og tomt i ekspansjonstanken! Hvorfor i alle dager har ikke bilen gitt varsel om disse tingene? Oljelampa tente en dag jeg nesten var tom for bensin og måtte file noen sekunder for å få start, men slukket med en gang motoren fyrte. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Mars 24, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2013 oljelampa (den røde) lyser når det er kritisk lavt oljetrykk, og like før motoren havarerer. Denne er altså ikke noe du skal gå ut ifra når du lurer på om bilen har nok olje! Uansett hvilken bil man har må man peile oljen jevnlig, enkelte biler har en gul varsellampe for lavt oljenivå, men du skal ikke stole blindt på denne heller. da er det litt mer rart at den ikke har sagt ifra om lavt kjølevæskenivå, men hvis bilen er gammel kan slike ting feile. Men siden du har mistet så mye kjølevæske har du enten en lekkasje eller dårlig toppakning. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Mars 24, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2013 Vil tro toppakningen er klar for gamlehjemmet. Er gul "krem" under oljelokket. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 24, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2013 Vil tro toppakningen er klar for gamlehjemmet. Er gul "krem" under oljelokket. Ikke nødvendigvis, emulsjon kan komme av mye småkjøring samt elendig olje (som Shell). Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Mars 24, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2013 Er forøvrig bare litt over 3 mnd. siden både olje og kjølevann var på max. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 24, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2013 Det mer interessante er vel hvor langt du har kjørt på de tre månedene, er ut ifra det man må se om oljeforbruket er uakseptabelt. Kan være oljen forsvinner gjennom motor grunnet morkne ventiltetninger. Kjølevannet kan forsvinne grunnet lekkasje, altså trenger det ikke være noe i veien med toppakningen. Men for ettertiden, sjekk slike ting minst hver 14, dag. Husk å etterfylle med frostvæske, ikke rent vann! Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Mars 24, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2013 Usikker på kjørelengde. 3000 km kanskje. Kjøpte ferdigblannet 50/50 blå på en bensinstasjon. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 24, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2013 Hmmm, var det blå frostvæske på fra før? Husk at flere blå kan IKKE blandes med røde og grønne! Hvor mye olje måtte du fylle på for å oppnå ca 2/3 på peilepinnen? Om det er ca 1.5 liter så bruker motoren alt for mye olje og du burde sjekke ut både oljeforbruket og vannforbruket. Med det mener jeg, se om det er lekkasje noe sted, da spesialt vannlekkasje. Ryker det blått av eksosen når du gir på, gjerne etter å ha hengt på giret i forkant? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Mars 24, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2013 Hadde på 1 liter, og nå er det olje opp til den øverste knekken på pinnen, altså over det rissede området. Har ikke blårøyk, og det lukter ikke det av eksosen heller. EDIT: Når det var "tomt" peilet jeg varm motor, mens i sted var den kald. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gutt78 Skrevet Mars 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2013 Har også hatt kjølevæskelekkasje lenge selv, men ser ut som det er tett nå etter å ha skiftet vannstuss bakpå motor og lokk over thermostat. Du bør alltid sjekke vann og olje hver gang du fyller bensin som rutine. Det gjør jeg, blir 1 gang pr mnd for meg ca. Fra min til max på pinnen går det vel ca 7-8dl olje. Min pleier ligge midt i mellom, bruker noe mindre olje etter jeg skiftet til castrol. Siter 2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 25, 2013 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2013 Grovt sett er det ca 1 liter mellom min og maks på peilepinnen. Man bør peile når motor er kald eller i det minste noen minutter etter at motor er stoppet. Ideelt bør man ikke toppe peilepinnen men ha nivået mellom 1/2 og 2/3. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet Mars 26, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2013 Har med meg en 5l dunk olje nå, siden vi skal på tur. Får følge nøye med. Takk skal dere ha =) Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet April 16, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2013 På ca. 170 mil var jeg nede på samme nivå som når jeg startet denne tråden. Kjølevæske har jeg ikke sjekket. Bilen har forøvrig "plystret" når oljen har vært så lav, så håper på å ikke finne noe metallspon ved neste oljeskift. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 17, 2013 Rapporter Share Skrevet April 17, 2013 Så det du sier, det er at når du peilet olja nå så viste det ikke på peilepinnen? Synes så vitterlig å lese du nettopp skrev; "Har med meg en 5l dunk olje nå, siden vi skal på tur. Får følge nøye med", noe du med andre ord ikke har gjort... Egentlig burde du skifte ventiltetningene, men om du ikke passer bedre på så har du ikke motor så lenge... Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 17, 2013 Rapporter Share Skrevet April 17, 2013 Olje, kjølevæske, bremsevæske og lys skal sjekkes daglig, skal ærlig talt innrømme at eg ikkje peiler daglig, men kjenner man bilen så vet man hvor mye det bruker, og uheldige ting kan skje uansett om man peilet for 10 min siden eller 10 mnd siden. En daglig sjekk før man kjører er ikkje dumt. Sjekk motorolje, reimer, kjølevæske og bremsevæske under panseret, så kan du starte bilen, gå rundt bilen og sjekke lys, dekkmønster og trykk(den vitenskapelige sparke og kikke metoden) og en grov kikk over bilen. Så kan du sette deg inn, ta på deg stroppen, trykke inn bremsen sette bilen i gir og ta av parkeringsbremsen med god samvittighet. Motoren kommer til å vare lenger siden den får "aklimatisere" seg litt før den begynner å jobbe også. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.