Jump to content

1983 Saab 900 hvor få tak i deler til gasser og forbrems

Rate this topic


Burobeng

Recommended Posts

*bøye seg i støvet*. Tankene mine var ikke innom dyse og nål i luftstempelet, så erkjenner at bommet litt her. Jeg har masse kjennskap til diverse forgassere, men har hatt meget lite med SU-gassere å gjøre. Så en dyse (i min verden) er en del som ikke slites, da helt til man kommer til SU-, moped-, og motorsykkelgassere, da er verden en litt annen :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og så på caliperen i dag, og det var ikke det peneste synet.

Var litt treg parkbremsarmen på denne også, men fant ut at den skulle være i brukelig.

Slenger med noen bilder av den:

post-66725-13804854925284_thumb.jpg

Oljen du ser er fra da jeg plukket ut stemplet for å se på pakningen og hvordan oljen så ut.

Men du får en ny caliper hos mekonomen for 1300 kr, og viss du leverer inn den gamle får du 300 kr i pant.

post-66725-13804854925173_thumb.jpg

Edited by Østborg

Sjelva faan, enn hen rætskrivinga.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, moro å ha litt rett innimellom også :) Q73 kan ikke kunne alt, han heller, selv om han utvilsomt er utrolig kunnskapsrik.

 

Ser dog to ting jeg har lyst til å kommentere:

 

1. At det sjelden er mulig å justere forgasseren på disse bilene nok til å få ned Co tilstrekkelig.

- Tror dette er sant, men det gjelder slett ikke alltid. Jeg har selv hatt en slik forgasser som jeg har justert ned til mer enn mager nok blanding. CO sank da som en stein. Prøv derfor å justere dette først? Vet Biltema hadde et slikt verktøy som du trenger til en billig penge før, i hvertfall.

 

2. At det er justering i bunnen av forgasseren.

- Mener det var minst to utgaver, én med justering i bunn (eller begge steder) og én med kun justering i toppen. Mener de eldre var de med justering i bunnen og de hadde en tendens til å begynne å lekke, tror jeg. De senere utgavene hadde bare justering i toppen, innbiller jeg meg.

 

Må innrømme at jeg er usikker på punkt nr. 2.

 

 

Mvh Movikong

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Denne gasseren er levert til en lang rekke biler, men med mange forskjellige nåler og dyser. Ved hjelp av noen gamle delelister fant jeg ut at Volvo hadde brukt samme dyse på sin B21-motor. Gjennom Volvo bestilte jeg derfor nål, dyse og membran. Spesialverktøyene var derimot vanskelig å oppdrive.

 

Hos Volvo var det en voksen mekaniker som ble nostalgisk i blikket da jeg kom med forgasserdeler. Han lovet å lete hjemme i garasjen etter disse verktøyene, og uka etter kom jeg tilbake med gasseren demontert. Han monterte den nye dysa 2,7 mm under gods i forgasseren. Dette er grovjusteringen. Etter montering målte vi igjen co i forbindelse med etterkontroll/pkk. Den var 6%, grensa var 4,5%. Etter et par justeringer med spesialverktøy kom den ned i 1,7%. I ettertid har jeg fått høre at dette er i laveste laget, det ble sagt at den ved så mager blanding lett kan lugge litt under akselerasjon, og at den da bør justeres opp til ca 3%.

 

Nå er bilen godkjent og registrert, og etter ca 400 km har jeg ikke merket noe lugging, så jeg lar den nok stå som den står. Parkbremsproblemet ble løst med en ny caliper fra Mekonomen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy