Gå til innhold

Biltester/bilkvalitet, ærlighet eller bedrag?

Ranger emnet


242racingturbo

Anbefalte innlegg

Vi kan lese oversikter i dagsaviser, motor- og bilblader m.m. over de forskjellige bilmerkers kvalitet og feilprosenter.

Er det noen som vet om vi kan stole på disse testene/oversiktene?

 

Hva ligger til grunn for disse testene?

Hvor har de innhentet feilprosentene på bilene?

Hvem har innhentet de nødvendige oplysningene?

Hva har de innhentet av opplysninger?

 

Vi forbrukere lar disse listene/kvalitetsoversiktene være med å bestemme hvilket bilmerke vi skal kjøpe og da bør underlagsmaterialet bli kjent i disse testene/oversiktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som er blant de 2 av 10 vil gjerne lese om de nye bilene vi kan kjøpe som senere skal selges til dere 8 av 10...

Da kan jo dere lese om bilen slik den var når den ble kjøpt, er jo samme bilen enda?

Bruktbiler vil jo variere veldig i både reell og opplevd kvalitet alt etter hvem som har eid den før deg.

 

Står som regel i artiklene hvor data er hentet fra og da er det ofte;

- Snittfeil for enkelte modell avdekket under EU kontroller utført av TUV eller DEKRA og tilsvarende i Europa.

- Veihjelpsorganisjoner som NAF\Viking og hvilke biler og feil de oftest rykker ut til.

13`CX-5

05`MSM

99`626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kan være litt interesant, og min erfaring, etter å ha vært eier av en ny Subaru, er hvordan merkeverkstedene enkelt "kamuflerer"

garantiarbeid(feil) på bilen.

Det har for meg blitt kjent at enkelte bilforhandlere har ett eget dataprogram for service og ett annet program for garantiarbeid.

Da jeg fikk mistanke til dette, var etter at det på min faktura kun stod oppgitt; utført service m tilhørende servicedeler.

Ingen av garantiarbeidene var oppgitt på fakturaen.

 

Jeg ringte merkeverkstedet, oppga mitt registreringsnummer, og utga meg for å være en potensiell kjøper av bilen.

Da kom overraskelsen; jeg fikk kun oppgitt alle servicer som var utført, mens de ca 40-50 garantiarbeidene som var utført ikke ble opplyst.

 

Hvis biltester baserer seg på slike opplysninger, er jeg redd disse kvalitets-oversiktene gir ett feil bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da heller ikke normalt at forhandler opplyser om alt bilen har vært inne for, men hvis kjøper (deg i dette tilfellet) spør om det er blitt utført garantireparasjoner vil du nok muligens blitt opplyst om dette.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 15 år som formann på ett og samme verksted ved ett av landets største bilforhandlere har vi alltid hatt en policy om å oppgi bilens historikk ved etterspørsel.

 

Så det jeg ser av dine erfaringer(Jesper) er at også ved verkstedene blir det tilbakeholdt informasjon, som kan være svært viktig informasjon og i enkelte tilfeller helt avgjørende for ett mulig kjøp av bil.

 

Ved min nye Subaru Outback er det en periodisk feil, som gjør at motor stopper ved motorvei/landeveiskjøring i ca 80-90km/t, ved at motor stopper, mister jeg servostyring og bremseffekt.

Dette har hendt 8 ganger, det er svært ubehagelig å manøvrere bilen. Bilen har vært på verksted gjentatte ganger, ingen feil funnet.

 

Bilen står nå til salgs ved ett av landets subaru forhandlere.

 

Hadde du blitt litt glad ved å få disse opplysningene før du kjøpte denne bilen, eller hadde du bare fyllt opp bilen med kone og barn og dratt på ferie?

Endret av 242racingturbo
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ikke er blitt kommentert er at jeg ikke har sett svaret.

 

Min erfaring er at hvis det ikke var en "kritisk" garantireparasjon så er det også unødvendig å opplyse om.

Hvis det f.eks var bytte av rådelager/kam/girkasse++ på garanti er dette under kat. "kritisk", alt annet av småtteri som knirking, software oppatering, smøring av lyktespylere og slike ting syns jeg er tull å opplyse om.

Men hvis det er en gjenganger feil (ex. utette dørlister, dugg i lykter osv.) som skjer på samtlige modeller er dette noe som bør opplyses om.

 

Over til bilen din;

Hvis du lar vær så skru av tenninga når feilen oppstår, kan feilen leses ut.

 

Du sier at du har vært formann for ett verksted i 15 år, enten er dere enestående perfekte (Uttalelsen din tilsier det) eller så snakker du litt ekstra pent om verkstedet deres :)

 

At all service historikk inkl. garanti rep. blir opplyst av enkelte kundemottagere at jo flott, men det er ekstremt få/ingen som har det som normal praksis å opplyse om alt. Hvis kjøper eller lignende spør spesifikt om garanti rep. så blir det opplyst.

 

Hvorfor har du ikke latt verkstedet ditt se på bilen din?

 

 

Om fruen ser innlegget har 0 betydning for meg.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subaru verkstedet har hatt min subaru outback inne på uttallige verkstedbesøk og utbedret 40-50 feil på bilen min, alt fra lakkering, girkasse, hjullager, bakstilling, rådebank, 4 clutch skift osv osv, men dette nevnte periodiske driftstans problemet klarte de aldri å løse innenfor nybil-garanti tiden.

 

Det jeg synes er enestående ved dette tilfelle er at en så betydningsfull feil IKKE blir opplyst når man ringer forhandler og spør.

Denne bilen har hatt ytterligere større feil, som jeg tror enhver potensiell kjøper ville blitt glad for å få opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet er ikkje det same som driftsikkerheit, kvalitet har med korleis bilen er bygd. Om det brukt billeg og dårlegare materiale, kva slags interiør der er. Om dasjbordet er trukket med skinn eller om det er hardplast. Om det er skinseter eller stoffseter. Viss bilen har rust på karroseriet etter nokre få år er det dårlege kvalitet på overflatebehandling. Om årsaken ikkje er riper og steinsprut. Viss diverse lister og dørpakningar faller av etter nokre år er det dårlege kvalitet. Viss ein sveisesaum sprekker er det dårlege kvaliter på sveisearbeidet.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dette nevnte periodiske driftstans problemet klarte de aldri å løse innenfor nybil-garanti tiden

 

Som formann for ett verksted i 15 år burde du vist at ting som skjer innenfor garantiperioden, er en garantisak.

Spiller ingen rolle om det tar 1 uke eller 1 år å fikse det.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår