Gå til innhold

Startproblemer Peugeot 1,9 D -feilsøking

Ranger emnet


SondreV

Anbefalte innlegg

Bilen : Peugeot Partner 2003 1,9D

 

Med motorvarmer starter bilen uten problemer mens kaldstart, selv ved plussgrader, er nesten umulig.. Etter å ha Pumpet filteret fullt med manuellpumpa og 6-7 forsøk kan jeg være heldig å få startet den..

 

Bilen går i Nødmodus, fikk lest av feilkoder som sa det var feil på Magnetventil.

 

Foreløpig har jeg kun skiftet dieselfilter og tilsatt litt bensin i dieselen uten at det hadde noen særlig effekt.

 

Men jeg regner med Magnetventilen er "stoppventilen" som kutter drivstofftilførselen, denne fungerer jo når bilen er varm så hvordan kan denne være defekt ?

 

Hvor burde jeg starte med feilsøking ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dieseltilførsel så reagerte jeg på at selv etter å ha prøvd å starte bilen måtte jeg pumpe et par ganger før det kom diesel ut av den lille returslangen...?

Da kjøper jeg nye glødeplugger i morgen.. Duger det de selger på biltema eller skal man kjøpe av dyrere type ? Ser de koster 119,- per stk på biltema, mens mekonomen tar 297,- Er jo relativt stor forskjell....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kjøpe meg et multimeter når jeg er innom biltema.

 

Hvordan går jeg frem for å måle spenninen på pluggene ? :O Måler jeg bare fra ledningen som sitter på pluggen til jord ?

 

Jeg var ute å kikket litt under panseret. Det var rimelig trangt der nede, og leste meg frem til at det er enklest å ta av innsuget.. noen anbefalte å rense EGR ventil når man hadde det av, hva vil være lurt å bruke til å rengjøre isåfall ? Diesel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er glødepluggene koplet sammen med en kopperskinne, er på denne du måler om du har spenning, ved gløding rett etter at tenning skrues på. Dersom du har en ledning til hver glødeplugg så måler du mellom en av disse og jord. Får en spenning så får nok alle spenning.

EGR-ventilen har en tendens til å kokse og gro fast, en rengjøring er derfor aldri feil om man først har tilkomst. Diesel gjør susen :)

 

http://www.bilforumet.no/andre_forum/teknisk/252713-rense-egr-ventil-finnes-rensebad.html

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er pluggene skiftet og bilen starter lett som bare det, much appreciated Quattro73!

 

Når det gjelder motorlampen lyser den fremdeles, og motoren har veldig hard gange! Men er den harde gangen et resultat av nødmodusen eller omvendt ? Regner med den har et "nødprogram" som ikke gir omtimal blanding

 

Ellers, må jeg fjerne feilkoder på verksted eller vil den slette det etterhvert som den får et visst antall korrekte sykluser hvis det viser seg å være nødprogrammet som gir den harde gangen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorlampe lyser fordi ECU har noe den ikke er fornøyd med, mest sansynlig også det samme som er årsaken til hard motorgange. Ta en diagnose og du får opp hva ECU ikke liker, samt muligens hva som er feilen :)

Noen feilkoder må slettes manuelt mens bagatellfeil slettes når motor stoppes - som regel ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Virker som du har DW8 motor (Den nyeste 1.9 D)
Hard gange og feilkode på magnetventil tyder på at du har problemer med avanseringsventilen på dieselpumpa(vanlig feil), den styrer innsprøytningstidspunktet og kan forårsake hard gange/fæl lyd
Ventilen sitter på framsiden av pumpa ganske langt nede, og kan byttes ganske enkelt.

 

  •            '19 Peugeot iOn                                        [67HK]
  •             '10 SAAB 9-5 Turbo6 XWD Aero Hirsch [330HK]
  •             '08 SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower BSR       [220HK]
  • [vrak]   '03 SAAB 9-3 SS 1,8t BioPower Maptun [240HK]
  • [solgt]  '02 Peugeot Partner 2.0 HDI                    [90 HK]
  • [solgt]  '97 Peugeot Partner 1,4                           [75 HK]
  • [solgt]  '95 SAAB 9000 2,0                                  [131 HK]
  • [solgt]  '96 Peugeot Partner 1,9D                         [69 HK]
  • [Vrak]   '86 Mazda 626 2.0                                  [102 HK]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår