Gå til innhold

2002 vs 2004 vs 2006

Ranger emnet


tore_j

Anbefalte innlegg

Hei!

driver og ser på bil men er veldig usikker på hva som lønner seg,jeg har lyst til og bruke minst mulig penger på bil men det er jo ikke så enkelt :) (må ha stasjons vogn pga 2 barn og 2 vokse)

 

Er det slik att det er like høy risiko får att man får feil og høy verksted regninger på en 2002/2004 som enn 2006? eller er det slik att kjøper man en 2006 så er det høyere sanynlighet får att man har lite problemer neste 5 årene?

 

det er jo veldig mange på finn som har godt flere hundre tusen,men da har man kanskje vært veldig heldig eller mye på verksted?

det frister jo veldig med den 2006 modelen da den ser jo en del finnere ut og hvis man sanynlighvis kan ha den her bilen i 5 år (kjører ca 15 tusen i året) uten og bruke opp alle pengen på verksted er jo det fint :) eller er det mere sansnlighet får att den 2004 som bare har godt 65k vil klare seg 5 år til og 75 tusen km til?

 

eller er det lite sansylighet får att noen av dem bilen her er noe og satse på i mere enn 3 år?

 

jeg er ikke så veldig opptatt av heste krefter osv da det blir kun et transport middel (det går vel sikkert igjen på linken er vel ikke akuratt raskeste i klassa)

 

Volkswagen Passat 1,6 FSI,116 HK, KLIMA, EU OK 2014 2006, 100*000

Volkswagen Passat 1,6 FSI,116 HK, KLIMA, EU OK 2014 2006, 100 000 km, kr 119 000,-

->2006 og ikke godt så langt virker jo bra? men betaler man får komforen i ny bil og får ikke igjen mere med tanke på stabilitet?

 

Volkswagen Passat Comfort 1,6i Stasjonsvogn 2004, 65*000 km,

Volkswagen Passat Comfort 1,6i Stasjonsvogn 2004, 65 000 km, kr 99 000,-

->veldig lav km som kanskje betyr att den har mye igjen?

 

Volkswagen Passat 2,0 2002, 115*000 km, kr 65*512,- -

Volkswagen Passat 2,0 2002, 115 000 km, kr 65 512,-

->veldig billig og varer den i 3 år er det jo veldig billig bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken den gamle eller nye Passaten er feilfri, og det det er rett og slett umulig å spå om du blir stamkunde på verkstedene. Du kan være heldig og kjøpe en problemfri bil, eller du kan få tak et skikkelig mandagseksemplar. Men generelt sett, så er det vanligvis økonomisk mest fordelaktig å kjøpe en bil som er gammel eller har gått langt. På den annen side er mange interessert i å betale litt ekstra for en mer komfortabel og sikker bil (= litt nyere bil).

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 2006 mod og er godt fornøyd. Hatt den i 3,5 år nå og aldri hatt motorproblemer. Det eneste som er skiftet ut pga teknisk/mekanisk feil er slitedeler som ett hjullager, 2 rygge sensorer og en vifte for klima anlegg.

Akkurat nå er ene bremse calipperen noe slitt, 2 foringer bak er litt slitt men det er ikke noe som må byttes av den grunn.

 

Har en feil i vifta som skal kjøle ned når motor kommer på 90grader. Feilen er at vifta starter opp når jeg starter bilen så det kjøler ned motoren unødvendig mye. Ikke farlig bare litt irriterendes. Muligens en styringenhent for viften som er defekt eller selve viften.

 

Viktigst for meg er driftssikkerheten og at man kan stole på at bilen starter. Vi har kjørt denne ca 50.000 så det har vært knall.

Vil heller anbefale 2006 over 2004. Motorvalg skal jeg ikke legge meg borti :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ble 2006 modelen,kjøre den på NAF test og eneste feilen var dårlig batteri,var veldig bra og kjøre (ikke så rart kanskje når jeg hadde 1998 model pugot 306 før) så nå gjelder det bare og fikse henger feste,takboks,gitter ekstra nøkel (følgte kun med 1 stk) og så har jeg veldig lyst til og gjøre noed med cd/radioen har lyst på en med jack inn men var ikke akuratt "vanlig" cd spiller i den bilen der :)

 

Takker igen får svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Hei, må bare låne denne tråden da jeg ikke fikk til å opprette egen tråd!

 

 

 

Er ny i forumet her :)

Jeg har hatt en escort 96 modell i 3 år nå, men den blir vraket før jul. Så da må jeg anskaffe ny bil. Har alltid hatt en forkjærlighet for passat, men har blitt frarådet å kjøpe det av kollegaer og venner pga mye trøbbel med disse bilene. Er dette tllfelle? Er det mer trøbbel med passat kontra andre biler? Jeg kan svært lite om bil så om d blir mye prakk kan d fort bli for dyrt for meg. Budsjette mitt er på rundt 80 000 så da er vell 01-04 modell mest aktuelt. Hører forstilling og turbo er vanlige feil. Hva koster det å skifte disse 2? Og er d stor forskjell på modellene 01-04? Det blir mye småkjøring på meg, er d da ugunstig med diesel? Hører at turboen kan ryke tidligere da. Vil helst ha diesel men ikke hvis d går utover turboen eller enkelte filter

 

D ble mye spm hær, håper noen kan hjelpe meg/ overbevise meg om at passat er bilen for meg.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel biler bruker tid på å bli varm + at de trenger lengre turer (få blåst seg ut) Ellers tetter "alt" seg til. 

 

Om du vil bruke minst mulig, og kun skal ha den til småkjøring så er 1.6 litern fin. Billigere deler, billigere å forsikre. Ingen turbo som kan bli ødelagt. Forstillinga er jo et problem, men det problemet har flere VW og Audier med multilink forstillinga. 

 

Du kan kjøpe diesel, men da må du ha i bakhode at du burde kjøre bilen varm noen ganger. Ikke bare småturer i butikken. Dra den ut på motorveien  og dra ut gira litt. 

Men om passaten er en bil for deg, det må du avgjøre selv. Du som skal bruke den ;) 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ;)

 

Jeg har veldig kort vei til jobb. Så i ukedagene blir d lite kjøring. Men jeg driver mye med jakt og fiske så om sommer og høst brukes den desto mer igjen. Så d blir et dilemme dette.

Du sier ta den med på motorveien å dra ut girene. Holder d å gjøre dette et par ganger i uken eller snakker vi daglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"å dra den skikkelig ut på gira" er vel ikke sikkert at er så veldig godt råd for dieselmotorer,

men å la motoren kjøre seg skikkelig varm en gang i uka eller så er fornuftig. For de nyere modellene med partikkelfilter er det absolutt nødvendig!

 

Ja, var det jeg mente. Mente ikke at han skal teste om turtallssperra virker, men ikke være redd for å kjøre litt. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rødmerket begynner på 4500rpm er det ikke noe problem å dra den til tett oppunder dette ved akselerasjon.

Å ligge med turtall innenfor rødmerket over lengere tid er jo selvfølgelig ikke bra.

 

Husk at hvis det hadde vært skadelig å dra en dieselmotor til turtallsperra, hadde det ikke vært en del av EU-kontrollen v/avgassmåling.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår