Gå til innhold

Hvor mye lys i grøftelysa?

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Tåkelys kan/skal ikke lyse høyt eller langt fremover - da lyser de jo rett inn i tåken, reflekteres tilbake og blender føreren !!

De skal bare lyse ned/ under tåken, snakker her om skikkelig / tung tåke.

Ellers er de bare brukelige/lovlige som "kjørelys"..................

Dersom alle alltid ville ha det beste, ville alle kjøre amerikansk bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er justert opp såpass mye at de nesten blender møtende biler nå.

 

Da bør du justere de ned slik at ikke farlige situasjoner oppstår. Vet at du ikke bryr deg om lovene på dette feltet,men du bør tenke på dine medtrafikkanter allikevel. Dessuten så selvblender du deg selv da øynene dine fokuserer på det sterke lyset kort foran bilen og det framfor det sterke lyset blir vanskeligere og se. Så alle som tror de ser bedre med kombinasjonen nærlys/tåkelys ser egentlig dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de er justert opp og ned og testet. Alt fra langt frem, til lengre ned. Prøvd litt forskjellig for å se om det ga bedre lys. Sist jeg testet de var det mye tåke. Så vel 50meter forran bilen (så neste refleks pinne langs veien da jeg passerte en) Og tåkelysene var ikke til noe hjelp da heller.

 

Prøvde å kun bruke tåkelysene uten nærlys, men da så jeg iallefall ingenting

 

Og nei, jeg er ikke en av de som kjører med alt av lys på for å lyse opp mest mulig. Tåkelys + park på dagtid, kjørelys på kvelden :)

Endret av TKarlsen

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å innse at tåkelysa på den bilen kun er designet for å lyse å få bilen til å se litt mere påkostet enn de uten.

 

Tåkelys er som sagt ikke designet for å lyse langt, de skal lyse lavt og litt fram og til siden, de skal ikke brukes med nærlys, de skal så absolutt ikke ha xenon.

 

Mine tåkelys er orginalt koblet så de skrur seg av når hovedlys blir på skrudd. De lyser 10-15 meter forover og gjør nytten til det de er til.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å innse at tåkelysa på den bilen kun er designet for å lyse å få bilen til å se litt mere påkostet enn de uten.

 

Tåkelys er som sagt ikke designet for å lyse langt, de skal lyse lavt og litt fram og til siden, de skal ikke brukes med nærlys, de skal så absolutt ikke ha xenon.

 

Mine tåkelys er orginalt koblet så de skrur seg av når hovedlys blir på skrudd. De lyser 10-15 meter forover og gjør nytten til det de er til.

 

Mine tåkelys er også orginalt koblet men skrur seg ikke av når jeg slår på hovedlys. Min tidligere 83 model mercedes funket som du sier. Lurer på hvorfor ikke alle biler er koblet slik at tåkelysene slår seg av når nærlys kommer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra gammelt av var vel tåkelysa kun tillat å ha på sammen med nærlys tror jeg(ref. bruksmanual Ford Granada)

 

Forskjellige regler i forskjellige land, og at folk liker å styre selv. Personlig kunne jeg godt tenkt meg å kunne ha dem på sammen med nær/fjern ved noen få tilfeller, f.eks. Ved øde svingete snøkledde skogsveier er det ok, man ser ikke langt likevel, og en annen ting er å få slengt dem i trynet på egoistene som enten ikke vet de har dem på eller bare er tilbakestående.(sammen med nærlys ved uegnede forhold).

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår