Gå til innhold

Skifte av motorstyrenhet ECU

Ranger emnet


roncash

Anbefalte innlegg

[ATTACH]35662[/ATTACH]

2000 zafira 1.8xe1

Bilen rykket voldsomt og var håpløs å kjøre med . La og merke til at speedometer ikke fungerte.

Tok så en diagnose, og fikk en drøss med feilkoder, luftmengdemåler,tempføler, injector syl no 1, hastighetsføler.m.fl, mener det totalt var 11 feilkoder totalt.

Bilen gikk i nødmodus og ville heller ikke gå på mer enn 2500 omdr i turtall.

Skiftet luftmassemåler, og ble da kvitt alle feil... Etter ei stund, begynnte bilen å gå på 3.

Leste så av feikoder igjen, og injector syl no 1 kom opp.

Skiftet så ut dyse no1, og bilen gikk helt fint.. etter ca 15 minutter gikk den på nytt på 3 sylindrer.

Virker som at problemene starter når bilen blir varm, for når motor er kald starter den og går stort sett på 4 syl.

Hjulager venstre foran må skiftes da ABS/hastighetsføler/speedometer er defekt, mener at denne ikke burde ha innvirkning på motorstyring.

 

Har funnet ut at det er 3 styrenheter som går igjen

GM90569370

GM90560476

GM90582539

 

Sistnevnte ECU GM90582539 står montert i bilen min.

 

Noen som har erfaring med skifte av motorstyringsenhet(ECU), og om de går å bruke ECU med annet nr inkusive transponder og nøkkelchip om en annen.

Mener at dette bør gå,og at innsprut/følere bør være like på en 1.8xe1 motor.

Opel Vectra B og Astra G/F har samme motor, og da bør vel styrenhet mm fungere tross at de har andre GM nummer

post-59710-13804854730712_thumb.jpg

1976 Ford Escort RS2000

1970 Ford Escort 1.3

2000 Opel Zafira 1.8

1995 Mitshubishi L300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ECU'n tilhørende bilen ja.

Usikker på om jeg bestiller fra England, hadde håpa å få tak i her på bjerget.

Er jo masse styreenheter der ute, problemet er at jeg er usikker på om alle styreenheter fra 1.8xe1 motorer kan brukes, uavhengig av GM nummer. Siemens nr 5WK9 1705 og 1706 går jo igjen på ECU boksene, variasjonene er GM nummer .

Mener at det skulle gå bra så lenge riktig transponder og chip tilhørende ECU også skiftes.

Hadde et håp om at noen her inne hadde erfaring/viten om dette.

1976 Ford Escort RS2000

1970 Ford Escort 1.3

2000 Opel Zafira 1.8

1995 Mitshubishi L300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka litt på priser her i landet, og prisen for en ECU hos høgger ligger på 1500-1800. Så må man betale for å få verksted til å låse den opp om ikke den er demontert rett. Simco tar ca 3000+mva for det. de tar 6000+mva for å fikse den du har. Samme reperasjon i Sverige koster 2700 pluss frakt.

Så jeg endte på ECU fra england. 1 års garanti og 3 dagers leveringstid. Kjappere også om du vi betale for det.

 

Send en PM til han som har svart i tråden min ang prob problem med ECU'n. tipper han kan svare deg

 

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde ny forsøk og monterte på nytt hjernen i Zafiran idag.

Demonterte også coilpacken og rengjorde å glødet opp pluggene.

kopplet opp Bosch diagnosen og slettet feilkode for injector syl no 1 , feil tilstede.

Startet opp bilen, og den gikk helt uten feil..helt til den var driftsvarm, da kom motorlampa og bilen gikk pånytt på 3 sylindre.

Dette er jo etter min erfaring en ganske vanlig feil ved coil, at feil ved coil dukker ofte opp ved normal driftstemperatur !?

Det dukket da opp en ny feil under ABS system : 4244 motorstyring ER-verdi MMI/DKG ?

Demonterte hjernen uten å kobble av batteripol, kan det være feilen?

1976 Ford Escort RS2000

1970 Ford Escort 1.3

2000 Opel Zafira 1.8

1995 Mitshubishi L300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har sendt motorstyringshjernen til Cartech i UK , de skal ta ut info'n fra den og legge det over på en tilsvarende. Da kan jeg bruke den nye uten å skifte transponder og nøkkelchip. Venter i spenning på at jeg få pakke i posten :D

Dette vil koste under 2K

1976 Ford Escort RS2000

1970 Ford Escort 1.3

2000 Opel Zafira 1.8

1995 Mitshubishi L300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et problem på 1.8 xe1 motorn ihvertfall. har kommet flere innom på jobb med dec samme symptomene.

Personlig så mener jeg at man kan bruke ECU med annet nummer enn det som står i bilen. Så fremt man tar med chip fra nøkkel, transponder-ring og Ecu fra samme bil.

Diagnose utstyret er kun et verktøy/hjelpemiddel, som har mulighet til å lese og slette feil i elektonikken

Når det leses ut feil som feks indikerer på dyse nr 1. Denne skiftes og systemet viser samme feil , så kan denne reparasjonen bli en kostbar affære. Systemet kan vise feil på Coilpack, luftmassemåler, lufttempføler etc, og det er aldri en selvfølge at dette stemmer.

Man kan selvfølgelig med egnet utstyr, feilsøke og teste en del til man blir blå å grønn, men i mange tilfeller som blandt annet dette, er det temperatursvingningene som aktiverer feilen.

Endret av roncash

1976 Ford Escort RS2000

1970 Ford Escort 1.3

2000 Opel Zafira 1.8

1995 Mitshubishi L300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår