Gå til innhold

Bilen hopper/vibrerer

Ranger emnet


rexcharm

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Kort fortalt: Igår ved et bestemt tidspunkt merket jeg at bilen, Suzuki Grand Vitara, vibrerer eller "hopper" litt ved fart. Den har ikke gjort det tidligere. Dette var ført og fremst markant i over 60-70 km/t og i nedoverbakker og sletter.

 

Det gjaldt både når jeg kjørte med 4wd koblet på og med kun bakhjulstrekk. Jeg fjernet snø og is rundt hjulene, men det hjalp ikke. Jeg kan ikke merke en spesikk slark i et spesielt hjul på bilen og bilen drar ikke til noen spesiell side. Jeg har heller ikke registrert noen spesielle ulyder.

 

Jeg kan nok uansett ikke fikse dette problemet selv, men jeg skal kjøre om noen timer fra Kr.sand til Grimstad på motorveien og lurer på om det kan være farlig (lurer jo på om det er ødelagt hjullager), og lurer også på hva feilen kan koste. Jge blir fort bekymret når det gjelder bil og søker støtte hos dere som har peiling her på forumet...

 

Jeg er veldig takknemlig for alle råd, synsinger og tips. Takk!

 

Og God jul, forresten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde d helt plutselig? Er det en XL7 du har? men uansett en eldre type grand vitara, siden du sier du kan koble inn ut 4wd. Min første tanke var fremre mellomaksel. Der pleier krysset å ta kvelden, å det merkes med veldig vibrasjon. MEN, det vil i såfall bare være MED 4wd koblet inn!

 

Her er noen tips: Sjekk om alle hjula er skrudd fast. Sjekk alle dekk etter "bobler" som stikker ut av dekket. For meg kan det høres ut som dekket har "slippi" i armeringa på dekka. Vært borti det mange ganger. Da vil det riste veldig. Du kan evt ta jekken å jekke opp bilen å få en til å dra hjulet rundt mens du ser feks under dekket at det ikke plutselig "hopper".. Lykke til. Kom gjerne med info om hva det var når du finner det ut ;)

 

Her kan du se ett eksempel på hva jeg mener: (dette er noe overdrevet, men en liten sånn kul på 1cm kan lage mye ubalanse!)

[ATTACH]35575[/ATTACH]

post-26255-13804854727135_thumb.jpg

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde d helt plutselig? Er det en XL7 du har? men uansett en eldre type grand vitara, siden du sier du kan koble inn ut 4wd. Min første tanke var fremre mellomaksel. Der pleier krysset å ta kvelden, å det merkes med veldig vibrasjon. MEN, det vil i såfall bare være MED 4wd koblet inn!

 

Her er noen tips: Sjekk om alle hjula er skrudd fast. Sjekk alle dekk etter "bobler" som stikker ut av dekket. For meg kan det høres ut som dekket har "slippi" i armeringa på dekka. Vært borti det mange ganger. Da vil det riste veldig. Du kan evt ta jekken å jekke opp bilen å få en til å dra hjulet rundt mens du ser feks under dekket at det ikke plutselig "hopper".. Lykke til. Kom gjerne med info om hva det var når du finner det ut ;)

 

Her kan du se ett eksempel på hva jeg mener: (dette er noe overdrevet, men en liten sånn kul på 1cm kan lage mye ubalanse!)

[ATTACH]35575[/ATTACH]

 

Ja, det skjedde på en måte helt plutselig. Jeg hadde vært på kirkegården og tent lys, slik mange gjør på julaften, og bilen fungerte helt greit helt frem til jeg parkerte. Da jeg skulle kjøre fra kirkegården merket jeg denne vibreringen eller hakkingen, eller hba jeg skal kalle det. Det kjentes både i setet og på gasspedalen. Jeg hadde da 4WD koblet på, men koblet denne ut og syntes at det var det samme da, men muligens i noen mindre grad.

 

Idag da jeg kjørte hjem fra julaften-feiring var det på samme måten. Men.. Etter at jeg hadde skrevet dette innlegget her på bilforumet, så var ikke problemet tilstedeværende. Muligens litt en smule helt i begynnelsen da jeg startet bilen og kjørte ut, i liten grad, men ikke i det hele tatt etter at jeg hadde koblet ut 4WD. Jeg kjørte Kr.sand-Grimstad t/r, lå i 110km/t og ikke noe problem. Merkelig?

 

Kan det ha vært fukt/frost på en sensor etc.? Jeg håper bare det holder seg sånn imorgen også.. NB! Det er ikke XL7, men en ordinær 2004/05 Grand Vitara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår