Gå til innhold

rexcharm

Bruker
  • Innholdsteller

    37
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om rexcharm

  • Bursdag 10/12/1980

Contact Methods

  • Bosted
    Arendal

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

rexcharm's Achievements

  1. OK. Jeg prøver å blåse nytt liv i denne tråden ettersom nye og mer dramatiske hendelser har skjedd. Siden sist, så fikk kjøper dekket reparasjonen av verkstedet som hadde overhalt motoren. Grunnen var, ifølge verkstedet, at det var såpass liten greie med en simmering som måtte skiftes, at de bare gjorde det. Jeg trodde da at jeg var blitt kvitt kjøperen for alltid. Nå i januar, 3 måneder etter at bilen ble solgt, så har bilen angivelig havarert igjen!! KJøper er på meg og ønsker å få dekket reparasjonskostnader eller heve kjøpet. Jeg på min side mener at det ikke er mitt ansvar at bilen nå havarerte på nytt, selv om det er kjedelig og trist. Hvis oljelekkasjen ikke ble ordentlig stoppet, og det skulle være årsak til havariet, så er det vel heller verkstedet han bør gå på og reklamere hos? Han fikk som sagt verkstedet til å fikse denne lekkasjen gratis før jul, og ifølge verkstedet, så var det også en liten lekkasje som neppe var grunnen til det motorhavariet jeg opplevde ifjor vår. At bilen nå havarerer flere måneder etter at han har kjøpt bilen er vel neppe mitt ansvar? Kan han ha noe som helst å komme med ift meg?
  2. Hmm, jeg er ingen jurist, men jeg kan noe om det der på generelt grunnlag: Jeg ble selv tatt for "ulovlig mopedkjøring" da jeg var 15 i 1995/96. FIkk da utsettelse på mopedlappen og bot. Sønnen din får nok 6 mnd utsettelse og en bot på førerkort B og alt annet enn det han ikke har fra før av førerkort. Lett motorsykkel- og traktorsertifikat er ikke relevant i denne saken, tror jeg, og påtalemyndighetene tar ikke fra ham dem. De ville han imidlertid mistet hvis han eksempelvis ble tatt for fyllekjøring med bil og ville da mistet førekort (i flertall). Jeg tipper han får ca 10 000 i bot og utsettelse på førerkort B og andre sertifikater som tung mtorsykkel osv. (vil jeg tippe). Politiet gir ikke forenklede forelegg for slike saker, og det blir behandlet av en politiadvokat og han får et normalt forelegg i posten med utfallet av saken. Lykke til! Kjedelig for ham dette, men, men..
  3. Oljelekkasje har jeg ikke visst om. "Tipp topp stand" kunne jeg hevde etter at motoren var overhalt og tilsynelatede skulle være det. Om det kan være en reklamasjonssak mot verkstedet, er mulig. Vanskelig å påvise at denne lekkasjen var der i vår og har vedvart siden hen (ville da oljenivået vært over halvparten nå, hvis det var tilfellet?). Så det er nok vanskelig.. Det er også umulig å si om lekkasjen var der da kjøper overtok bilen, eller ei. Det er tross alt 1,5 mnd siden. Problemet er at han truer med "å heve kjøpet idag", "kommer og leverer bilen nå", "sender regning til deg" osv. Jeg har vært veldig imøtekommende og høflig, stort sett, og jeg har sagt meg villig til eventuelt å hjelpe med en reklamasjon mot verkstedet hvis det viser seg rimelig osv., men jeg betaler han ikke cash nå. For gir jeg lillefingeren, tar han fort hånden, tror jeh. Han fikk også bilen 11 000 kr under annonsert pris, og det er også et moment som skal vektlegges, tror jeg.. Regningen nå kommer på 6-7000. Slike reparasjonskostanader er jo endel av gamet med å eie gammel bruktbil?!
  4. Idag har han vært på verksted med den og fått tatt en titt. Det lekker visst ved registeret, muligens ved simmering/veiv.. En reparasjon som koster 6-7000. Verkstedet som fikset bilen opp etter havariet merket ikke noe til noen oljelekkasje. Kjøper vil ha meg til å betale. Samme greia. Jeg har nå fulgt deres råd, og jeg vil kun ha kontakt på mail, fordi jeg blir bombadert av sms`er som forstyrrer meg. Når denne lekkasjen kom, vet ikke jeg. Jeg merket iallefall ingenting til noen lekkasje da jeg hadde bilen sist. Kjøper begynte plutselig å nevne idag at da han og en mekanikervenn besiktiget bilen med min kone til stede, så så de tegn til oljesvetting. Jeg påpekte at det da er merkelig at han ikke har nevnt dette før, og merkelig at han da kjøpte bilen.. Synes hele greia er håpløs!
  5. Solgte en Suzuki Grand Vitara 2004 mod med km stand 150 000 for 69 000 for 1,5 mnd siden. Relativt billig vil jeg si. Reg, kjedet røk i vår og motoren havarerte. Jeg annonserte derfor bilen som å ha overhalt motor i tipp topp stand. Vel, nå er kjøper på nakken min. Han mente først for en uke siden at det lakk fra radiatoren. Dette er nå skiftet til oljelekkasje. Det gikk så langt at han kom på døren min igår.. Mot min vilje. Han ville da i utgangspunktet levere bilen tilbake og/eller vise meg oljeflekkene. Oljeflekkene er under blokka. Muligens er disse gamle avtamninger fra havariet i vår? Det var iallefall ikke noe oljelekkasjer for 1,5 mnd siden da han kjøpte bilen av meg, så vidt jeg vet.. Han har altså så langt kun oppdaget noe som tyder veldig på en oljelekkasje. Oljesøl nede i motorrommet og visstnok oljeflekker på bakken. Jeg har vært høflig og grei, men han ønsker at jeg skal ta den med til verksted og betale og bla bla. Han truer med forbrukerrådet og å sende regning til meg, og at han skal ha pengene igjen og bla bla. Jeg var behjelpelig vedr radiatoren, og fant en brukt en til ham på finndeler.no. Men nå er han ikke lenger opptatt av radiatoren som visstnok nå "er grei", men oljesølet.. (Det er visstnok ikke radiatoren som lekker men olje). Han ringer hele tiden og sender sms og småtruer. Han gikk så langt, da jeg sa at jeg kunne viderformidle kontakt med verksted, men at jeg ikke står ansvarlig for det som skjer med bilen i etterkant, men at han heller isåfall bør gå gjennom forbrukerrådet, at han sa han ville komme og levere bilen til meg nå. Det sa jeg ikke var greit. Likevel kom han kl 21:30 en lørdagskveld. Det gikk forsåvidt greit, men jeg sto på mitt. Jeg anbefalte ham å dra på et verksted og få bilen sjekket der, men at jeg ikke kom til å betale for det, og at det isåfall i beste fall for ham er en reklamasjonssak til verkstedet, som jeg kan hjelpe med, ellers er det forbrukerrådet om han ønsker det.. Oljelekkasjen kan han kommet i etterkant etter at han kjøpte bilen, sa jeg, og jeg er ikke villig til å betale for dette. Ubehagelig Jeg har ikke sett noen oljelekkasje. Om det var påbegynt før eller etter at han kjøpte bilen, er vanskelig å si (umulig?). Men han har ingen god sak i forbrukerrådet mot meg, tror jeg. Jeg har papirer på alt som har blitt gjort med bilen og var ærlig hele veien. Håper bare at han ikke fortsetter å plage meg! Han truet jo med det, at jeg ikke ble kvitt ham så lett, hvis det var det jeg trodde.. Han henger seg veldig opp i setningen "motoren er i tipp topp stand" i annonseteksten.. Han fikk bilen billig, han fikk papirer på alt og jeg solgte bilen "som den er" i kontrakten.. Hans siste teori nå, er at denne lekkasjen var årsaken til motorhavariet/ødelagt reg.kjede, og at selve årsaken til problemet, som da angivelig kan være lekkasjen, ikke har blitt utbedret. Oljetanken var visstnok godt og vel halvfull nå. Som nevnt ble bilen overhalt på verksted i mai/juni i år, og visst en lekkasje har pågått videre siden den gang, er det da rart at oljetanken fremdeles er halvfull den 1.des, 6-7- mnd senere!!? Jeg tror ikke noe på den terorien, men hvis den skulle vise seg å stemme, så er det muligens en reklamasjonssak mot verkstedet? Jeg kan vel ikke holdes erstatningspliktig, eller..? Hvordan ville dere håndtert en slik situasjon hvis dere var selger/meg?
  6. Oppdaget her for noen dager siden at det var en ca. 10 cm lang mønster av riper som u-mønster i et fiskeformat, hvis dere skjønner. det var skitt i de, og jeg fikk umiddelbart pusset litt vekk med fingeren med spytt. Idag prøvde jeg halvhjertet å vaske det litt bort med klut med litt ordinær såpe. Fikkvasket bort litt, men konturene av dette synes ennå, så det er nok overfladiske riper. U-mønster? Skjønner ikke hva det kan komme av? Det er slik jeg ser det lite sannsynlig at noen har gjort seg flid med å lage slike små riper i et slikt mønster, men det er ikke helt usannsynlig. Kan det komme av noe? Noen som har vært borti noe slikt? Siden jeg får vasket bort noe, tror jeg at mesteparten kan gå bort med vask og polering og den slags. Men jeg har ikke stort peiling på slikt. jeg vet hva vann og såpe er, og jeg vet hvordan man polerer. Thats it. Kan noen gi meg en oppskrift på hvordan det kan fikses, og er det noen som har noen ide på hva dette kan komme fra?
  7. Ja, det skjedde på en måte helt plutselig. Jeg hadde vært på kirkegården og tent lys, slik mange gjør på julaften, og bilen fungerte helt greit helt frem til jeg parkerte. Da jeg skulle kjøre fra kirkegården merket jeg denne vibreringen eller hakkingen, eller hba jeg skal kalle det. Det kjentes både i setet og på gasspedalen. Jeg hadde da 4WD koblet på, men koblet denne ut og syntes at det var det samme da, men muligens i noen mindre grad. Idag da jeg kjørte hjem fra julaften-feiring var det på samme måten. Men.. Etter at jeg hadde skrevet dette innlegget her på bilforumet, så var ikke problemet tilstedeværende. Muligens litt en smule helt i begynnelsen da jeg startet bilen og kjørte ut, i liten grad, men ikke i det hele tatt etter at jeg hadde koblet ut 4WD. Jeg kjørte Kr.sand-Grimstad t/r, lå i 110km/t og ikke noe problem. Merkelig? Kan det ha vært fukt/frost på en sensor etc.? Jeg håper bare det holder seg sånn imorgen også.. NB! Det er ikke XL7, men en ordinær 2004/05 Grand Vitara.
  8. Heisann, Kort fortalt: Igår ved et bestemt tidspunkt merket jeg at bilen, Suzuki Grand Vitara, vibrerer eller "hopper" litt ved fart. Den har ikke gjort det tidligere. Dette var ført og fremst markant i over 60-70 km/t og i nedoverbakker og sletter. Det gjaldt både når jeg kjørte med 4wd koblet på og med kun bakhjulstrekk. Jeg fjernet snø og is rundt hjulene, men det hjalp ikke. Jeg kan ikke merke en spesikk slark i et spesielt hjul på bilen og bilen drar ikke til noen spesiell side. Jeg har heller ikke registrert noen spesielle ulyder. Jeg kan nok uansett ikke fikse dette problemet selv, men jeg skal kjøre om noen timer fra Kr.sand til Grimstad på motorveien og lurer på om det kan være farlig (lurer jo på om det er ødelagt hjullager), og lurer også på hva feilen kan koste. Jge blir fort bekymret når det gjelder bil og søker støtte hos dere som har peiling her på forumet... Jeg er veldig takknemlig for alle råd, synsinger og tips. Takk! Og God jul, forresten..
  9. Den står på verksted i DK nå. Fikk følgende beskjed av mekanikeren: "den skal have en ny kobling med trykleje evnt en koblingscylinder. Syncromesch på 2 og 3 gear virker lidt slidte, men det gør de vist på alle Alfaer ?" Det var iallefall clutchen som var fucked up. Hva dette rent konkret vil si, er det fint hvis andre finanalyserer. Jeg kan si så mye, som at da jeg med nød og neppe hadde klart å komme med på ferjen og til verkstedet i DK og panseret ble åpnet, så pekte den ene mekanikeren på en ødelagt wire... !? Jeg forstår ikke alt med bil (ikke en brøkdel engang) men jeg lærer ved hvert problem..
  10. Men det kan ikke være synkronringene da? Lamellen.. OK. Er det spesialdel til hver enkelt bil? Jeg fikk få svar her, og jeg trenger litt kvalifisert gjetting. Har bestilt service på den på et lite, billig verksted i DK, og hvis det er mye som sannsynligvis må gjøres med den, så vurderer jeg å droppe det. Må isåfall la bilen bli der og hente den senere i DK osv. Blir mye styr siden jeg bor i Norge!
  11. Uten å skrive en hel roman, så vil jeg prøve å forklare litt om hva som har skjedd: Min Alfa Romeo Spider 86-modell har alltid fungert tipp topp. Riktignok er den litt skjør på giret, slik at det er lett å "bomme på sporet" når man skal gire, når man kjører bilen for første gang. Når man kjenner bilen så er giret lett og greit, og man kan gire med en finger bare man girer forsiktig. Igår da jeg kjørte hjem, så hadde jeg vanskeligheter for å gire. Dette gjelder spesielt fra høye til lave gir, og da spesifikt fra 3. til 2. gir, og fra 2. til 1. Dette var tilfelle idag også. Den var tung på giret og det var lett å bomme og jeg fikk denne forferdelige og skumle skrapelyden da den ikke gikk i gir. Riktignok virket det litt som det bedret seg da jeg kjørte litt. Da jeg skulle kjøre hjem fra jobb ikveld, så opplevde jeg det samme, men verre.. Da jeg kom til gårsplassen og skulle gire ned fra 3. til 2.gir, så ville ikke bilen dette. Jeg stoppet opp og prøvde å få bilen i første gir, men det ville seg ikke. Bare den forferdelige skrapelyden som alle og enhver vet betyr at man man "bommer" og ikke får den i gir. Til slutt gikk det. Jeg fikk kjørt den i garasjen. Da jeg da stoppet, så lyste et oljelampe-instrument. Jeg fikk imidlertid da giret greit rundt i H-en, da bilen sto stille og motoren var slått av. Verre er det når jeg starter (men jeg har ikke prøvd siden). Grunnen til at jeg lurer på om dette er clutchen er fordi det virker som det bedrer seg når jeg tramper clutchen 110% inn. Og så går bilen litt fremover når jeg starter bilen i 1.gir og da selvfølgelig holder clutchen inne. Det bør nevnes at jeg ikke har sett noen synlige tegn til oljelekkasje og jeg har ikke i særlig grad hørt sluring fra clutchen, men litt lyder lager clutchen, det skal sies. Men det har den "alltid gjort". Jeg er spesielt redd for at dette kan dreie seg om fucked up gearkasse. Kan noe identifisere dette problemet?
  12. Vedr denne oljelekkasjen, så snakket jeg med en annen nabo om det. Han mente dette med diffen/kardang han også, men han påpekte at jeg startet bilen så "hardt" og at det var grunnen. Jeg påpekte at på Spideren så kan jeg ikke starte bare med å holde clutchen inne. Jeg må trykke litt på gasspedalen også. Spesielt når bilen har stått en stund. Hvis ikke får jeg ikke start. Dette er en bil med manuell chock osv. Men kan det i det hele tatt stemme at rusing av bilen medfører at pakninger ved diffen og simmerring osv. kan ryke? Jeg kan ikke skru , men jeg synes det høres ulogisk ut, ettersom jeg tenker at disse kreftene blir fordelt når clutchen slippes og hjulene skal begynne å rulle..(?) Og, IKKE når bilen står stille eller på tomgang?
  13. Jepp. Stemmer. er det sånn at endel misbruker ordet "kardang" og bruker det istedet for diffen? Husker det var en lekkasje der, en dårlig pakning og bla bla i 2009. Lekkasje ved en simmering osv også. Husker at dette hullet ble skrudd opp, da jeg sto under bukken sammen med en mekaniker og prøvde etter beste evne å forstå og lot som jeg forsto alle uttrykkene hans.. Men, jeg lærer mye, iallefall teoretisk, av å få svar på dette forumet.
  14. Så dte finnes ikke noen mulighet til å måle oljenivået i en diff, bortsett fra å åpne diffen og se? Jeg kan lite teknisk om biler. Men dette forumet er fantastisk!
  15. Jeg har ingen aning om det er stiv bakaksel eller ei, faktisk. Oljen i diffen kommer selvfølgelig ifra motoroljen, så så lenge jeg jevnlig måler oljenivået og det er holdbart, så er det rent teknisk trygt å kjøre med den?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår