Gå til innhold

Tømte batteriet - får ikke ladet opp!

Ranger emnet


TheTransporter

Anbefalte innlegg

Lot kupelyset stå på. Dagen etter vil ikke bilen starte. Bummer.

 

Fikk låne en billader, og koblet opp over natta. Men ingen hell. Så ser jeg iflg. billaderens instruksjoner jeg fant på nett, at lampen som skal indikere at batteriet lades opp, ikke lyser som det skal.

 

Jeg tester strømforsyningen ute med en hårføner. Går fint. Plugger inn billader igjen. Nei, funker ikke.

Jeg kobler av ledningene til pluss og minuspol, kobler lader direkte på disse batteritappene (rød til PLUSS, lest på batteriet selv).

Nei, ikke noe hell, lyset lyser ikke opp.

 

Nå er jeg alvorlig i villrede. Jeg lurer på a) hva kan dette være. b) hva slags type batteri er det jeg må kjøpe?

Jeg må på jobb i morra igjen, og slutter alltid etter stengetid, så det jeg kan få fiksa i dag, det hadde vært en stooor fordel.

 

Her er noen bilder som illustrer hvordan jeg har kobla, og hva jeg mener med lamper:

[ATTACH]35208[/ATTACH]

[ATTACH]35209[/ATTACH]

post-59669-13804854676763_thumb.jpg

post-59669-13804854676855_thumb.jpg

Endret av TheTransporter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev feil, men jeg har kobla riktig etter hva du sier. Rød er på pluss (redigert nå), Svart på minus. Hvis jeg kobler om, så lyser det feil på lader.

 

Selv om det er koblet riktig, så er det ingen indikasjon på at batteriet lader. Heller ikke om den er på bil som mode (det skal iflg instruksjonen være når det er over fem plussgrader ute, snøkrystallen for under fem, som det er nå) Hmmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe galt med ladderen. Vis batteriet er helt tom skjønner den ikke at den er koblet til noe..

Det må være en vis spennin for at den starter å ladde..

Vis du har startkabler å batteri eller en annen bil da lar du bare ladderen være kobblet på så tar du bare å holder startkablene mot polene noen sek så vill den nok starte laddingen.. Kan gå med noen ledninger og ett 9v batteri..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Mr.X her. Batteriet har for lite spenning til at laderen vil starte. So her må batteriet få litt strøm først. Anten via startkabler, batteriboost eller ved å dytte bilen igang.

Kan godt være at batteriet er blitt ein del dårligare/øydelagt pga utladingen.

Hugs å vedlikeholdslade batteriet på bilen nokre ganger iløpet av vinteren. Fleire ganger viss du driver med småkøyring.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lignende ladder liggende å når batteriet er tomt vill den ikke starte å ladde.

Når du ser på bilde av den er den satt på vinterladding men den øverste rekken er det ikke noe lys, det er for at den ikke er tilkoblet noen. Ladder den er det lys over batteri symboler og er batteri def lyser det i lampen over symbolet..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lignende ladder liggende å når batteriet er tomt vill den ikke starte å ladde.

Når du ser på bilde av den er den satt på vinterladding men den øverste rekken er det ikke noe lys, det er for at den ikke er tilkoblet noen. Ladder den er det lys over batteri symboler og er batteri def lyser det i lampen over symbolet..

 

I beskrivelsen på laderen står det at den lader helt tomt batteri. Jeg har aldri vært ute for at et batteri som har blitt tappet av kupelyset ikke lar seg lade. Må være en feil på batteri eller lader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis det står det i beskrivelsen så stemmer ikke den med ladderen , hadde også tomt bateri og koblet bare på ladderen i full fart da det var snøstorm. Dagen etter var den lie tom å da så jeg lysene oppe på ladderen lyste ikke, så tok ett 9v batteri satt ledning fra det på klemmene på batteriet å da begynte den å virke..

En pullsladder er ikke som alle andre laddere:nono:

Det må være noen volt på batteriet før dem ladder..

 

Detter er fra ctek.com:

Ingen lamper lyser når laderen er koblet til både nettuttaket og batteriet

Forklaring: Batterispenningen kan være under 2 +/- 0.5V.

Test: Test med et nytt batteri.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare problem med og forstå at et batteri som er bra og blir tappet av et kupelys,skal bli så tomt over natten. Har aldri i mine 30 år med bil opplevet at et batteri har blitt så tomt at ikke batteriladeren starter. Jeg håper han kjøpte nytt batteri,for det høres ikke ut som hans gamle batteri har livets rett spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde han hatt en vanelig ladder hadde det nok ikke vært noe problem.

At batteriet blir halt tomt an jo være flere grunder til. har det vært mye småkjøring med mye forbruk kan det være at batteriet ikke var så all for mye strøm på det.

Vet ikke på hannes bil hvordan det er med kupelys, men lukker jeg opp døren på min bil er det 10 lys som tenner ca 60w med lys. 5 amper. å det går ikke mere enn 12-14timer da så er ett het fullt nytt bateri tomt..

Men er det bare 1 5-10w pære som har tømt det kan man jo begynne å lure..

 

Men er jo ikke noe værre enn at han ser i kontroll glasset på batteriet om den viser at det er tomt eller def.. Så når han får strøm på få tatt en belasnings test..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår