rubbykaasa Skrevet November 24, 2012 Rapporter Share Skrevet November 24, 2012 Ved oppstart av min Seat Leon 1.9Tdi 150 hk (chippet) kommer det en ekstrem diesellukt ved kald motor. Om morgenen når det er litt kaldt i lufta(rundt 0 grader), er det ubehagelig å stå rundt bilen da det lukter ekstremt diesel! Det kommer også ut en svart røyk akkurat under oppstart. Denne lukta holder seg gående ved tomgang helt til motoren er driftvarm(90grader) Av informasjon kan det sies at i fjor vinter var bilen vanskelig å få start på når det var veldig kaldt(20minus). Bilen sveivet, men motoren startet ikke. Holdt vel på i noen minutter ved flere anledninger før jeg fikk liv i den. Mine tanker da var at glødepluggene var gåene, men fikk disse sjekket på verksted da og det var vel bare 1 som ikke gav optimal spenning så de trodde ikke det var det. Hva tror dere det kan være? Lekasje i vakuumslanger? Plugger? Og kan dette sjekkes ved diagnoseverkøy?(finne noen verdier med luftmasse, ol) Har elm 329 til rådighet om denne kan hjelpe meg med problemet. Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet November 24, 2012 Rapporter Share Skrevet November 24, 2012 kunne jo virke som glødepluggene var dårlig. men da skulle det jo gitt seg etter noen min på tomgang.. Har du byttet dieselfilter er lurt å bytte vær høst.. At en diesel ikke starter lett i 20minus kan være noe så enelt som at dieselen ikke er blandet nok ut til slike temp.. Er flere vogntog som har stoppet under kjøring da dieselen har frøset på bilen. p.g.a. fylt tanen nede på kontinentet hvor dem klarer seg med vanellig diesel som fryser på ca -18grader.. Har bilen gått langt??? hadde det vært massemåler eller vakumslanger hadde du nok merket det på varm motor også.. Men har du muligheten til å sjekke feilkoder så gjør det først.. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rubbykaasa Skrevet November 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2012 Byttet dieselfilter på forrige service, altså ca 15k siden. Bilen er gått 150k. Pappa sin Diesel starter like lett i -20 som i +20 og lukter heller ingenting ved oppstart :( Riktignok en nyere bil, men min burde vel strengt tatt vært slik den og dersom den er i tipptopp stand? Eller blir det feil å mene ? Har du noen formeninger om hva det kan være da? For jeg mener at lukta går vekk ved varmere motor. En annen ting er at det kommer veldig mye hvit røyk når det er kaldt.!" Har dette noe og si? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 24, 2012 Rapporter Share Skrevet November 24, 2012 Enig med Mr.X, sjekk glødepluggene dine igjen, samt at de får spenning når du gløder. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rubbykaasa Skrevet November 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2012 Får vel prøveå bytte disse glødepluggene først da. De er vel sikkert ikke byttet på en god stund.. Jeg er ingen mekaniker og har minimal peiling på mekking. Vil jeg klare å bytte disse pluggene selv på min motor ? Eller er det komplisert ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 24, 2012 Rapporter Share Skrevet November 24, 2012 Årsmodell og motorkode takk ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rubbykaasa Skrevet November 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2012 hehe. ARL og 2002modell :) Kan jo si at det er den med originalt 150hk. og den er chippet deretter. Er ikke 110 hk for de som måtte tro det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet November 24, 2012 Rapporter Share Skrevet November 24, 2012 110hk får du ikke ut 150hk med bare chip. Hvor ofte man burde bytte dieselfilter er jo mange faktorer som spiller inn. hvor mye urenheter som har kommet inn i tank, kondens/vann. hvor bra er tankene der du fyller diesel.. drenerer du filteret ofte.. Så derfor bytter jeg det vær høst bare for å være på den sikre siden.. koster jo bare par hundre lapper for nytt og er maks 10-15min jobb fra du åpner pansere. Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 24, 2012 Rapporter Share Skrevet November 24, 2012 Ikke samme motor men gir et innblikk ;) MK4/5 1.9TDI Glowplug How To! - uk-mkivs Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rubbykaasa Skrevet November 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2012 Takk for det. Hvordan er det med merket på plugger. Vil disse fra Bosch være optimale? SEAT LEON (1M1) 1.9 TDI DIESEL BOSCH GLOW PLUGS 0250202023 GLP023 | eBay Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.