smorbukk Skrevet November 19, 2012 Rapporter Share Skrevet November 19, 2012 Hei, Jeg hadde en rask service på bilen i helgen, der jeg la merke til at ingen av frontpærene virket (H1). Jeg kjøpte nye pærer (4 stk), byttet dem ut, og alt virket helt fint. Kjørte vel 180 kilometer - parkerte bilen over natten, og alt var fint. Våknet i dag morges, skulle kjøre til jobb: alle lysene var døde igjen. Hva kan være årsaken til at alle pærene ryker samtidig? Jeg kjøpte også dyre Osram pærer, så bør ikke ha noe med dem å gjøre. Jeg tipper at releet har tatt kvelden, så vurderer om jeg skal kjøre nå mens det fremdeles er lyst ute å kjøpe nytt. Noen som har opplevd dette før? Takker for alle svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smorbukk Skrevet November 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 19, 2012 Har du testet de pærene på testbenken? Hvor mange volt har du på sokkelen på pæra da du har 3000RPM på motoren f.eks? Kan også være at pærene får for mye strøm, og derfor blir de ødelagte Hei! Jeg har ikke fått målt ennå, da jeg fant ut av det på vei til jobb i dag morges. Snakket dog med Møller, og siden dette er en tyskimportert bil, er det bryter på alle lys. Derfor er det ingen releer, men sikringer. Har nå kjøpt nye H1 pærer som skal monteres. Være ekstra nøye med at ikke de blir tatt på (glasset).. Det blir nok til at jeg kjøper 2 stk Xenonkit til frontlyktene, slik at kun styringen brukes fra de gamle pærene. Mindre jobb - bedre resultat :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet November 19, 2012 Rapporter Share Skrevet November 19, 2012 Xenon kit ryker også ved for høy spenning, hvis det er tilfellet. Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 19, 2012 Rapporter Share Skrevet November 19, 2012 Kan også være at pærene får for mye strøm, og derfor blir de ødelagte Strømmen er en faktor av spenningen, så om spenningen er ok (under 14.5V) så kan ikke pærene få for mye strøm ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimCKF Skrevet November 19, 2012 Rapporter Share Skrevet November 19, 2012 Allmenheten bruker vel "strøm" som et samleuttrykk for både strøm, spenning, og effekt. Siter '92 Opel Calibra 2.0i (solgt), '86 BMW 728i (solgt), '93 Opel Calibra turbo 4x4 (solgt), '95 Audi A6 2.0, '96 Hyundai Coupe 2.0 (skrotet), '94 VW Passat 1.9td Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 19, 2012 Rapporter Share Skrevet November 19, 2012 Allmenheten bruker vel "strøm" som et samleuttrykk for både strøm, spenning, og effekt. Du har nok litt (en del) rett i det ja, til min store fortvilelse, siden det er vidt forskjellige benevnelser ;) Og de færreste vet forskjell på stikkontakt og støpsel ;) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 19, 2012 Rapporter Share Skrevet November 19, 2012 ja, beklager at jeg sa noe Hmm, om du tolket det som kritikk så sier jeg unnskyld, var ikke ment som det. Det jeg prøvde si er at strømtrekket til en fungerende komponent ikke kan bli for stort, såfremt tilført spenning er innenfor toleranse. Du skrev volt i innlegget så antar du mente spenning? :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smorbukk Skrevet November 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2012 Tid for en update her! Jeg fikk montert xenonsettet, og alt virker tilsynelatende bra. Slår på lys, og tester alt som testes kan. Men det jeg ikke testet, var om lysene virka med motoren gående. Så fort jeg starter motoren, slår lysene seg av. Slår jeg av motoren og kun lys, så virker det utmerket. Jeg har jordet ballastene direkte opp til - på batteriet. Kan dette være feilen? Bør jeg jorde ned i karosseriet, eller den gamle jordingen? Evt hvorfor bør jeg ikke bruke - på batteriet? :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 22, 2012 Rapporter Share Skrevet November 22, 2012 Om du jorder til karosseri eller til minus på batteri utgjør det samme, dog vil du få mer spenningsfall om du henter minus fra batteri grunnet lenger ledning. Du kan derfor, med fordel, jorde til karosseri. Motstanden i ledningen er (0.0175 * lengden på ledningen) : areal i mm2. (svaret blir antall ohm) Spenningsfallet over ledningen er motstanden i ledningen * strøm. (svaret blir i volt) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smorbukk Skrevet November 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2012 Som en sikkerhet vil jo det forbedre installasjonen og jordingen, så jeg skal absolutt gjøre det. - Men det vil vel ikke løse problemet jeg har? Hjelper fælt lite for meg med fine lys, når jeg ikke får brukt dem under kjøring.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smorbukk Skrevet November 22, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 22, 2012 Hei! Jeg har montert xenon i hovedlampene mine, og alt virker tilsynelatende bra. Slår på lys, og tester alt som testes kan. Men det jeg ikke testet, var om lysene virka med motoren gående. Så fort jeg starter motoren, slår lysene seg av. Slår jeg av motoren og kun lys, så virker det utmerket. Jeg har jordet ballastene direkte opp til - på batteriet. Står på en tyskimportert Audi A6 (C4) 1996 mod, så her må man vri på bryteren for at lysene skal fungere :-) Noen tips om hva som kan være årsaken? Rart at alt fungerer fint når ikke motoren går, men så fort motoren starter, så stopper det.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet November 22, 2012 Rapporter Share Skrevet November 22, 2012 Har du canbus på bilen? Dvs at bilen registrerer at ei pære som ikkje lyser? Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 22, 2012 Rapporter Share Skrevet November 22, 2012 (endret) Fantes ikke CAN-BUS på biler fra 90-tallet. Siden lysene ikke vil på når motor går så har du koplet noe feil. BTW. Slo sammen trådene dine da den nye bare er en fortsettelse på den gamle. Endret November 22, 2012 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
smorbukk Skrevet November 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 24, 2012 Da fant jeg synderen... Dynamoen lader 16,8 volt. Xenon ballastene kutter automatisk som safety ved 16v. Skjønner nå også hvorfor alle de gamle halogen pærene røk.. :-) Om det er noen i Osloområdet som sitter på en fungerende 90A dynamo (Bosch) med delenr: 0123335001, er jeg meget interessert :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet November 24, 2012 Rapporter Share Skrevet November 24, 2012 Bytt kun laderegulatoren, trenger mest sannsynlig ikke bytte dynamoen. Regulatoen fås kjøpt på de fleste bilverksteder og bilrekvisita, samt Møller og Bosch-verksteder. Finnes i to typer, en som er skrudd på bakkant av dynamo og en som er montert under dekselet bak dynamoen. På bildet under ser du førstnevnte type. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.