Gå til innhold

Er det noen som vet/kan litt om 110hk tdi motorene audi/vw???

Ranger emnet


Mr.X

Anbefalte innlegg

Holder på å fikse opp en passat 98mod 110hk tdi Motorkode:AFN/AVG så var det en del ting jeg lurte på..

 

1.Hva er det i laddetrykk orginalt etter hva jeg fant ut er det 1bar stemmer det??

 

2.Har den noen overboost system??? ser på turbotrykks måleren at når man trør gassen i bånd går den opp til ca 1,5bar i 2sek så synker den til 1bar. Eller kommer dette bare av tregheter i reguleringen som ikke skal være der???

 

3.Er det noen som vet hva orginal turboen klarer av effekt??

 

4.Er det noen som har prøvd å bytte til andre dyser på denne type motor??

 

5.finnes det noen måte å få opp laddetrykket med justering?? Prøvde med tunings boks bilen gikk bedre men med samme turbotrykk.

Dette kan jo komme av at det er noe tregheter og mye dritt inne i turboen så skal demontere den i dag å rengjøre den innvendig..

 

6.Hva gjør man med egr-ventilen?? er jo for gammel til at man kan koble den ut med vag-com. Går det å bare blende inn og utløp til den eller slår bilen seg vrang da???

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. rundt 0.5 til 0.7 bar har jeg hørt

2. 1.5bar - atmosfæretrykket = 0.5 bar?

3. 115hk har vel samme turbo? Skal du ha ny turbo så har jeg hørt at 130hk PD turboen passer rett på

4. ecconor.no, dyser: PP 764 (10% mer effekt og 15% mindre forbruk)

5. Tuning boks er bare tull, lever bilen og få den chippet på vanlig måte

6. Er bare å blende slangene på vær side. Har gjort det på bilen min alt (Har en AFN selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare å levere bilen inn å få den chipet. må nu først finne en plass som gjør det uten at man må kjøre i dages vis for å få gjort det..

 

Å vet at det finnes flere forsjelige dyser til den,men har noen prøvd å bytte??? -POWERPLUS 764- | Kerma TDI

HFLO-X Race Nozzles for 1.9 & 2.5 VE Engines - Darkside Developments

 

Har ikke tenkt å bytte turbo, gjør det kun vis det viser seg at den er def nå når jeg plukker den fra værandre.

Men lurer på hvor mye den orginale turboen klarer.

Noen sier 140hk er max på Garrett GT1749V, men fant nu dynomåling på en ALH TDI Engine (90BHP) med en slik turbo som leverte 157BHP & 318Ft/Lbs så da klarer den nu over 150hk..

Å skulle det vise seg at det ikke bare er fult av dritt på bladene inne i huset til turboen er det jo ikke noe problem å få bestilt en større turbo som passer, er jo bare å kontakte ett firma som driver med trimming av tdi å spør hva som passer..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1bar er orginalt trykk, at den peaker 1.5bar er normalt. Skal du ha høyere ladetrykk må du chippe bilen, øker du trykket uten chip går den i nødmodus.

 

Er jo liksom det en power box skal gjøre, få opp diesel mengde,turbotrykk og gjøre så bilen ikke går i nødmodus for det om det er høyere enn orginalt..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo liksom det en power box skal gjøre, få opp diesel mengde,turbotrykk og gjøre så bilen ikke går i nødmodus for det om det er høyere enn orginalt..

 

Er det en chip gjør og tuningbox ikke gjør. En tuningbox er en temmelig uintelligent sak som man burde holde seg borte fra. Som TL3518 sier, skal man gjøre det skikkelig så er chip veien å gå. Søk og les på nettet om alle som har problemer ved bruk av tuningbox, og alle de som har bl.a. problemer med nødmodus i den sammenheng.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en chip gjør og tuningbox ikke gjør. En tuningbox er en temmelig uintelligent sak som man burde holde seg borte fra. Som TL3518 sier, skal man gjøre det skikkelig så er chip veien å gå. Søk og les på nettet om alle som har problemer ved bruk av tuningbox, og alle de som har bl.a. problemer med nødmodus i den sammenheng.

 

Men å kjøre 90mil for å få chipet bilen det gidder jeg ikke. Å vet ikke om dem har rulende landevei eller muligheten til å lage chip til bilen der heller. For å bare sette inn en trimchip som er masseprodusert det gidder æ ikke kjøre 90mil vær vei.

Da kjører jeg heller med boxen. bilen går helt greit med den har ikke kjørt så lenge med den ca 8000km å aldri noe problemer med nødprogram. Hadde ett tilfelle akurat da nåla på meter nåde 210 da slo den over i nød. Men bruker som oftes ikke ligge i den hastigheten så om det skjer noe der gjør det ikke noe..

0-100 ligger rett under 10 tallet alt etter hvor mye grep bilen får. fikk ikke testet noe 80-110 eller lignende da vinter kom brått på i år å.

Så nu er det 6 måneder med bannskap og laging over hvorfor man ikke kjøpte en med 4wd, kunne nu værtfall kosta på mæ en med antispinn

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte trim/power boksen min i 2-3 timer før jeg sendte den i retur. Så fornøyd var jeg med min (DTK boks)

 

Det gjore kompisen min også, så gjore han det smarteste han har gjort på lenge. tok ut styreenheten å sendte den til chiping.

Gikk litt over 2 uker så fikk han den tilbake død..

Så nu krangler han nu med firmaet da dem sier at han har ødelakt den når han satt den inn i bilen og han mener den var def da han fikk den tilbake. Men er jo fint at han har noe å drive med om dagan nu i disse mørke tidene..

 

Sitter nu bare å manner mæ opp til å dra å begynne å demontere å sjekke turboen..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no vits å demontere turbo. Lader den 1bar og ikke går i nød er turboen i orden. Powerboks til den motoren øker ikke turbotrykk, den manipulerer bare signalene til dieselpumpa så den gir mer.

Kjøp deg noen PP dyser fra Anders på ecconor, merker grei effektøkning.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tengt å ta opp turboen å rengjøre den da bilen av og til ikke drar like bra, vet ikke med sikkerhet at det er det fikk først måleren inn i går.

Men da jeg kjøpte bilen dro den ikke før 3500 rpm å slo over i nød til stadighet. Wag forhandleren hadde sakt til eieren at han mest sansynelig måtte bytte turbo men kunne å være def styreenhet.

Så fikk den billig å feilen var morkene slangebitter som skøytet slangene sammen på vakumsystemet.. etter det ble det slutt på nødmod.

Men gå enkelte ganger litt dårligere enn andre. Har testet mange ganger i mot en kompis som har en 130hk pd og bilene går som oftes veldig likt men noen ganger har æ ikke noe å stille opp med..

Å når jeg prøvde med G force måler i bilen varierte 0-100 mellom 9,5 og 12sek med boks, 11 og 14sek uten.

 

Gidder ikke begynne nu om vinteren å hente ut noe mere effekt, har ikke grep nok til at den blir å gå noe bedre uansett nu uansett.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no vits å demontere turbo. Lader den 1bar og ikke går i nød er turboen i orden. Powerboks til den motoren øker ikke turbotrykk, den manipulerer bare signalene til dieselpumpa så den gir mer.

Kjøp deg noen PP dyser fra Anders på ecconor, merker grei effektøkning.

 

Er pp dysene omplette dyser??

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ops, skrev feil. Er kun dysespisser, så de må byttes og justeres så du får riktig åpningstrykk etterpå.

 

Hvordan justeres dem på den her motoren?? er det shims???

Å hvordan trykk skal dem ha??

Endret av Mr.X

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. rundt 0.5 til 0.7 bar har jeg hørt

2. 1.5bar - atmosfæretrykket = 0.5 bar?

3. 115hk har vel samme turbo? Skal du ha ny turbo så har jeg hørt at 130hk PD turboen passer rett på

4. ecconor.no, dyser: PP 764 (10% mer effekt og 15% mindre forbruk)

5. Tuning boks er bare tull, lever bilen og få den chippet på vanlig måte

6. Er bare å blende slangene på vær side. Har gjort det på bilen min alt (Har en AFN selv)

Er feil adresse til dysene skal være ecconor - www.ecconor.net

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår