Gå til innhold

Clutch-pedalen returnerer ikke som normalt


morbraat

Anbefalte innlegg

Har en Ford Focus 2005-modell, 1.6 bensin, Ghia-utgave. Gått ca 128000 km.

 

I morges under helt vanlig kjøring sa det plutselig knekk da jeg trykket inn clutchen. Knekket kom nede fra fotbrønnen / pedalene. Ved kjøring etterpå virker det som om clutch-pedalen returnerer ikke like langt tilbake som den gjorde tidligere. Får giret som normalt, men clutch-pedalen oppfører seg med andre ord ikke som normalt.

 

Googlet litt på nettet og mistenker at dette kan være samme problem: Clutch Pedal Return Spring - Ford Focus Club - Ford Owners Club - Ford Forums

 

Er det noen her hjemme i Norge som kan bil som evt kan indikere om mitt funn er riktig, evt om det kan være noe annet? Alternativt, vet dere hva en slik reperasjon på et verksted burde koste?

 

Mvh Morten N. Bråten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres veldig slik ut ja, se om du kan se noe oppunder der. I følge den siden du linker til så skal det være et helvete og få det på plass igjen uten flere timers jobb.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Googlet-diagnose stemte og det blir time hos Ford-forhandler i Arendal om en uke. Selve fjæra koster ikke mer enn 50 kr, men det er en litt krøkkete jobb som bl.a. krever spesialverktøy. Ca 1000 kr ble anslått for jobben hos Ford-forhandleren...

 

Et Bilextra-verksted jeg sjekket hadde aldri byttet denne delen før så da ble det merkeverkstedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne knakk på min også for en måneds tid siden. Jeg leste også som deg at dette er en ganske vanlig feil på Focusen. Og at det er en veldig plundrete jobb å fikse.

 

Jeg prøvde meg på en hjemmefiks først. Jeg brukte den gamle knekte fjæren og bare bøyde til en ny løkke i enden som var brukket av, stappet fjæren full av kronestykker (slik at den ble lenger) og satte den på plass igjen Det fungerte perfekt. Gratis og tok et kvarters tid. Var veldig plundrete og metalldelene rundt er sylskarpe, hendene så ikke ut etterpå. Et par gode nebbtenger, gjerne med bøy, og litt tålmodighet så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår