Gå til innhold

Audi Coupe starter ikke etter innbrudd.

Ranger emnet


shaunv

Anbefalte innlegg

For noen uker siden prøvde noen å stjele bilen. Dvs de kom ikke sålangt da de ikke fikk start på den... Det de derimot har gjort er å dra ut hele nøkkelbiten i tenningslåsen. Jeg får vridd rundt slik at bensinpumpa starter og det kommer lys i displayet, i tillegg får jeg vridd videre så starteren slår inn, men motoren starter altså ikke. Jeg antar tenningen er på sålenge alt overnevnte skjer? Pluggene blir fuktige så den får i alle fall bensin.

 

På forhånd takk for svar.

 

J-V

Endret av JChE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har sjekket alle sikringer i boksen i hjørnet i motorrom, antar det ikke er noen skjulte et annet sted? og at det er 12V i coil. Har også sjekket at det er gnist, noe det er. I tillegg var plugg litt fuktig og luktet bensin da jeg tok den ut så antar jeg får drivstoff, i alle fall litt? Bensinpumpa lager lyd i noen få sek etter man setter på tenningen, og etter hukommelsen er det vel det den alltid har gjort så antar den er grei. Jeg trodde kanskje den ikke fikk luft, at det var noe galt med gasspjeld så demonterte det i stad, men det virket som det skulle. Var ikke helt bortkastet for fikk renset det og smurt det opp igjen.

Noen gode ideer?

 

Er altså en 2.3 NG så det er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den gummigreia mellom gasspjeld og luftfilteret fant jeg forresten noen små rifter og hull. Har nå tettet igjen dette med klassisk Tech-7 fiks. Bare la det tørke godt så skal jeg se om jeg får start. Antar dette kan ha vært nok til at den tallerkenen evt ikke løftet seg som den skulle? Så du skrev i den andre tråden her at det da ikke kommer bensin. Men ettersom det var litt fuktighet der må det ha skjedd noe, enn om ikke nok. To be continued.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved startforsøk vil motoren alltid få bensin fra kaldstartsdysen selv om lufttallerken i mengdefordeler ikke løfter seg. Men ja, er det hull i gummibelg mellom mengdefordeler og gasspjeld så vil ikke motor starte eller gå på tomgang siden den får mye luft og alt for lite bensin.

 

Uansett, har motor gnist og bensin (og kompresjon) så skal den starte. Siden du sier pluggene er våte så får den i hvertfall bensin. I tillegg sier du at det er gnist på pluggene. Har du sjekket registeret?

 

Motor vil/skal gå på tomgang selv om gasspjeld er potte tett da tomgangsregulatoren mater motor med den mengden luft den skal ha for å holde jevn tomgang.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet å starte nå etter å ha montert gummibelg uten hull. Fikk fortsatt ikke start, men det kom definitivt mer drivstoff til pluggene enn det gjorde før. Etter endel startforsøk tidligere dager så jeg nå at spenningen var nede på 11.5V, helt ned til 11V da jeg gav opp... Så spørs om ikke det er for lavt til å få start og at det var derfor jeg ikke fikk start nå selv om startmotor gikk rundt? Satt på lading nå så da får jeg svaret i morgen.

 

Kompresjonstest er ikke gjort. Får forhøre meg om noen jeg kjenner har utstyret som trengs.

 

Er bare noen mil siden registerreim ble byttet, så den burde fortsatt være i orden vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet å starte nå etter å ha montert gummibelg uten hull. Fikk fortsatt ikke start, men det kom definitivt mer drivstoff til pluggene enn det gjorde før. Etter endel startforsøk tidligere dager så jeg nå at spenningen var nede på 11.5V, helt ned til 11V da jeg gav opp... Så spørs om ikke det er for lavt til å få start og at det var derfor jeg ikke fikk start nå selv om startmotor gikk rundt? Satt på lading nå så da får jeg svaret i morgen. g kjenner har utstyret som trengs.

 

Så lenge motor sviver noenlunde rundt på starter så burde du ha nok spenning til at den skal starte.

 

Kompresjonstest er ikke gjort. Får forhøre meg om noen jeg kjenner har utstyret som trengs.

 

Er bare noen mil siden registerreim ble byttet, så den burde fortsatt være i orden vil jeg tro.

 

Sjekk registeret uansett, tar deg kun få minutter å sjekke om kamdrev og veiv er på merkene. Sjekk også at rotor peker mot merke i fordeler, bare for å være sikker. Er alt ok så sjekk igjen at du virkelig har gnist på pluggene, gjerne skift plugger. Om du har kompresjon merker/hører du dersom du har samme "lyd og motstand" som før, når du kjører motoren på starteren.

 

Hvor mye moment brukte du på senterbolten på balansehjulet på veiva? Brukte du Loctite 243 på bolten? Brukte du låseverktøy når du løsnet denne bolten?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for at du tar deg tid til å svare!

 

Er det noe å passe på når jeg åpner opp fordeleren? Har aldri åpnet den før.

 

Skal sjekke at merkene på kamdrev og vei er der de skal.

 

Lyden når jeg prøver å starte virker å ha like mye motstand som alltid. Den går i alle fall ikke med mindre motstand.

 

Husker ikke hvor mye moment som ble brukt da bilen har stått over et års tid til tross for bare noen få mil siden den ble byttet, men det ble definitivt ikke brukt loctite. Er det nødvendig altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bolten i senter på balansehjulet løsnes så SKAL man bruke låseverktøy for å holde igjen hjulet, om ikke kan man knekke låsekilen i hjulet, eller enda verre, ødelegge kilesporet i veiva. Bolten skal tightes med ~450 Nm (fortsatt med bruk av låseverktøy) og man skal ha gjengesikring på bolten.

 

Du skal kun ta av fordelerlokket for å sjekke, dette er kun festet med to klips. Mer i linken som er for AAR-motor men er identisk til din dersom du har strammhjul til registerreima og ikke vribar vannpumpe.

http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/274453-guide-skifte-registerreim-pa-10v-aar.html

 

Har motoren vært startet etter at den har stått i ro det året?

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er såpass lenge siden at jeg ikke husker hvordan det ble låst, men det ble låst. Fulgte en sånn bruksanvisning fra VAG for skifte av reim. Stod ingenting om loctite o.l skal sies.

 

Det var en praktisk tråd du lenket til!

 

Joda, for ca 2mnd siden kjørte jeg bilen borti gata da jeg dro til USA. Da jeg kom hjem var den forsøkt stjålet men de hadde ikke fått start på den, bare revet ut nøkkelbiten på tenningslåsen og prøvd. Må nå vri med en tang. Etter dette har jeg ikke fått start på den. Skal sies at den var litt tungstartet i perioden rett før dette også. Den gikk litt dårlig ved pådrag og surnet lett så pluggene ble sotete, men dette kan nok ha vært pga den falske luften jeg nå har avdekket.

 

Skal sjekke reim og fordeler nå så kommer jeg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når merket på veiv flukter med den klumpen som stikker ut(litt utydelig på bilde) så er altså rotoren slik som bildet viser.(eller 180 grader andre vei hvis jeg snur en runde på veiva) Merkene på kamdrevet er sporløst forsvunnet. Eller ser du noe jeg ikke ser på bildene jeg har tatt? Lurer på om vi lagde merke selv da den ble byttet. Den er forresten gått 170mil siden reim ble byttet, så skulle jo tro at i alle fall kam/veiv er riktig i forhold til hverandre. Den er akkurat så stram den skal være også.

post-23315-13804854617717_thumb.jpg

post-23315-13804854617787_thumb.jpg

post-23315-13804854617829_thumb.jpg

post-23315-13804854617875_thumb.jpg

post-23315-13804854617916_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Her er forresten en nyttig video om K-jetronic systemet jeg fant. :-)

Angående det øverste av de fem bildene jeg postet, skulle egentlig den røde biten av rotoren peke rett mot det merket når veiv flukter med merket sitt? I såfall vil jo det si at kam på en eller annen måte har hoppet over noen hakk. Kan ikke fatt hvordan det skal ha skjedd i såfall, for den har jo tross alt fungert tidligere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du er klart og tydelig bilde av øvre del av kamdrevet? Sikker på at det ikke er innstanset et merke der jeg har markert på bilde under? Evt sett etter et likt merke på baksiden av kamdrevet som skal ligge plant med toppen på høyre side, sett forfra.

 

Når veiv og kamdrev er på merket så skal rotor peke ca mot merket i fordeler, se bilde under. Er rotor ca 180 grader feil så roter veiv en omdr til.

 

Kamdrev10v.jpg

 

Fordeler8v.jpg

kamdrev.JPG

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi kan konkludere med at vi har funnet feilen. For rotor peker definitivt ikke mot merket sitt når veiv er på sitt merke. Kanskje sånn 30 ca grader feil. Fant forresten merket på kamdrev på baksiden som du illustrerte, så der hadde du rett! Det eneste jeg ikke har funnet igjen noe sted er merket kamdrevmerket skal flukte mot... Når rotor flukter mot merket sitt peker drev sånn ca der jeg har merket bildet med rød strek. Spørsmålet da er om jeg bare skal lage et merke til kamdrev selv når rotor er på merket sitt? Og så anta at veiva skal korteste vei til merket sitt.

Jeg skjønner jeg ikke hvordan dette kan ha skjedd. Vet riktignok ikke hva de som prøvde å stjele den har gjort, men bilen gikk da den ble parkert. :w00t Hva kan evt forårsake at reim hopper over spor? Den sitter akkurat passe stramt også...

post-23315-13804854618615_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår