Gå til innhold

Ny Eier av Corolla , Har noen Spørsmål

Ranger emnet


MazdaHelge

Anbefalte innlegg

Hei :D

 

Har akkurat kjøpt meg en Corolla , 1994 modell, 1,3, gått kun 131,000km og følger med mye kvitteringer for godt over 30.000 kr fra 2012

 

Har noen Spørsmål :

 

1 - Trenger ny radiator, min er dårlig, ikke noen hull, men alle kjøleribbene har falt av, eiret av. Passer Carina sine radiatorer ?

2- Hvilken olje Anbefales på denne motor? Syntes den tikker litt etter min mening . Kansje bare en Bagatell ?

3- Vanskelig bytte termostat på disse modellene ? Trangt å komme til ? Temperaturmåleren går ikke helt opp på midten, kun når jeg står på tomgang!

 

Ellers er bilen strøken, veldig mye nytt og totalt Rustfri

 

Håper noen kan hjelpe meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på vilken 1,3 motor du har men regner med det er 4E-FE 16v.

 

1. Mulig carina sin radiator passer, i værstefall må du lage egne fester osv. Alle radiatore passer bare man får de på plass og port inn/ut er lik sånn ca.

 

Men carina er 1,6 /1,8 og har da en radiator som kjøler bedre enn en 1,3 radiator. Jeg hadde 2.0L radiator på min 1,6 corolla da ble bilen "For kald" temp kom aldri opp noe særlig med mindre den sto på tomgang 5 min, og deretter sank når jeg begynte å kjøre.

 

2. Mineral olje er best da disse motorene er kjent for å bruke "litt" olje om du kjører Syntetisk olje. Husker ikke tjukkheten i hodet, men bør fylle en type om vinter og en annen om sommer. Selv brukte jeg 10W50 på fatterns 4EFE.

 

Disse motorene lager litt ulyd pga eksos kammen driver innsugskammen med tannhjul. Dette lager støy når det blir litt slitt, kan jo også være ventiltikking ofc. 0.jpg

 

3 Termostaten er veldig enkel å bytte, 10'er Leddnøkkel eller lignende og sitter på høyre side av motoren.

 

Om bilen din har kokt allerede er det stor sjangse for at dette skyldes tett radiator. Typisk på 4E-FE når de blir litt eldre. Derfor er det ikke nødvendighvis Termostat som svikter. Men en ny er aldri å forakte :).

 

 

diag_2bGihT.png

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

spytter inn litt info her jeg :)

 

Du kan mest sansynlig bruke en radiator fra carina e 1.8-1.6. disse er større enn 1.3l og 1.6l radiatorne som er levert til corolla . eneste du må gjøre er og flytte høyre feste nede på front seksjone ( det er ferdige hull til dette ) Edit : og fjerne metal plata som sitter siden av radiatoren ;) hull til slanger og sånt passer rett i .

 

Jeg anbefaler ikke mineral olje på bilene hvis de har gått så lite som din har gjort og den ikke har et enormt forbruk av olje . kost heller på en syntetisk olje som smørere bedre enn billig olja fra shell og biltema ( det vil også minske tikkinga litt på 1.3l ) mener jeg kjører på 5-40 på min og i krise tider 10-40 men jeg holder meg unna mineral olja , da min ikke bruker hauger med olje .

 

termosten er planke kjøring :)

Ford 17m vare bil 1970mod Moonshine express
Honda del sol 1993 mod
Toyota corolla e10
Toyota corolla ae92 2dørs cupe
Subaru Forester 98mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår