Gå til innhold

Hvordan kjøre/behandle en diesel.

Ranger emnet


MariusKol

Anbefalte innlegg

Jeg har kun kjørt bensinbiler før, og skal nå kjøpe meg en nyere dieselbil.

Siden diesel motoren er litt anderledes enn hva en bensiner er, hadde det vært kjekt med noen råd for hvordan man skal kjøre/behandle den, tips&triks, do and dont's.

 

Det jeg vet/har hørt fra før av er;

 

- Ikke la bilen stå lenge på tomgang. (Hvorfor? Sotes det fortere igjen?)

- Unngå småkjøring. (Dette gjelder vel både bensin og diesel, men på dieselmotorer sotes egr og slikt igjen)

- Dra bilen på turtall noen ganger for å rense opp/lufte den litt.

 

Er det ellers ting og tang man kan gjøre/være obs på ved dieselbiler? Vil jo gjærne ta vare på motoren.

Har sett mange som setter pappplater bak frontfangere på vintern når det har vært kaldt, dette er vel siden

dieselmotoren ikke blir riktig så varm som en bensiner?

Er en diselmotor mer solid og kan tåle mer kontra en bensiner?

 

Mange av spørsmålene er sikkert ganske dumme for noen, men noen må da spørre!

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "nyere"? De aller fleste nyere enn 2007mod har dieselpartikkelfilter. Dette må regenereres ca hver 40mil, oftere om du kjører mye småkjøring.

Som du selv sier, om du har mye tomgangskjøring eller bare putrer rundt på lavt turtall soter EGR, dpf osv fort igjen.

Ellers følg alle serviceintervaller (anbefaler å bytte olje og filter senest etter 15000km/1år selvom intervallet er lengere. Dieselfilteret kan gjerne byttes oftere også for å ta vare på dyser/pumpe..)

For å ikke slite ut dobbelmassesvinghjulet bør du ikke ha mye gasspådrag i høye gir å lavt turtall i oppoverbakker..

 

Edit: Etter "hardkjøring" og motorveikjøring bør bilen stå å gå på tomgang 2min før den stoppes for at ikke turboen skal kokse igjen.

Endret av TL3518

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig tråd, skal følge med på denne siden jeg selv skal handle min første diesel nå.

Anngående olje og filter, jeg skifter dette på 5000 - 7000 uavhengig av hva serviceheftet sier. Har hørt mange mekanikere og slikt si at man bør bytte da, det er jo også noen motorer som sliter med oilsludge, da er det hvertfall viktig å skifte ofte.

Jeg har inntrykk av at en diesel trenger å blir kjørt litt hardt i blandt, ikke bare ligge å suse på motorveien i sistegiret hele tiden.

- Saab 9-3SC Vector 08'

x 97 BMW 523ia

x 91 BMW 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såsant du ikke kjøper en motor som ikke tåler bruk, så anbefales det å blåse den godt ut innimellom, kjører du mye småkjøring, legg inn en langtur som du gjerne ligger på litt høyt turtall jevnt over tid(DPF regenerering), Vær litt nøye med hvor du fyller ifra.

Skift olje minst hver 15k/årlig.

Tillater motorfabrikant det kan du gjerne tilsette litt alron en gang innimellom, evt Westfrost.

 

Er det en motor med utsatte spjeld i topp eller innsug, sett deg gjerne inn i hva som kan gjøres for å unngå at disse setter seg.

 

Aldri fylle bensin på tanken, og gjør du det, ikke en gang skru på tenninga før tanken er forsvarlig tømt.

 

Unngå småkjøring er også ett tips som bør taes med i betrakningen.

 

Og selvfølgelig, ikke stopp en turbomotor uten at den har fått roe seg ned litt først.

 

Alt er vel nevnt før, men sier det igjen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår