Gå til innhold

Lys! Neon og diverse

Ranger emnet


RaCk

Anbefalte innlegg

Så en kar som kjørte med 2 små blå diodelys nede med skiltet...det så harry ut gitt!! ::roll: Var det deg ?

 

 

En annen kar jeg hadde monter blått lys inne i kupeen.. ikke noen som tørde å kjøre forbi han gitt! haha... :D

 

 

Synd du kom ut for en lokal politihelt.. spurte du han med hvilken hjemmel han kunne ilegge deg bot ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RaCk

jeg fikk nettop 1500 kr i bot selv om jeg ikke hadde mine Neon lys PÅ! Er det ikke lovlig å ha dem montert så lenge man ikke kjører med dem på?

 

han kan ikke gi deg bot så lenge du ikke har brukt dem. sier seg selv.

 

jeg ville anka den bota.

like dumt som å stoppe meg og si at jeg kjører pirat taxi fordi jeg har bilen full av venner... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Håkon A

 

han kan ikke gi deg bot så lenge du ikke har brukt dem. sier seg selv.

 

jeg ville anka den bota.

like dumt som å stoppe meg og si at jeg kjører pirat taxi fordi jeg har bilen full av venner... :D

 

Blir nesten som å ta deg for fyllekjøring fordi du hadde en spritflaske i bilen....

 

ALT på bilen SKAL være godkjent....

 

Tror ikke girkula mi er TUV godkjent :rolleyes:

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lys i Skiltet nei. =) Men d kommer =D Jeg har jo bryter på alle lysene mine. Har et kjempestort bryterpanel i dashbordet. *meget pent arbeid. Hver bryter lyser. ;) *

 

Er blå lys ja. Men FFS. Når jeg ikke bruker dem så kan dem vel ikke si noe? Det er jo store dodge van'er som raser av gårde med all slags disco belysning på ffs! bah! Kan dem forlange at jeg fjerner lysene? Hvorfor det? ER det ikke nok å gi meg en bot og si at jeg ikke må bruke dem? Jeg har jo mulighet til å slå dem av og på. Så hvorfor må jeg fjerne dem?

 

 

:pisser: Politi :ssip:

^RaCk^ @ Efnet

Robert Krondorfer

 

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Så en kar som kjørte med 2 små blå diodelys nede med skiltet...det så harry ut gitt!! ::roll: Var det deg ?

 

 

En annen kar jeg hadde monter blått lys inne i kupeen.. ikke noen som tørde å kjøre forbi han gitt! haha... :D

 

 

Synd du kom ut for en lokal politihelt.. spurte du han med hvilken hjemmel han kunne ilegge deg bot ?

 

Du kjenner meg igjen =D Hvis ikke så er det noe i veien med deg. Jeg har mer neonlys enn en bulgarsk strippebule og Jeg har den største vinga i Bergen. =D Uten tvil. Ser du meg en dag så stopp meg. Vil gjerne møte folk fra forumet her.

^RaCk^ @ Efnet

Robert Krondorfer

 

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man monterer lys forran på bilen... si 1000metere. og du overskrider tillat lux verdi så holder det ikke og klippe overkablene på lysa. selv om du har lagd hull i fanger ect... så må de fjærnes ! da krever de nermest at man skal ha åpene hull istede. detta biltullsynet vårt er ikke helt stabilt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner meg igjen =D Hvis ikke så er det noe i veien med deg. Jeg har mer neonlys enn en bulgarsk strippebule og Jeg har den største vinga i Bergen. =D Uten tvil. Ser du meg en dag så stopp meg. Vil gjerne møte folk fra forumet her.

Hei ja så den vingen på sotrabroen i dag:D

Litt i største laget etter min mening, men det er jo din bil.

Hvorfor hadde du ikke fanger på?

2000 Vw bora slow and soon to bee low edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt harry med så mye lys da........:rolleyes:

 

Ellers er reglene slik at kjøretøy skal ha lys som er PÅBUDT(nærlys, fjernlys, bremselys etc.), eller TILLATT(ryggelys, tåkebaklys, kurve/tåkelys etc.) etter enten EU direktiver eller norske forskrifter(fra 1.10.99 er det kun EU regler som gjelder), alt annet er FORBUDT:eek:

 

Filosofi: Det er enklere å beskrive hva som er tillatt/påbudt en å liste opp alt som er forbudt(da måtte man jo komme med nye forskrifter hver dag ettersom nye lys kom på markedet...)

 

EU definerer bl.a at et lys som er montert men ikke i bruk skal "telles"/regnes som et lys.....

 

Ellers skal kupè belysning være hvit(andre farger er ikke tillatt..)

 

I Europa er det følgende filosofi bak fargevalg på lys:

 

Foran: Hvitt

Bak: Rødt

Siden: Oransje

 

Poenget er det samme som på sjøen; ut ifra fargen på lyset skal du kunne se om andre kjøretøy møter deg etc.

 

USA har en litt annen filosofi;

 

Foran: Hvitt og oransje

Bak: Rødt

Siden: Rødt og oransje

 

PS!

Det hjelper ikke med TÜV godkjenning så lenge det som er "godkjent" er i strid med EU/Norske regler.

Husk også at TÜV godkjenninger har en mengde klausuler(som står på tysk...) for at godkjenningen skal være gyldig.....eks. montering av eksterne røde reflekser bak ved innmontering av sotete baklykter.

DS.

 

Håper dette kan hjelpe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår