Gå til innhold

Audi A4 1.8T - Feilmelding: "TPS G69" + flere feilmeldinger tilkommet

Ranger emnet


keon2k

Anbefalte innlegg

Throttle position sensor - implausible signal

Gasspjeldposisjonsføler - usannsynlig signal

 

Først må du finne ut virkemåten på føleren, og stikkene, så kan du måle strømforsyning, jord og signal fra den.

Stemmer det så må du måle signalet til ECU.

 

Stemmer dette så må du sjekke om det er andre ting som kan fortelle ECU noe som gjør at den ikke tror på TPS.

 

Det beste er å få feilsøkingsprosedyren fra Audi på denne feilkoden. Du kan også sjekke verdiene på denne på livedata.

 

Men googler du litt, så finner du sikkert hvordan verdiene på denne skal være.

 

Denne har vel sikkert også en stegmotor til tomgangen på spjeldet, og den kan vel sikkert også føre til feilkoder, og gasswiren er helt slakk regner jeg med?

 

Skifte TPS kan jo løse problemet, og den er sikkert ikke dyrere enn at det går å kjøpe den for å prøve, men det skader ikke med litt enkel eliminasjon først.

 

Moderator note: Årsmodell og litt mere info om bilen hadde vært fint, kmstand, motorkode, automat manuell, alt som potensielt kan ha noe å si(Ettersom jeg ikke kjenner disse bilene vet jeg lite om hva som har betydning).

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Da har jeg fått enda flere feil, blir gal av de!

 

Bilen er en Audi A4 B5 1.8T 1996 model - kmstand: 175,000km - Manuell gir - orginal motor / ingen chip.

 

Lurte på om noen kunne tydet kodene for meg, eventuelt si en løsning på feilene.

 

--

1* "Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too low: P0102" - ////// Har bestillt ny luftmengdemåler.

 

2* Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) Sporadic - output open ///// Må jeg kjøpe ny N75 ventil?

 

3* Intake Air Temp Sensor (G42): Signal too High: P0113. ///// ??

 

4* Throttle Position Sensor (G127) Sporadic - Signal too high /////

 

5* Throttle Position Sensor (G69): Signal too high: P0123 ///// Denne har jeg fått hjelp til, får feilsøke litt mer.

--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G69 og G127 hører sammen, der G69 er TPS og G127 er valve positioner sender.

G42, sjekk føler, plugg og kabling til denne.

N75, vent med denne. Kan lure på om du har dårlig kontakt ett eller annet sted, sjekket plugger, ledninger og sikringer?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg er trøbbel med strømforsyning til flere sensorer. Jeg ville målt at alle disse sensorene har 5V pluss og god jording, både når feil er til stede og ikke til stede, spesielt jordforbindelse med tanke på hvilke sensorer som gir too high...

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår