Gå til innhold

Resultat av å skifte temperatursensor for motorstyring, 2.3 NG

Ranger emnet


emto55

Anbefalte innlegg

Motoren har vært plaget av å tidvis "holde tilbake" under aksellerasjon under 3000 RPM og har brukt nøyaktig en liter på mila.

Skiftet temperatursensor for motorstyring i dag og kjørte en distanse på 10 mil med tre personer og bagasje i bilen,-forbruk: 0,82 liter/mil, og ingen tendens til å holde tilbake. Det er tydelig at temp-sensorene på disse motorene er av største viktighet for at de skal fungere slik de skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at to av de ti milene ble kjørt FØR motorstyring temp-sensoren ble skiftet. Tror nok at forbruket kanskje har mulighet til å havne under 0.8/mil ved neste måling. Bruker den samme strekningen til dette hver gang for å få like forhold.

Men ingenting slår den gamle -87 Mazda 323 som jeg har putret rundt i før jeg fikk Audi'en. 0.46 liter/mil mellom Karasjok og Lakselv i 100 km/t og med vinden i ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant :)

 

Min er særdeles tørst, til tross for (tilsynelatende)ren og fin forbrenning.. så det kunne jo strengt tatt vært moro å prøvd :P

 

Lett å få tak i?

 

Min hadde også tilsynelatende god forbrenning. Sjekket plugger og de så helt OK ut.

ECU-tempsensor var inne på lageret hos Møller Bil, men prisen var ikke helt etter min smak,-1600 kroner.

Heldigvis bor jeg 20 minutters kjøring unna Finland og kjøpte sensoren der,-300 kroner, samme pris som hos tyske deleforhandlere.

Var og hentet en Bosch lambdasensor i Finland også, så da går jeg ut fra at ytelse og forbruk blir enda et hakk bedre.

Har ikke hatt Audien så lenge, men har oppdaget at temp-sensorene er avgjørende for om disse motorene er et mareritt eller en drøm å ha med å gjøre. Jeg ser eksempler her inne på at folk har problemer med motorene sine og skifter deler for tusenvis av kroner,-og så viser det seg at hele feilen lå i en gåen tempsensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du fikk oppgitt pris på 1600 så har nok du fått prisen på MFTS'en, ikke tempsensoren til ECU. Denne koster fra 150,- og oppover på ebay

 

Har lurt på det samme selv i ettertid, om det ikke var MTFS vedkommende på Møller må ha ment,-selv om jeg presiserte at det var den lille med to ledninger og IKKE den store med fire jeg ville ha prisen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det er ikke tilfeldigivis noen som har bilde av denne føleren? Prøver å finne igjen denne på nett, men har ingen formening om hvordan den ser ut eller hvor den sitter xD

 

Hadde vært moro å bytta den og sett om forbruket hadde blitt litt lavere, så opplys meg gjerne :)

'90 Audi Coupe Quattro aka problembarnet

1 ny feil på bilen = 1 erfaring rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.google.no/imgres?q=audi+ecu+temp+sensor&um=1&hl=no&sa=N&biw=1366&bih=677&tbm=isch&tbnid=n7_QJzLUyaC17M:&imgrefurl=http://forums.vwvortex.com/showthread.php%3F5157807-Another-broken-plastic-Coolant-Flange-Anyone-interested-in-Billet-Aluminum&imgurl=http://www.autohausaz.com/secure/PartImages/035919369M.jpg&w=357&h=291&ei=tZVHUPqeKYeH4gSQkIFw&zoom=1&iact=hc&vpx=183&vpy=361&dur=10214&hovh=203&hovw=249&tx=141&ty=143&sig=107199075722126924492&page=4&tbnh=149&tbnw=174&start=64&ndsp=24&ved=1t:429,r:12,s:64,i:317

 

Fargen på kontakten kan variere.

Sensoren sitter på det røret hvor kjølevannet går inn på sylindertoppen ved siden av oljepumpa, ganske langt fremme på motoren.

Sensoren har to ledninger. På noen motorer sitter den på oversiden, på andre på undersiden. Må ikke forveksles med den andre sensoren med tre eller fire ledninger. Søk i forumet så finner du bilder og motstandsverdien denne sensoren skal ha ved forskjellige temperaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår