Gå til innhold

2005 Touran - Vet noen hvilken Torx-størrelse kalliperne bak er festet med?

Ranger emnet


MediaSUV

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en brukt Touran, og bakbremsene trenger klossebytte i forrige måned! ;) Men da jeg kom i gang, ble det brått stopp. For kalliperne sitter med en eller annen form for Torx som jeg ikke har. Jeg har et sett med TX, men det virker som om dette er TTX (altså dobbelt så mange spor som vanlig Torx). Biltema har jo et sett til nærmere 500 med alle slags Torx, men det virker som litt overkill når jeg bare trenger akkurat denne ene. Så vet noen hvilken det er? Og samtidig, er det greit å bruke det bremsestempelverktøyet fra Biltema til 129 kroner på denne bilen, eller må jeg ha det settet til 249, med utstyr for flere forskjellige typer? Ingen vits i å overdrive hvis det rimeligste holder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calipperen sitter med 2 stk 13mm skruer, holder igjen glideboltene med 15mm fastnøkkel... Calipperholderen sitter med 2 stk 14mm 12kant skruer, IKKE torx.

 

Ser ut som denne passer, men litt usikker da man ikke ser hue på den. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Bremsestempelverktoy-19234/

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Men da begynner jeg å rødme her... Jeg har aldri hatt en nyere bil enn min Skoda Octavia 2000. Kunne skiftet klosser på stort sett alt av eldre biler med bind for øynene, men denne var litt ny for meg. Hvordan gjør jeg det? Skal jeg bare skru løs de 13 mm som ble nevnt i den andre posten, og holde glideboltene med 15 mm, trekke ut glideboltene og løfte opp klossene gjennom kalliperen? Hvordan kan jeg da komme til med bremsestempelverktøyet hvis jeg ikke har løs kaliperen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Dette er tydeligvis dagen for rødming...for jeg burde selvsagt først ha... http://justfuckinggoogleit.com/

 

Her er faktisk en fullstendig beskrivelse trinn for trinn, i tilfelle noen senere skulle snuble over denne ved å søke på forumet:

 

http://www.squidoo.com/VWTouranBrakePad

 

Takk for hjelpen, nå kryper jeg beskjemmet inn under skrivebordet og blir der til det lysner i morgen, så jeg kan få byttet klossene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår