Gå til innhold

Ny bil nye feilkoder: 17965 (P0113) og 16497 (P1557)

Ranger emnet


hallvardr

Anbefalte innlegg

Bilen er kjørt på 95 i flere år, men fikk høre fra forrige eier at den bør kjøre på 98, så jeg kjørte den så tom jeg hadde sjans til og fylte opp med 98. Første tanken med 98 fikk jeg feilmeldingen ca 3 ganger på en uke. Andre tanken ingen ganger, men nå fikk jeg en feilmelding på en tur til Oslo og tilbake til Sørlandet.

 

Så de hadde sensoren på mekonomen for 600kr så det er jo ikke en stor investering, men hjelper lite om ikke den er problemet.

 

Har ikke sjekka pluggene, men tenkte å gjøre det i morgen da det har et brøkdels sekund lengre å starte bilen et par ganger i det siste.

 

Kan det ha noe med at det har vært litt 95 igjen i tanken å gjøre + litt dårlige plugger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fikk sjekka pluggene i dag og de så sotete ut. Skjer dette normalt etter å ha brukt de en stund, eller kan det bety at noe mer bør

justeres? Hva er normal levetid på tennplugger?

 

[ATTACH]33223[/ATTACH]

 

Fikk ikke skifta plugger i dag da mekonomen var stengt men tenkte å stikke innom å kjøpe NGK plugger i morgen. Bør jeg også investere i en ok momentnøkkel når jeg skifter de?

Tar gjerne imot et god tips til en rimelig med ok momentnøkkel som blir brukt en sjelden gang. Bør vel være en som dekker de fleste bruksområder

 

Sjekke feilkodene igjen og jeg hadde fått en ny feilkode 16716 igjen.

 

Skifte bankesensor? eller prøve med plugger først?

Endret av hallvardr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fargen på porselenet som er interessant og pluggen ser fin ut. Var alle tennpluggene lik denne? Ved hvilke tilfeller kommer MIL? Under pådrag på kald/varm motor? På turtall?

 

Tenningsbank kommer grunnet mager blanding, og blandingen er justert av LMM, MAP og temp.sensor til ECU. Du fikk av og til opp feilkode på temp.giver, hadde da vært et bra å sjekke om denne og kabling er i orden.

 

16502/P0118/000280 - Engine Coolant Temperature Sensor (G62): Signal too High

Possible Symptoms

Difficulties with starting a cold engine.

Starting the engine when engine is warmish or warm, idle rpm immediately is 1200 - 3000 rpm.

RPM at idle is irregular.

With all engine temperatures idle rpm will often vary between 900 - 1000 rpm.

With engine warm (90 °C) the engine temperature suddenly drops (70 °C) and slowly comes back to 90 °C.

Bad acceleration during warm-up.

Diesel Engines: Glow plug indicator may be on for a longer than normal time or at ambient temperatures where it shouldn't come on at all.

Possible Causes

The electrical signal coming from G62 is too low

Wiring and/or connections faulty (short circuit?)

Engine Coolant Temperature Sensor (G62) faulty

Possible Solutions

Check wiring and connections

Check / Replace Engine Coolant Temperature Sensor (G62)

Special Notes

In many cars between MY 1995-2002 the G2/G62 had a bad reputation for failing often. The original G2/G62 sensor is black and the improved replacements are green.

 

Mager blanding skal kompanseres med lambda, vet du denne fungerer?

Sjekket at bankesensor 2 (G66) henger som den skal. Denne skal tightes med nøyaktig 15 Nm mener jeg å huske, samt sjekk plugg og kabling til denne. G66 er den bakre bankesensoren, den foran er G61.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar igjen, setter pris på alle svar.

"Ved hvilke tilfeller kommer MIL" hva er MIL?

 

Her er resten av pluggene. Tror ikke de er skiftet på 100k+ , så det var på tide uansett.

[ATTACH]33316[/ATTACH]

 

Byttet nå til NGK plugger, den typen som er emballasje til på bildet. Sendte en mail til NGK for å spørre hva de anbefalte, og de anbefalte en modell (PFR7Q) som var en litt kaldere plugg for biler med litt høyere boost. Så jeg bør kanskje skifte til de for at motoren skal gå ideelt?

Sendte også mail til Dahlbäck og Flissundet som begge har solgt MTM og begge de annbefalte Bosch F5DPOR plugger for Steg 2 MTM.

 

Noen som har noen tips om Bosch VS NGK?

 

Temp sensoren til kjølevesken er skiftet så den feilmeldingen har jeg ikke fått etter det.

 

Det lå 2 feilmeldinger på lambda når jeg kjøpte bilen, men har ikke fått opp noen feil siden jeg kjøpte den på lambda.

De eneste feilmeldingene jeg har fått nå den siste måneden er G66, har ikke fått kikket så nøye på den siden den ligger litt ubeleilig til, og de jeg har snakka med har aldri hatt noe problemer med den, men jeg må nesten kikke litt nærmere på den om feilen kommer igjen.

Endret av hallvardr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den ene pluggen din er svart , du har ikke lekasje på den indre topdeksel pakningen din. Hadde slik på min og har hatt ett hel... i 2 år. Skiftet denne og alt er i orden. Lekket olje inn og når jeg fikk temp på motor så ga det overslag i coil og masse problemer , nyttet ikke skifte noe. Jeg bruler f5dpor fungerer meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om toppdeksel pakning, hvor ligger den?

 

Når det gjelder oljen så jeg en liten sprekk på Tennspole (coil) ved skruehullet og antok at det hadde kommet litt når noen har sølt litt under påfylling al olje.

[ATTACH]33370[/ATTACH]

en kan se sprekken nederst i bildet her. Bør jeg skifte den? eller går det greitt nå lenge en ikke søler noe i området?

 

Ser at det er litt olje rundt her, men har tenkt også der at det har vært søl under påfyll?

[ATTACH]33371[/ATTACH]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut ifra at feilkode på G66 kommer ved pådrag? Enten har du feil med tenningstidspunktet eller så får motoren for mager blanding. Syndere kan være temp-giver for innsugsluft eller kjølevannstemp,lambdasensor eller for varme plugger.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en boks som leser ut feilkoder som har kommet. Vet ikke når den har kommet eller noe mer dessverre.

Ville jeg ikke fått feilkoder på temp giver om den hadde gitt feil signal?

Kjølevannstemp er skiftet. Lambda har jeg ikke fått noen feilmeldinger fra.

Pluggene som står i nå er for varme etter de tipsa jeg fikk fra NGK, så har bestilt 7 i stedet for 6, så får evt se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skiftet til en kaldere plugg nå som ngk annbefalte til bilen og føler den går greitt nå. Jeg bilen hoster seg fortsatt igang i blandt. Det skjer stort sett etter treninger, dvs kjørt motoren var, så har bilen stått i 1-2 timer og prøver å starte den. Det har aldri skjedd når bilen har stått over natten eller på arbeid. merkelig

 

Kjørt bilen i ca en uke nå med PFR7Q plugger. Så langt ingen feilmeldinger

Endret av hallvardr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt bilen med PFR7Q plugger i 2 uker nå uten feilmeldinger, så det lover jo veldig bra selv det ikke har vært noen langturer.

 

Men bilen er litt vanskelig å få igang når den er "lunka" dvs er kjørt varm og har stått ca 1-2 timer.

Når den er varm eller kald starter den alltid perfekt. Men når den er lunka er der en liten forsinkelse

før den kommer igang, og det virker som den blir værre og værre. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår