Gå til innhold

hva betyr dette ikonet?

Ranger emnet


janknuts

Anbefalte innlegg

Og.. For det første så er nok feilkoden P2002 fra sist gang, de har antageligvis ikke sletta koden, men bare fiksa feilen å kjørt bilen ut. og den andre feilkoden som betyr: DTC P0243: Boost Pressure Malfunction. Har ingenting med oppdatering av styreenhet å gjøre, bare så det er sagt. Men stod det: DTC P0243: Boost Pressure Malfunction D1 eller DTC P0243: Boost Pressure Malfunction D2?? i såfall betyrD1 for lavt turbotrykk, D2 for høyt turbotrykk! Mest sannsynlig varsler den om for lite trykk. Men lurt å oppdatere styreenheten fordet.

 

Her har jeg en hel masse tips som du kan prøve ut selv for å se om dette er iorden. For det første så er sannsynligheten for at turbotrykksføler er defekt, ganske stor.

For det andre så kan det være lekkasje i turbosystemet ditt. Første du kan gjøre er å lyse inn på intercoolern din, den ser du under skiltet foran igjennom fangern, så ser du om den er sprekt langs plastikkkanten. Se etter olje!

 

For det 3dje, for å fremprovisere feilen, prøv å kjør bilen på feks motorveien, gjerne i oppover bakke. Ha feks 60-70 km/t i 5gir, så trykker du gassen i bunn, slik at turboen må jobbe skikkelig. Å hvis bilen plutselig stopper å dra å sikksakklampe begynner å lyse. Da vet du at problemet er at den mister turbotrykk.

 

Ang løpehjula, så bør du hvertfall holde ett øye med disse! Anbefaler jo at du bytter ut disse istål, men d koster jo fort litt. Men der igjen, så unngår du problemer :) Kan skaffe deg delenr på de oppdaterte delene hvis du ønsker.

 

 

Forresten se litt på denne tråden. Han hadde samme feil :) http://www.bilforumet.no/bilmerker/suzuki/vitara-grand-vitara-xl-7/293578-mister-plutselig-padraget-trokket-pa-min-suzuki-grand-vitara-06-mod.html

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jepp det kommer som regel når jeg drar på i oppover bakke! så kan dette ha noe med reg reim skifte og slikt? hva er pris sånn ca på og få dem i stål ?

 

Det var P0243 C Bp malfunction tror jeg? dem skrev ikke om det var D1 eller D2

 

ps: burde dem ha skiftet til stål delene når dem skifta reg reim for 2 uker siden?

Endret av janknuts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, de burde bytta de hjula. Det står på suzuki sine serviceskjema også at de skal byttes, Men jeg vet folk pleier å droppe det pga d koster fort litt. Kan sjekke pris imårra.

Hvis intercoolern din er fin, så har jeg trua på turbotrykkssensoren. Den sitter på gasspjeldet på motorn rett bak oljepåfyllinga. Kan selvfølgelig være sprekk i intercoolern bak også. Så den bør undersøkes ordentlig. Men må bare inrømme at jeg har byttet flere av de turbotrykksfølerne!

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og glodde litt igjen... var D1 så lavt trykk. Såg ingen olje etc når jeg stod og glodde nede i der.. alt ser tørt og flott ut! Såg også det var lappe fra RSA som sagt ang skifting av noe lednings greier. tilbakekallense. og i brevet stod det også at den har blitt tilbakekalt pga intercooler/slange. Vet ikke om du har mulighet til og sjekke hos deg hva dere har gjort med bilen ? :) ser jeg har service skjema fra dere! :)

Men totalt slik jeg klarte og lese har den blitt tilbakekalt 3 ganger. Men da kan det være føleren da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei!

 

Først av alt, belager for at jeg "stjeler" tråden din, men jeg har lett lenge etter et norsk forum for Grand Vitara :-)

 

Nightking: Jeg skal kjøpe bil nå i nærmeste fremtid, og en 2006+ Suzuki Grand Vitara er høyst aktuell. Men jeg har lest flere plasser om feil på noen gummislanger i forbindelse med DPF samt disse løpehjulene. Hvordan kan jeg enkelt sjekke om disse er byttet ut/i orden når jeg skal besiktige en slik brukt bil? Og er det andre ting enn disse 2 nevnte jeg bør se etter? Håper du med din kunnskap og ekspertise kan hjelpe meg slik at jeg ikke bruker 200.000 kr+ på "katta i sekken" :-)

 

-Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Først av alt, belager for at jeg "stjeler" tråden din, men jeg har lett lenge etter et norsk forum for Grand Vitara :-)

 

Nightking: Jeg skal kjøpe bil nå i nærmeste fremtid, og en 2006+ Suzuki Grand Vitara er høyst aktuell. Men jeg har lest flere plasser om feil på noen gummislanger i forbindelse med DPF samt disse løpehjulene. Hvordan kan jeg enkelt sjekke om disse er byttet ut/i orden når jeg skal besiktige en slik brukt bil? Og er det andre ting enn disse 2 nevnte jeg bør se etter? Håper du med din kunnskap og ekspertise kan hjelpe meg slik at jeg ikke bruker 200.000 kr+ på "katta i sekken" :-)

 

-Martin

 

Ja det stemmer det du sier. Det er en trykkslange som går fra partikkel filtret(DPF) til en trykksensor. Denne var det noe feil med fra fabrikk. Det har kommet en ny og forbedret slange fra fabrikk. Det er forsovit ikke lett å se om den er byttet eller ei! For den er helt lik. MEN det er bare en bagatell uansett! Veldig enkelt å bytte, å slangen koster kanskje max 200 kr. Men du kan jo alltids se om den har ryki. Du bare lyser med lommelykt ned mellom batteriet å turbo. Så ser du slangen fra DPF.

 

Når det gjelder strammehjul så har jeg lagt med ett bilde her:

De rød pilene viser det som originalt er plastikk strammehjul. De BØR være byttet ut til ny type stål hjul. Og det som har grønn pil pleier også og byttes ved feks reg.reim skift. Men det pleier ikke å ryke. Mens den blå pila er selve strammeren. Den er hovedsynderen som regel! Den strammern har originalt strammehjul i plast. men det ble en liten stund byttet det hjulet med en ett stål hjul. Men det har nå gått ut. Så nå har det kommet en helt ny type strammer. Å da sitter det også på ett nytt stål hjul!

 

Dette med strammehjul på denne motoren er ekstremt viktig. Hatt en del motorhavari pga av dette! Men så lenge det blir fulgt opp så går det bra ;)

 

Ellers så er det jo ting som at intercooler kan sprekke hvis det ikke er utført kampanje! Det ser du gjerne med at det sitter en stålklemme over venstre side av intercooler.

 

Bilde hentet fra verkstedhåndbok: [ATTACH]33484[/ATTACH]

 

Håper dette ikke skremmer deg for å kjøpe bil da. I mine øyne er det bare vanlig vedlikhold og bagateller :) Ellers en tipp topp bil :)

post-26255-13804854480981_thumb.jpg

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Tusen takk for rask tilbakemelding, slike som deg er gull verdt på sånne forum!!! :-)

 

 

Beklager sen tilbakemelding, men jeg har kun hatt tilgang via smarttelefon de siste dagene, og forumet fungerer desverre meget dårlig med Android nettleser...

 

Jeg har nå kjøpt bilen jeg var å kikket på, men skal levere den inn til Suzuki for en gjennomgang av disse løpehjulene. Slik jeg kan se det er det kun hjulet du merket med blå pil som er byttet ut... De sa at det kom seg på ca 5000 kr for å skifte ut de resterende hjulene, og ville ikke anbefale meg å vente for lenge :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer da :) Det er verdt å koste på de 5000 kr. Det har du igjen for :) Hva slags model gikk du for? 2006? Den typen med "navi" intrigrert eller?

 

Jeg føler jeg har litt kunnskap som kan hjelpe andre med dette.. Så er bare hyggelig å få lov til å hjelpe til litt. Vet hvor kjekt det er selv når andre kan noe som jeg lurer på :)

Bare skrike ut hvis det skulle være noe! Har hjulpet noen her inne som har brukt mange timer feilsøking på andre verkstedet(ikke suzuki verksted) og ikke funnet feil. Så har jeg kommet med tips som løser saken. Men jeg anbefaler på det sterkeste å bruke suzuki verksted. Det er faktisk de som kan disse bilene best! Selvom de kanskje har noe høyere timepris feks så får du igjen dette på erfaringen de har på bilene! Det gjelder jo alle merker forsovit ;)

 

Jeg ser veldig ofte biler som kommer til merkeverksted, etter å stått på ett uavhengig verksted mange timer for feilsøk uten å finne feil. Det er nesten ingenting idag som kan bare "byttes" uten at det må kodes inn i bilens datamaskiner. Og det klarer sjeldent de uoriginale diagnose testerne .

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Ja, ikkenoe problem å kjøre bilen! Har bilen gått i noe form for nødmodus da lampen tente? 

Det er sikkert bare defekte glødeplugger.. Da kommer lampa. Hvis den evt går i nødmodus så er det bare å stoppe å starte igjen. Ikkenoe stress

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår