Gå til innhold

Vann i olje/høy temp. 300TDT

Ranger emnet


divad

Anbefalte innlegg

Hei.

Handlet meg min første Mercedes her i forrige uke.

Motoren kakler endel på tomgang, som visstok skyldes dysespisser. Er det skadelig å kjøre med dette? Kan lyden forårsakes av andre ting?

Kjørte bilen over suleskar i dag(masse bratte bakker) med 5 personer i bilen og fullt bagasjerom - tungt for bilen. Temperaturen fløy rett til værs og holdt seg rett under rødmerkinga. Fyrte igang varmeapperatet og bilen sto på tomgang helt til den ble 90 igjen. Måtte gjøre dette noen ganger gjennom fjellpasset. Stoppet opp på en bensinstasjon å inspiserte ekspansjonstanken. Var grumsete og gjørmete nedi der, og det lukta olje. Noen tanker om hva som kan ha skjedd her? Oljekjøleren til motoren, sitter den sammen med radiatoren? I såfall har jeg en teori om at en lekkasje her kan ha fått olje inn i kjølevannet, og dermed "tettet" kjølekanaler, som igjen førte til høy motortemperatur. Tempereraturen på motoren er heller ikke så stabil som jeg kunne tenkt meg. Den varierer fra 70-100 grader, alt etter om den står på tomgang, litt hardkjør eller stor fart. Termostaten som tuller kanskje?

 

Motoren er en 3,0td 143hk fra en 91-modell gått 258 000km.

 

Takker for hjelp og svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være tegn på defekt toppakning. Om den har oljekjøler og radiator i samme delen så kan det være lekasje mellom disse. Du bør nok skifte kjølevæska di først og få trykktestet kjølesystemet. Anbefaler også å bruke radiatorrens før du skifter kjølevæska.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter den, toppakninga er nok gåen. Bilen har gått nesten 260000, så det er jo ikke så rart. Du får krysse fingrene for at ikke toppen har vridd seg i tillegg da.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takker for svar! Så litt nærmere på ekspansjonstanken i dag. Virker på ingen måte til å være alvorlig mye olje i vannet. Tok fingern nedi, og det var ikke tjukt eller noe, men det lukter olje fra det. Tok litt på fingern, og det så gjennomsiktig ut osv. Har ikke etterfylt vann eller olje på 1200 kilometer enda, så tviler egentlig litt på at pakninga er røken. Ryker litt hvitt fra den når den er kald, men ikke mye.

 

Toppen ble skiftet i 2004, og er ikke kjørt veldig mye etter dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår