divad Skrevet Juni 11, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2012 Hei. Handlet meg min første Mercedes her i forrige uke. Motoren kakler endel på tomgang, som visstok skyldes dysespisser. Er det skadelig å kjøre med dette? Kan lyden forårsakes av andre ting? Kjørte bilen over suleskar i dag(masse bratte bakker) med 5 personer i bilen og fullt bagasjerom - tungt for bilen. Temperaturen fløy rett til værs og holdt seg rett under rødmerkinga. Fyrte igang varmeapperatet og bilen sto på tomgang helt til den ble 90 igjen. Måtte gjøre dette noen ganger gjennom fjellpasset. Stoppet opp på en bensinstasjon å inspiserte ekspansjonstanken. Var grumsete og gjørmete nedi der, og det lukta olje. Noen tanker om hva som kan ha skjedd her? Oljekjøleren til motoren, sitter den sammen med radiatoren? I såfall har jeg en teori om at en lekkasje her kan ha fått olje inn i kjølevannet, og dermed "tettet" kjølekanaler, som igjen førte til høy motortemperatur. Tempereraturen på motoren er heller ikke så stabil som jeg kunne tenkt meg. Den varierer fra 70-100 grader, alt etter om den står på tomgang, litt hardkjør eller stor fart. Termostaten som tuller kanskje? Motoren er en 3,0td 143hk fra en 91-modell gått 258 000km. Takker for hjelp og svar :) Siter - 85' Volvo 240 Turbo - 89' Range Rover 3.5 V8 X 88' Toyota Corolla 1.3 12V "Rally" Død Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Juni 11, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2012 Kan være tegn på defekt toppakning. Om den har oljekjøler og radiator i samme delen så kan det være lekasje mellom disse. Du bør nok skifte kjølevæska di først og få trykktestet kjølesystemet. Anbefaler også å bruke radiatorrens før du skifter kjølevæska. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo_hungnes Skrevet Juni 11, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2012 er separat oljekjøler på disse. er vel derfor mest sannsynlig me toppakning Siter Bmw e30 325 turbo Mercedes 300tdt sportline Audi 100 2,3 quattro typ44 stasj Vw passat 04' 4motion highline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juni 11, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2012 Støtter den, toppakninga er nok gåen. Bilen har gått nesten 260000, så det er jo ikke så rart. Du får krysse fingrene for at ikke toppen har vridd seg i tillegg da. Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
divad Skrevet Juni 11, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2012 Hei takker for svar! Så litt nærmere på ekspansjonstanken i dag. Virker på ingen måte til å være alvorlig mye olje i vannet. Tok fingern nedi, og det var ikke tjukt eller noe, men det lukter olje fra det. Tok litt på fingern, og det så gjennomsiktig ut osv. Har ikke etterfylt vann eller olje på 1200 kilometer enda, så tviler egentlig litt på at pakninga er røken. Ryker litt hvitt fra den når den er kald, men ikke mye. Toppen ble skiftet i 2004, og er ikke kjørt veldig mye etter dette.. Siter - 85' Volvo 240 Turbo - 89' Range Rover 3.5 V8 X 88' Toyota Corolla 1.3 12V "Rally" Død Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MercedesW124 Skrevet Juni 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 12, 2012 OT: 300TD Turbo før august 1989 hadde 143HK. 300TD Turbo og E300T Turbodiesel etter september 1989 hadde 147HK ;) Siter MVH Christian RIbe Mercedes-Benz 1222 NG `85 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.