Gå til innhold

Problem med bensinpumpe rele som hopper ut.

Ranger emnet


Bolf1

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en "stolt" eier av en mk3 som stopper sånn i ny og ne.

 

Jeg har feilsøkt en del og funnet ut at det er bensinpumpe releet som "slår seg av?".

 

specs:

golf 3, 94 mod, 1,6 l bensin ABU motor (tror jeg det var?)

 

Jeg kan enten la bilen stå på tomgang noen minutter, eller kjøre den så dør den plutselig bare ut. Jeg har prøvd å skifte bensinpumpe releet, resten av relee'a, coilen og den plastikk greia som ligger bak tenninga. Og dette uten hell, og for å finne ut om det faktisk var bensinpumpe releet som var gåent så tok jeg først og skrudde av og på tenninga en del ganger etter at bilen stoppet, og det tok sin tid før jeg hørte at bensinpumpa tok i gang. Så jeg tok av lokket på releet og stripset fast den kopper plata eller nå enn hva det er som trekkes ned når jeg skrur på tenninga, og da gikk bilen i ett uten å stoppe, men så fort jeg tok av stripsen døde den ut igjen.

 

Så som sagt så er det noe som gjør til at denne kopper plata på releet trekker seg tilbake, men jeg finner virkelig ikke ut hvorfor dette skjer. Jeg har sjekket ledninger og jeg finner ingen brudd noen vei, og jeg har byttet en del ting og jeg gir snart opp feilsøkingen!?

 

Noen som har forslag til hva annet jeg kan prøve? Er det eventuelt en annen måte jeg kan koble opp dette releet på?

 

Takker på forhånd for svar!

 

 

Mvh Tommy

Endret av Bolf1

"Belief creates the actual fact"

- William James

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo konstantstrøm ut til relèet, det er jo tenninga som bestemmer om det skal gå igjennom til relèet eller ikke. Altså, når man skrur på tenninga så drar jo spolen til seg denne kobber platen slik at bensinpumpa får strøm, og når jeg skrur av tenninga stoppes dette. Så jeg har målt, og det er riktig.

 

Problemet er at all of a sudden skrur strømmen seg av, eller kutter strømmen til relèet. Siden da den kobber plata detter tilbake igjen.

Endret av Bolf1

"Belief creates the actual fact"

- William James

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vet dette ;) Men har du målt om det kommer spenning til selve spolen på reléet når det kutter (og du tvangskjører det med strips)? Om det ikke kommer spenning så er problemet i styrestrømmen til reléet, ikke i selve reléet.

Husk at reléet er styrt fra ECU og at det ikke trekker dersom ECU ikke "ser" pulser fra hallgiveren.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det ble målt og det kommer spenning til relèet når det kutter.

 

men jeg har opparbeidet meg en liten teori;

 

Altså, på biler hvor det ikke er kamakselføling, da er det hallgiver. Og hallgiverens oppgave er jo å sende impulser til relèet når jeg skrur av og på tenninga. Og teorien min er da at jeg tror at hallgiveren sender "feil" impulser til relèet, altså at den sender impulser om at motoren er for varm eller noe, og at det da kutter strømmen som går inn til relèet. Kan dette være tilfellet?

"Belief creates the actual fact"

- William James

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallgiverens hovedoppgave er å sende pulldown-pulser til tenningsmodulen/forsterkeren som igjen gir pulser til coilen. Dersom hallgiveren ikke fungerer/ikke gir ut pulser så ville motoren stoppe tvert. Disse pulsene går via ECU og om denne ikke ser pulsene så vil den legge ut bensinpumpereléet. Altså, reléet er direkte styrt av ECU, indirekte av hallgiveren. Men når du sier at du måler spenning til spolen på reléet så betyr det at ECU ser pulsene fra hallgiver og gir spenning til spolen på reléet. Dersom spolen har spenning men reléet ikke legger inn så er feilen i selve bensinpumpereléet ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Da ble jeg klokere på det også! Men jeg har jo byttet bensinpumpe relèet?

 

Riktig nok fra en annen bil, men da prøver jeg rett og slett å kjøpe meg et nytt relèe.

 

Hendvender meg her igjen om det viser seg å ikke være problemet. Takk for raske og gode svar!

Endret av Bolf1

"Belief creates the actual fact"

- William James

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! :) Fant problemet, og det var motorstyrings relèet som da lå bak lysbryteren!?

 

Hadde jeg bare åpnet øynene mine litt tidligere kunne dette kostet meg langt mindre, men nå har jeg i det minste kostet på den en den nye ting da! :) Takk for gode svar!

"Belief creates the actual fact"

- William James

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Tusen takk! :) Fant problemet, og det var motorstyrings rel�et som da l� bak lysbryteren!?

 

Hadde jeg bare �pnet �ynene mine litt tidligere kunne dette kostet meg langt mindre, men n� har jeg i det minste kostet p� den en den nye ting da! :) Takk for gode svar!

 

Har en golf 93 med ABU motor, har de samme problmene med motorkutt og har pr�vd det meste. Forst�r jeg rett at releet fpr motorstyring ligger bak lysbryteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår