Gå til innhold

Bakhjulene satt litt fast, ulyder nå

Ranger emnet


mysterio90

Anbefalte innlegg

Hei.

Toyota Carina 1.6 96mod, om det har noe å si.

 

Bilen har stått i garasjen i ca 6mnd nå. Ladet opp batteriet og startet bilen idag. Men jeg fikk bilen så vidt ut av garasjen. Forhjulene rullet som vanlig mens bakhjulene rullet ikke men ble slept fremover, tydelig å se det på garasje gulvet. Brekket var nede, men førstetanken min var at brekket hadde kanskje satt seg fast.

Så jeg prøvde å kjøre litt til og da løste det seg opp og bilen kjørte som vanlig. Men det kommer lyd som om hjulet eller noe annet kommer borti noe ved hver omdreining. Jo fortere jeg kjører jo oftere kommer den. Har ikke kjørt i over 30km/t enda, bilen står uten skilter.

 

Stod på en liten nedoverbakke og tok brekket av og da ruller bilen.

 

Hva kan være problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust på bremseskive/trommel og bremser som henger litt fortsatt.
Er ikke bremseskiver bak på bilen min, men tromlene er forsovet gamle og uten tvil rust på dem. Sist gang jeg handlet bremseskiver/klosser(1år siden) kom mannen i kassa ut for å se på tromlene fordi jeg sa at jeg ville bytte dem og, etter en titt fortalte han at dette var unødvendig og at det var ikke så mye rust på de enn det som er vanlig. Jeg kommer til å bytte dem, men dette kan ikke gjøres enda.

 

Bilen skal kjøres et annet sted på prøveskilter, er det noen andre løsninger enn å bytte tromlene som holder midlertidig? Smøre med olje eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du trenger å bytte tromler.

Ta av tromlene og sjekk at alt av bremsebånd, sylinder-stempel, og håndbrekkwire/arm kan beveges.

Du kan gjerne bruke litt kobberpasta å smøre med der hvor bremsebånd ligger mot annet gods etc.

Om tromlene er slitt på innsiden slik at det er en kant innerst så kan du slipe av den. Da blir tromlene enklere å ta av og på igjen.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du trenger å bytte tromler.

Ta av tromlene og sjekk at alt av bremsebånd, sylinder-stempel, og håndbrekkwire/arm kan beveges.

Du kan gjerne bruke litt kobberpasta å smøre med der hvor bremsebånd ligger mot annet gods etc.

Om tromlene er slitt på innsiden slik at det er en kant innerst så kan du slipe av den. Da blir tromlene enklere å ta av og på igjen.

 

--

Skulle ønske det var så enkelt :D

Får ikke tatt av dekk pga felgene, får nesten bare gjort det på et verksted eller på noen få bensinstasjoner. Kjøpte spesialnøkkel så jeg kunne bytte dekk selv, men ikke engang den passer.

 

Får ta en tur innom verksted når prøveskiltene er gyldige.. Bortkastet tid :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jekket opp bilen idag og prøvde å se om bakhjulene går rundt normalt. Den ene bakhjulet som er på høyre side snurrer rundt hvis jeg gir den en liten start. Den andre som er på førerens side snurrer ikke i det hele tatt. Den går rundt når jeg dytter den rundt med hendene, når jeg stopper stopper hjulet også. Den er også vanskelig å dytte rundt, er mer motstand på noen steder når jeg får dytter på den.

 

Noen som har peiling på hva dette kan være... Dette haster siden jeg har eksamen om 3 dager og har prøveskilt for 1 dag og må da kjøre 400km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår