Gå til innhold

Til stede under EU-kontroll.

Ranger emnet


egfpar

Anbefalte innlegg

Må le jeg. Bare lurer på hva trådstarter jobber med? Snakker om å være paranoid. Har ofte hatt med kunder både på service og EU kontroller der jeg jobba tidligere, og det eneste som kommer ut av det er at jobben tar lenger tid fordi du må bruke tid på å svare på spørsmål.

Sammenligne med en lege blir helt feil, der er det jo mennesket som blir undersøkt. På EU kontrollen er det bilen som kontrolleres.

 

Men at du lurer på om elektrikeren selger de dyre ledningene dine og legger noen billige i stedet tok vel kaka.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fløtt ut av byen så skal du se du får være med på eu-kontrollen.

 

Jeg er mekaniker, og jeg foretrekker å være med på PKK`n sjøl, mest for å unngå misforståelser over hva som må fikses, men også for å få en beskjed om det skulle være noe annet han ser.

 

Dette er veldig tryne-avhengig. Spesielt siden noen kunder er mareritt, andre er en god hjelp.

 

Men alt i alt så syns jeg du skal repektere dette, og vil du på død og liv være med, såspør du om du kan få se på for å få ett overblikk selv, og tilbyr deg å gå ut om mekanikeren føler seg ukomfortabel.

 

Har jobba på verksted i Oslo, der var dette uaktuelt, men verksted på bygda i Telemark er det vanlig at folk blir med å ser på om de vil, men helt seriøst er det å fraråde, både pga mekanikerens HMS og arbeidsmiljø, og kundes sikkerhet.

 

 

 

Hadde jeg marerittkunder så ignorerte jeg dem totalt eller fikk verksmester til å gjerne dem.

 

Verkstedene som koser med bilene mine, kjenner jeg, og de kjenner meg, så jeg har kanskje lite problemer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått være tilstede på alle mine periodiske kontroller, enten det har vært hos NAF, på verksted eller hos Statens Trafikkstasjoner. Og jeg har vært innom flere både i Nord og Sør Trøndelag, samt på Mørekanten.. Aldri opplevd å blitt nektet adgang i hallen. Men jeg står selvsagt ikke å glor over skuldra på folk mens de jobber, og jeg prater heller ikke uten at jeg blir snakket til først.

 

Men jeg syns det er veldig kjekt å kunne få overvære kontrollen, har også fått avverget unødvendig skadeverk på mine biler ved at jeg har vært tilstede og det er nettopp derfor jeg syns det er kjekt å få være flue på veggen. For eksempel noe så simpelt som at man må legge klosser foran kjørebruene på 4søylern for ikke å rive midtpotta av bilen imot tverrbommen, eller knuse frontspoileren for den del. Opplever ofte at kontollører ikke tenker på slikt, de hopper inn i bilen og kjører testen på ren rutine. Ikke alle biler er like, og om den er ekstra lav kan ting skje..

 

Men opptrer ikke hysterisk paranoid, bare kommer med hint om jeg ser det er nødvendig. Ellers holder jeg meg bare i bakgrunnen.

 

Derimot opplever jeg ofte å bli kalt bort for å se på ting som kontrolløren ønsker å opplyse om, hvis det er ting som ikke trengs å taes med som mangel bare at jeg er obse på at her kan det snart dukke opp noe osv.. Syns det er akkurat sånn en periodisk kjøretøykontroll skal foregå, ikke noe sånn hemmelighetskremmerier bak lukkede dører..

 

Jeg ble nekta adgang på et kjent eksos-verksted en gang, skulle innom for å få bytta bakpotte. Men fikk ikke lov til å være der når de skulle kjøre bilen inn i hallen, prøvde å komme til orde med grunnen hvorfor men ble bare avklipt med at det fantes kaffe på automaten på venterommet.. Javel, greit tenkte jeg..

 

Hørte via døra som sto på gløtt inn til venterommet at bilen min ble startet opp og kjørt inn i hallen, hørte forhjulene treffe kjørebruene på 4søyleren og et brøkdels sekund etterpå et kjempesmell og et lite skrik fra bakdekkene imot verkstedgulvet..

DA gikk jeg ut i hallen, med en kaffekopp i hånda og fortalte dem at jeg prøvde å si det til dem... Bilen er litt lav så dere må legge klosser foran bukken.

Hele midtpotta var slått inn, så jeg måtte få den ny også.. :shake

Endret av Stig73CamaroZ28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overlatter til noen en bil som er ganske dyr (til og med billigst bil kan være dyr for et menneske) og komplisert og ønsker å være med mens de undersøker det. Hvorfor må jeg stole på noen mekanikker?

Selvfølgelig begge parter må vise gjensidig respekt og forståelse.

Det bør være mere et partnerforhold. Hos en lege får du forklart din sykdom/tilstand og du får forklart forskjellige muligheter samt du bestemmer selv hvilken behanlding du får. Til og med dine nærmeste kan være under behandling.

Mens i bilverksted vet jeg til og med ikke om de har kontrollert min bil...

Bilen kan også bli utsatt for grov og unødvendig "testing" pga. at en mekanikker er misunnelig for bilen...

 

 

 

Kunden er viktigst. Spesielt når han betaler.

Mekkanikker må lære seg å jobbe med kunden. Verden blir mer og mer kompleks.

 

 

 

 

Takk.

har du noen gang fiksa ein bil for ein kompiss eller ei veninne og hatt dei hengendes over deg ? har du ikke hatt de så synst eg ikke at du har ein dritt i hele saken og si , er ingenting som er verre enn å ha noen hengendes over seg som ikke kan ein dritt om bil , eller bare rett og slett maser hull i hode på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å jobbe med kunder bak ryggen. De forstår ikke at man må være brutal og bruke makt i mange situasjoner.

Dessuten går de rundt og sladrer om at du har brukt makt etterpå. Stiller spørsmål ved måten man jobber på osv. Enda man VET at de overhodet ikke har grunnlag for det.

 

Dessuten skal de pirke og klå på alt som er. Hadde en kunde som fiklet med dekket mens det pumpet luft etter jeg hadde lagt på nytt.

Og de fleste vet vel at det ikke er særlig smart å legge en finger mellom dekk og felgkant når det braker løs? Sa pent i fra om konsekvensene av det, og fortalte om vårt fortreffelige kaffehjørne i butikken.

 

Skulle likt å se den regnskapsføreren som likte å ha alle kundene sittende bak seg mens man førte regnskapet deres.

DUMME folk!!! Hold dere UNNA!

 

Hvis jeg får en jobb utført av fagfolk så går jeg konsekvent unna og lar de få arbeidsro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å jobbe med kunder bak ryggen. De forstår ikke at man må være brutal og bruke makt i mange situasjoner.

Dessuten går de rundt og sladrer om at du har brukt makt etterpå. Stiller spørsmål ved måten man jobber på osv. Enda man VET at de overhodet ikke har grunnlag for det.

 

Dessuten skal de pirke og klå på alt som er. Hadde en kunde som fiklet med dekket mens det pumpet luft etter jeg hadde lagt på nytt.

Og de fleste vet vel at det ikke er særlig smart å legge en finger mellom dekk og felgkant når det braker løs? Sa pent i fra om konsekvensene av det, og fortalte om vårt fortreffelige kaffehjørne i butikken.

 

Skulle likt å se den regnskapsføreren som likte å ha alle kundene sittende bak seg mens man førte regnskapet deres.

DUMME folk!!! Hold dere UNNA!

 

Hvis jeg får en jobb utført av fagfolk så går jeg konsekvent unna og lar de få arbeidsro!

Har en polo 6N stående i garasjen. Denne fikk diverse annmerkninger. Blant annet alvorlig rust i gulv og kanaler. Jeg tok bilen opp på bukk for og se. Hva fant jeg der?? IKKE ALVORLIG RUST!. Var TO plasser det var begynt å ruste UNDER GAMMEL SPRUKKET TECTYL!.

Offte Uerfarene unge tullinger som bare skal imponere og vise hva dem "kan". Så at eieren av bilen vil følge med syns jeg er forstålig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en polo 6N stående i garasjen. Denne fikk diverse annmerkninger. Blant annet alvorlig rust i gulv og kanaler. Jeg tok bilen opp på bukk for og se. Hva fant jeg der?? IKKE ALVORLIG RUST!. Var TO plasser det var begynt å ruste UNDER GAMMEL SPRUKKET TECTYL!.

Offte Uerfarene unge tullinger som bare skal imponere og vise hva dem "kan". Så at eieren av bilen vil følge med syns jeg er forstålig.

 

Er du kyndig bilmekaniker eller biloppretter?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få personen til å peke ut stedene han mener den alvorlige rusten er da??

 

Et annet problem med å ha med folk er at ingen av feilene er noe farlig eller noe å anmerke i følge dem selv, og de skal kverrulere på alt.

Sprekk i frontruta sier du? Plager da ikke meg det! Ser jo ut av den!

Pulserende bremser? Bilen stopper da den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få personen til å peke ut stedene han mener den alvorlige rusten er da??

 

Et annet problem med å ha med folk er at ingen av feilene er noe farlig eller noe å anmerke i følge dem selv, og de skal kverrulere på alt.

Sprekk i frontruta sier du? Plager da ikke meg det! Ser jo ut av den!

Pulserende bremser? Bilen stopper da den!

pulserende bremser og sprekk i frontruta er seriøse feil..

følge dem selv?. den gangen jeg hadde byttet alt av foringer da?. fikk 2er feil på allesammen. du verden for en dårlig kvalitet disse skulle ver i da:deng. disse ble byttet bare noen uker før kontroll. men var kansje noe støv å skitt på dem. sikkert det som gjor dem helt kaputt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at du sa i fra at de var byttet for 2 uker siden?

Og min erfaring tilsier at 2 uker på folkemunne ofte betyr både 6 mnd og et år.

bilen ble gjort klar til kontroll noen uker før den skulle inn. så noen UKER ja. Foringene ble godkjent samme dag ja. da av en annen som jobber der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår