Gå til innhold

Balle-klorin

Bruker
  • Innholdsteller

    17
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Balle-klorin

  • Bursdag 06/07/1982

Contact Methods

  • Bosted
    ok

Balle-klorin's Achievements

  1. Jeg har selv testet de. Gløder umiddelbart. Og de er ikke gamle. rele er helt nytt
  2. Har en 2,2 diesel Corolla Verso. når motoren er kald er den utrolig vanskelig å få start på. Er det minusgrader er den enda verre. Men den er også slik om den har stått inne i 20+ over natten. Høres ut som den skal starte, men så går den over til å bare dra på starteren og ikke tenne. Må da stoppe for å gløde, og gjenta dette til den starter. Det er ikke glødepluggene eller glødereleet det er noe galt med. Når motoren er varm er det ikke noe problem å få fyr på den. ingen fusking under kjøring. noen som har noen anelse?
  3. Hei. Det er på utsiden jeg tilpasser filmen, med varmepistol, men disse strekene drar seg opp igjen når jeg legger filmen på innsiden. Drar ut alt såpevannet når jeg har lagt den på inni, så går det noen sekunder så bare drar disse strekene seg opp igjen. På tvers av varmetrådene. De kan komme tilbake etter 15 min også liksom. Blir helt gal av det! Noe ala dette: Dette er eneste bakruta jeg har hatt problemer med. Hi-ace kurver jo vel så mye, men den går fint. Hva slags film bruker du? Altså merke.
  4. Er det noen som har erfaring med solfilm og å legge det på bakruta i VW Transporter T5? Hel luke. Det kommer opp "larver" flere steder. Drar ut vannet, men de popper opp igjen samme hvor hardt jeg drar ut vannet. Ender opp med skrukker til slutt. Er det noen spesiell teknikk for disse rutene? Har prøvd å tørrkrympe, våtkrympe, og å smøre inn ruta med såpe som jeg lar tørke inn for så å krympe filmen. Alt med samme resultat. Altså ræva.
  5. Quaife ATB sperre differensial til div Opel. QDF2B Opel (Passer: F16 / F18 / F20 / F28-2WD) Denne har kun gått litt over 100 mil og satt i en F28 Selges for 6000,- Kvittering fra kjøp hos Protrim. Nypris er ca. 8.900,- http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47738555&editAd=true
  6. Hei. Vet ikke om det er den "vanlige" eller DTM-spoiler du har, men her er dokumentene tilhørende begge deler. De inneholder monteringsanvisninger med mål og bilder. Håper det er til hjelp. http://www.astraownersclub.com/documents/Irmscher/Fitting/G-rear-spoiler-coupe-cabby.pdf http://www.astraownersclub.com/documents/Irmscher/Fitting/G-rear-spolier-DTM.pdf
  7. Hvorfor skal jeg vise deg som den er-klausul i kjøpsloven? Vet du egentlig hva en klausul er? Det er nemlig ikke det samme som paragraf, som det virker som du mener. Jeg snakker om kontrakten! De fleste kontrakter innehar en "som den er"-klausul. Du skriver det jo selv: *Har du kjøpt bil fra en privatperson, er det kjøpsloven som gjelder.* Ergo: Man kan ikke lage en avtale som gir kjøper dårligere betingelser enn hva kjøpsloven måtte gi. Derfor er delebil eller rep.objekt eneste reelle mulighet til å unngå ansvar for feil.
  8. Grunnen til at den selges som delebil er at man som selger i prinsippet er fri for ansvar ved salg, noe man ikke er ved salg på vanlig måte ("som den er"). "som den er"-klausulen i kontrakter fritar ikke selger for ansvar. Mange folk forlanger og tror de får ny bil uansett hvor gammel og lurvete den egentlig måtte være. Så jeg skjønner godt at folk velger å selge som delebil. Eneste måten å kunne slippe unna ansvar er om den selges som delebil eller reparasjonsobjekt.
  9. Da regner jeg med at du sa i fra at de var byttet for 2 uker siden? Og min erfaring tilsier at 2 uker på folkemunne ofte betyr både 6 mnd og et år.
  10. Få personen til å peke ut stedene han mener den alvorlige rusten er da?? Et annet problem med å ha med folk er at ingen av feilene er noe farlig eller noe å anmerke i følge dem selv, og de skal kverrulere på alt. Sprekk i frontruta sier du? Plager da ikke meg det! Ser jo ut av den! Pulserende bremser? Bilen stopper da den!
  11. Umulig å jobbe med kunder bak ryggen. De forstår ikke at man må være brutal og bruke makt i mange situasjoner. Dessuten går de rundt og sladrer om at du har brukt makt etterpå. Stiller spørsmål ved måten man jobber på osv. Enda man VET at de overhodet ikke har grunnlag for det. Dessuten skal de pirke og klå på alt som er. Hadde en kunde som fiklet med dekket mens det pumpet luft etter jeg hadde lagt på nytt. Og de fleste vet vel at det ikke er særlig smart å legge en finger mellom dekk og felgkant når det braker løs? Sa pent i fra om konsekvensene av det, og fortalte om vårt fortreffelige kaffehjørne i butikken. Skulle likt å se den regnskapsføreren som likte å ha alle kundene sittende bak seg mens man førte regnskapet deres. DUMME folk!!! Hold dere UNNA! Hvis jeg får en jobb utført av fagfolk så går jeg konsekvent unna og lar de få arbeidsro!
  12. 100% uten støvprikker. Er det mulig? Ser jeg over biler som har vært inne til proffsoting, så kan jeg alltid finne støvkorn i filmen. Er dette noe man må leve med, siden det ikke er originalt? Man kan eliminere mye ved å stå i en fuktig vaskehall er jeg klar over, men noen korn synes uansett! Og noen som har tips til å få filmen til å "sitte" på prikkekanten på bakruter i stv. osv.
  13. Hvorfor skal snyltere nyte godt av at vi andre betaler for oss? Hvis gud og hvermann hadde tilgang til å skrive og ralle på forumet så skal jeg tro seriøsitetsnivået hadde sunket drastisk.
  14. Under er en artikkel med ganske utfyllende info. Av den tolker jeg det dithen at det som kreves for å få godkjent en felg som endrer sporvidden til bilen utover de tillatte 15 mm, er ABE eller TÜV for den aktuelle felgen. Sakset fra bilnorge.no: Krav til felger og dekk Av: Advokat Tore Frellumstad. Advokatfirmaet Grette DA Mange ønsker å bytte ut bilens originale felger og dekk med hjul som har annet utseende eller andre dimensjoner. Dette kan være av estetiske grunner eller for å endre kjøreegenskapene. Man står som kjent ikke fritt til å benytte hva man måtte ønske av hjul. Kjøretøyforskriften har nærmere bestemmelser om dette. Krav til hjul Biler må ha hjul som er beregnet for en belastning som minst tilsvarer den tillatte aksellasten. Videre er det krav om at hjulene skal være beregnet for minst den maksimale hastighet som bilen er konstruert for. Det har altså ingen betydning om den maksimale hastighetsgrensen på norsk vei er 100 km/t dersom bilen kan oppnå hastigheter over dette. Likevel er det tillatt å bruke vinterdekk som er merket for en hastighet på 160 km/t selv om bilen er konstruert for høyere hastighet. Det er en forutsetning at hjulene må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse. Ved montering av dekk på felg vil man normalt kompensere for eventuell ubalanse. Det er ikke tillatt å ha hjul av en slik type eller dimensjon at det har uheldig innvirkning på bilens styring, bremser m.v. Dette er en skjønnsbestemmelse som kan benyttes uavhengig av om hjulene ellers oppfyller de krav som er satt. Det betyr at selv om hjulene er godkjente, kan de medføre at bilen får kjøreegenskaper som ikke er akseptable. Er det gjort andre modifikasjoner på bilen, kan endring av hjuldimensjon få slik uheldig virkning. Krav til felger Det er ikke nødvendig at felgene er godkjente av bilfabrikanten, men det er et krav om at de har dimensjon, materialkvalitet og er av en type som er godkjent av produsenten. Felger med variable boltsirkler er ikke under noen omstendighet tillatt. Felger skal være merket ved hjelp av innpregning eller liknende med fabrikantens navn eller merke og med dimensjon. Denne merkingen bør stå på utsiden av felgen og være synlig når dekket er montert, men dette er ikke et absolutt krav. Vil man endre dimensjon og/eller sporvidde ved bytte av felg eller dekk er det en del begrensninger og krav som må oppfylles. Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av bilfabrikanten eller godkjent av TÜV for vedkommende bil. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Det er i så fall tilstrekkelig at man kan fremvise ABE (Algemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning. Når bilens originale felger erstattes med andre felger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i bilen. Innpresning er avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Endres sporvidden med mer enn 15 mm, dvs. at felgens innpresning endres mer enn 7,5 mm, skal bilen godkjennes med slik innpresning. I forbindelse med godkjenningen må det fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Slik endring innføres i vognkortet. Det er ikke nødvendig å godkjenne endringer som er mindre enn 15 mm. Krav til dekk Det fremgår av forskriften at hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper, men det er altså ikke et krav om at bilen skal ha dekk av samme fabrikat eller med samme type mønster. Mønsterdybden i hovedrillene skal være minimum 1 mm over ¾ del av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets. Dette gjelder ikke de steder der det eventuelt er plassert såkalte slitasjevarslene. Dekktrykket skal være tilnærmet det som er bestemt av bil- eller dekkprodusenten og må ikke overstige det maksimaltrykk som er satt av dekkprodusenten. Det er aldri tillatt å bruke større lufttrykk enn 900 kpa (9 bar). Det er viktig at felger og dekk passer sammen når det gjelder dimensjoner. Det må ikke være for brede dekk på for smale felger og omvendt. Hva som er tillatt fremgår av STRO-normen (Scandinavian Tire & Rim Organization), www.stro.nu. Det følger av forskriften at alle dekkene på bilen må ha samme dimensjon, med mindre bilen er originalt utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak. Dersom man benytter dekk med ulik dimensjon til tross for at dette ikke er originalt må det foreligge tillatelse enten fra bilprodusent eller TÜV. Selv om f. eks. 116-serie biler som 75, Alfetta, Giulietta og GTV originalt er utstyrt med like dekk foran og bak, bør det være mulig å benytte bredere dekk og felg bak enn foran da dette er typegodkjent på bl.a. 75 Evoluzione og SZ (205 foran 225 bak på Evo). For eldre biler er det ofte ønskelig å skifte fra diagonaldekk til radialdekk. Dette er tillatt, men det skal påses at dekkets bæreevne er tilstrekkelig og at dekket er tilpasset felgen. Dimensjonen skal helst være den samme, men det aksepteres en maksimal variasjon på pluss/minus 5 %. Det er tillatt å benytte radialdekk bak og diagonaldekk foran, men har bilen diagonaldekk bak må den ha det samme foran. Generelle krav Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelig slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med noen del av bilen ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser. Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor pluss/minus 5 % av rulleomkretsen på de hjul som bilen normalt er utstyrt med fra produsent. Økes omkretsen på felgen, må altså dekkets profil reduseres tilsvarende. Såkalte spacere som øker sporvidden er ikke tillatt, med mindre bilprodusenten eller TÜV har godtatt slikt utstyr.
  15. Men det er ikke noe som forhindere en i å få større endringer enn disse 15mm godkjent hos biltilsynet. 15 mm endring i sporvidde er det man kan forandre uten noen videre godkjenning.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår