htrygve Skrevet April 30, 2012 Rapporter Share Skrevet April 30, 2012 Hei! Jeg kjørte bilen min hjemmefra til vår lokale butikk i dag, ca 5 km unna. Den gikk tilsynelatende helt fint til butikken, men når jeg prøvde å starte den igjen etter handleturen, fikk jeg ikke start. Det er tydelig at den prøver å starte (startmotoren "kjinner" i en fei), men det er også alt. Så sjekket jeg olja, helt knusk tørt. Absolutt ingenting igjen. Jeg fylte ny Olje til riktig nivå, men får nå ikke start. Så derfor lurer jeg på: Siden jeg klarte å kjøre og stoppe bilen helt normalt i dag, er det da håp for at ikke motoren er ødelagt og har skjært seg helt??? Hva kan være grunnen til at jeg ikke får startet den?? Har trykket endel på gassen mens jeg har prøvd å starte, så kan den ha gått litt "sur"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet April 30, 2012 Rapporter Share Skrevet April 30, 2012 Om motor går rundt har den ikke skjært seg. Om du har hatt så lite olje at motoren kunne tatt skade så skulle du: 1. sett at oljetrykkslampa lyste 2. hørt en pipelyd (alarm) 3. hørt at motoren ikke har det bra, første lydsignal er gjerne litt skramlende lyd som risting med nøkler - så jeg tror motoren din har klart seg. Årsaken til at den ikke starter er nok manglende benzin, gjerne benzinpumpa, eller manglende tenning. Sjekk tenning først. En plugg ut og holdes mot gods mens du kjinner. Få gjerne en annen til å holde i pluggen for man får seg som regel en skikkelig "karamell" om man ikke er forsiktig ;) Om du har gnist sjekker du benzin. - starter bensinpumpa å gå (summer) i 2 sekunder når du slår på tenninga? Om pumpa går, skru av bensinslange inn på "forgasser" og se om det kommer benzin når du skrur på tenninga. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet April 30, 2012 Rapporter Share Skrevet April 30, 2012 Høres ut om registerhavari Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bwana Skrevet April 30, 2012 Rapporter Share Skrevet April 30, 2012 Registerreima er lett å sjekke. Bare klips løs dekselet. Om den (mot formodning) er røket, er det trolig bare å montere ny. De fleste eldre VW 8V motorene pleier å klare seg uten skade. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
htrygve Skrevet Mai 24, 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 24, 2012 Bwana og Opelduude, hjertelig takk for gode svar!! Det ser ut til, som Bwana anntydet, at motoren går greit nå. Problemet var Coilen. Byttet den, og motoren starter og går igjen. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg