Gå til innhold

Verksted tok betalt 2000 også ved neste feilsøking for samme symptom

Ranger emnet


Halvorn

Anbefalte innlegg

Med andre ord så vil trådstarter kunne lese alle feilkoder med et instrument fra Ebay til kr 200,-?

 

Eller hvis man river i litt så fungerer dette fra Biltema:

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/OBDII-feilkodeleser-151385/

 

Da kan man også få resultatet på pc og slette kodene etter rep.

 

Jeg synes det hadde vært veldig fint med et slikt instrument, ved feil: lese feilkoden og ringe rundt til verksteder for best pris. Slik merkeverkstedene gjør nå så ødelegges dette. De tar jo en pris som er en stor del av en liten reparasjon allerede før den har begynt. Denne tråden viser hvilket grotesk resultat en slik prissetting kan gi.

Hvis det var så enkelt som det, men det er det definitivt ikke. En feilkode er ingen reprasjonshenvisning. Eksempel: Du får feilkode på en ABS føler. Da har du fire muligheter. Enten er føleren defekt, tannkransen/magnetringen ødelagt, det er brudd/kortslutning i ledningen eller feil i styreenheten. Hvis du som kundemottager fikk forespørsel om å gi pris på en reparasjon av feilkoden, hva ville du sagt da?

Eller du får feilkode på for fet blanding på en bensinmotor, og har ca 50 alternative feilkilder. Hvilken pris vil du gi på det?

 

Veldig spent på svarene

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis det var så enkelt som det, men det er det definitivt ikke. En feilkode er ingen reprasjonshenvisning. Eksempel: Du får feilkode på en ABS føler. Da har du fire muligheter. Enten er føleren defekt, tannkransen/magnetringen ødelagt, det er brudd/kortslutning i ledningen eller feil i styreenheten. Hvis du som kundemottager fikk forespørsel om å gi pris på en reparasjon av feilkoden, hva ville du sagt da?

Eller du får feilkode på for fet blanding på en bensinmotor, og har ca 50 alternative feilkilder. Hvilken pris vil du gi på det?

 

Veldig spent på svarene

 

Etter at srs lyset startet og lyse i min mercedes E200 2007 mod så hadde jeg den inne på merkeverksted for å ta en diagnose. Diagnosen kom ut med feil på venstre setebelte(er automatisk beltestrammer som aktiveres ved kollisjon)og diagnosetesten kostet meg 1600 kr. Jeg spurte da om de gikk rett inn på setebelte siden dette kom opp som feil. Fikk da til svar at de måtte feilsøke hele det eletriske anlegget siden det kunne være andre årsaker som ga feil på beltestrammer. Dette så jeg for meg at kunne bli veeeeldig dyrt så jeg tok bilen min til et meca verksted og fortalte hva diagnose testen hadde for feilmelding.

 

Feilen var at det var en kontakt som måte loddes på setebelte,dette kostet meg mindre enn hva jeg betalte for diagnosetesten på merkeverksted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var så enkelt som det, men det er det definitivt ikke. En feilkode er ingen reprasjonshenvisning. Eksempel: Du får feilkode på en ABS føler. Da har du fire muligheter. Enten er føleren defekt, tannkransen/magnetringen ødelagt, det er brudd/kortslutning i ledningen eller feil i styreenheten. Hvis du som kundemottager fikk forespørsel om å gi pris på en reparasjon av feilkoden, hva ville du sagt da?

Eller du får feilkode på for fet blanding på en bensinmotor, og har ca 50 alternative feilkilder. Hvilken pris vil du gi på det?

 

Veldig spent på svarene

 

Det er sikkert korrekt det du skriver - at det ikke bestandig er et enkelt problem. Men jeg er ganske sikker på at det mange ganger er et enkelt eksempel - slik som trådstarter hadde.

 

Uansett problem så er det vel positivt å kunne ha en konkret feilmelding å fortelle til kundebehandler? Hvis man nå får beskjed om at det kan være mange forskjellige årsaker til feilkoden - og at det kreves videre feilsøking, så er det veldig fint å vite?

 

Eller har jeg rotet meg inn på merkeforhandlernes lederforum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal være så negative til de forskjellige verkstedenes praksis når det kommer til reperasjon av bil, så fiks det selv da.

Hvis du ikke klarer det så får du enten kjøre med det problemet eller la verkstedet fikse det.

Det er trossalt DU som setter bilen på DET verkstedet..

 

Jeg syns det blir for dumt når dere kritiserer Bilforumet når vi kun forteller om praksisene hos bilverkstededene.

Det virker som noen av dere her tror dere kan jobben til en mekaniker bedre enn han selv, noe jeg tviler på.

Jeg sier heller ikke at jeg er den beste mekanikerne her, da jeg ikke er spesialist på alle merker.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal være så negative til de forskjellige verkstedenes praksis når det kommer til reperasjon av bil, så fiks det selv da.

Hvis du ikke klarer det så får du enten kjøre med det problemet eller la verkstedet fikse det.

Det er trossalt DU som setter bilen på DET verkstedet..

 

Jeg syns det blir for dumt når dere kritiserer Bilforumet når vi kun forteller om praksisene hos bilverkstededene.

Det virker som noen av dere her tror dere kan jobben til en mekaniker bedre enn han selv, noe jeg tviler på.

Jeg sier heller ikke at jeg er den beste mekanikerne her, da jeg ikke er spesialist på alle merker.

 

Jammen Jesper1201,det er jo det jeg prøver å si men ingen som tar den. Styr unna merkeverksteder fordi med en timepris på mellom 1500-2000 kr så bør en kunde ha en rett til å klage som trådstarter her sier. At man bruker et diagnoseverkyøy to ganger i løpet av kort tid i stedet for å skjekke bilens historikk,da har man rett til å klage.

 

Mitt møte med merkeverksteder er negative til de grader. Jeg er glad for at kundene i dag har en rett til å velge hvilket verksted som skal utføre servicer uten at garantier faller bort.

 

Og husk en ting: Kunden har alltid rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal være så negative til de forskjellige verkstedenes praksis når det kommer til reperasjon av bil, så fiks det selv da.

Hvis du ikke klarer det så får du enten kjøre med det problemet eller la verkstedet fikse det.

Det er trossalt DU som setter bilen på DET verkstedet..

 

Jeg syns det blir for dumt når dere kritiserer Bilforumet når vi kun forteller om praksisene hos bilverkstededene.

Det virker som noen av dere her tror dere kan jobben til en mekaniker bedre enn han selv, noe jeg tviler på.

Jeg sier heller ikke at jeg er den beste mekanikerne her, da jeg ikke er spesialist på alle merker.

 

Hehe, så du er mekaniker? Kanskje på et merkeverksted også? Ganske forståelig at du blir såret over kritikken da. Men kritikken er jo ikke rettet mot deg - men mot de som setter priser og vanskeliggjør den frie konkurransen som vi forbrukere egentlig skulle hatt.

 

Som blir nevnt i innlegget over - så har vi fått ved lov at service skal man kunne ta hos hvilket verksted man vil - så lenge det er autorisert.

 

Men som mekaniker bør jo du da kunne svare på om trådstarter kunne klart seg med et instrument for eksempel fra Biltema på sin Volvo? Eller en diagnose fra et ikke merkeverksted - er det like greit på en gammel bil?

 

Hvis det er slik at du er mekaniker på et merkeverksted - så kanskje du burde nevnt det i signaturen din - bransjetilknytning, det pleier å være vanlig praksis på forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så du er mekaniker? Kanskje på et merkeverksted også? Ganske forståelig at du blir såret over kritikken da. Men kritikken er jo ikke rettet mot deg - men mot de som setter priser og vanskeliggjør den frie konkurransen som vi forbrukere egentlig skulle hatt.

 

Som blir nevnt i innlegget over - så har vi fått ved lov at service skal man kunne ta hos hvilket verksted man vil - så lenge det er autorisert.

 

Men som mekaniker bør jo du da kunne svare på om trådstarter kunne klart seg med et instrument for eksempel fra Biltema på sin Volvo? Eller en diagnose fra et ikke merkeverksted - er det like greit på en gammel bil?

 

Hvis det er slik at du er mekaniker på et merkeverksted - så kanskje du burde nevnt det i signaturen din - bransjetilknytning, det pleier å være vanlig praksis på forum.

Prisene er satt utfra at bilverksteder, i likhet med alle andre bedrifter, er pålagt å drive med overskudd. Det er langtfra noen gullgruve å drive et merkeverksted, man har mye høyere kostnader enn et frittstående, fordi man er pålagt å ha det og det utstyret, og ikke minst fordi man ikke på langt nær får dekket alle garantijobber. F.eks alle væsker som blir benyttet på en garantijobb på noen merker må verkstedet stå for, og avslag på garantijobber kan komme av at man f.eks ikke har brukt nye muttere der arbeidsbeskrivelsen krever det. Garantijobber er generelt ikke butikk i det hele tatt.

 

Man kan få ut en feilkode på et Biltema apparat, og utfra den skifte en coil. Man kan også bygge hus selv, eller man kan få en snekker til å gjøre det. Alle skjønner at det er billigere å gjøre det selv. Hva hver enkelt velger å gjøreer helt og holdent opp til hver enkelt. Men man får ikke snekkeren til først å bygge huset for så å klage på at man kunne gjort det billigere selv. Hvorfor i hule heite skal det være annerledes med biler??

 

Og hva man bruker i signatur er forøvrig også opp til hver enkelt, Og det virker meget merkelig å klage på det, all den tid du ikke har signatur selv.....

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig og har full forstålelse for at trådstarter syns 1900,- for feilsøking er dyrt, det syns jeg selv også, men desverre så settes disse prisene fra mye høyere hold enn av mekaniker og kundemotager.

 

Ja, trådstarter kunne tatt denne diagnosen hos ett frittstående verksted for å finne ut (i dette tilfelle) hvilken coil som var ødelagt.

Nei, jeg har ikke trua på ett Biltema diagnoseverktøy så der uttaler jeg meg ikke.

Men, ett diagnoseverktøy på Ebay til rundt 500,- eller ett til rundt 1000,- her i Norge tror jeg at ville gjort nytta.

 

Brukertittelen min (under forum nicket mitt) som det pr. nå står Moderator, sto det tidligere Bilmekaniker.

Men, jeg ser ikke hvorfor det skal være nødvendig å skrive slikt egentlig så det har jeg ikke hengt meg opp i.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er enig og har full forstålelse for at trådstarter syns 1900,- for feilsøking er dyrt, det syns jeg selv også, men desverre så settes disse prisene fra mye høyere hold enn av mekaniker og kundemotager.

 

Ja, trådstarter kunne tatt denne diagnosen hos ett frittstående verksted for å finne ut (i dette tilfelle) hvilken coil som var ødelagt.

Nei, jeg har ikke trua på ett Biltema diagnoseverktøy så der uttaler jeg meg ikke.

Men, ett diagnoseverktøy på Ebay til rundt 500,- eller ett til rundt 1000,- her i Norge tror jeg at ville gjort nytta.

 

Brukertittelen min (under forum nicket mitt) som det pr. nå står Moderator, sto det tidligere Bilmekaniker.

Men, jeg ser ikke hvorfor det skal være nødvendig å skrive slikt egentlig så det har jeg ikke hengt meg opp i.

 

Takk for opplysninger om diagnoseinstrument. Jeg har selv en 2005 modell som har feilmelding i dashen, så jeg får jo testet om instrumentet fra Ebay fungerer.

 

Det var verken en klage på eller krav at du skulle ha mekaniker i signaturen, men det er vanlig at folk med bransjetilknytning oppgir dette på forum. Det gjør det lettere å forstå innleggene til de som har ekstra kunnskaper. Det er naturlig å være stolt av og forsvare sin egen arbeidsplass - men hvis man ikke vet dette - så kan innleggene virke surmagede. Se gjerne innlegget over ditt :)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår