Gå til innhold

Verksted tok betalt 2000 også ved neste feilsøking for samme symptom

Ranger emnet


Halvorn

Anbefalte innlegg

Er som du sier at verkstedet skal tjene inn penger på dette igjen og avhengiv av hvilket utstyr de har.

Stamsaas Sarpsborg tok 1800,- for 15 min på Mondeo'n vår, men Møller Fredrikstad tok 350,- for 15 min på en Touran jeg hadde en gang i tiden.

 

Her var det kun feilkoder som ble lest ut, ingenting ble fysisk gjort på bilen.

 

Hvor mange ganger skal et verksted tjene inn utstyret sitt? Sannheten er vel at alle som driver en bedrift MÅ tjene penger? Da er det måten de skal tjene sine penger på som er poenget. Jeg vil tro at en bil som har vært på verksted og som kommer inn igjen med feil,at en da går til historiken på bilen. Da hadde vel problemet med disse coilene kommet frem i dagen uten en ny diagnosetest til 2000 kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Praksisen til hvert enkelt verksted er forskjellig, jeg kjenner ikke praksisen til verkstedet som trådstarter har vært på, men normalt sett skulle de sett på bilen igjen uten å ta betalt for en diagnosetest da problemet er det samme som var det før levering på verkstedet, men som sakt praksisen er forskjellig fra sted til sted så jeg hakker ikke på verkstedet.

 

Selvfølgelig må en diagnosetest betales, men ved reklamering på jobb/del skal ikke det være nødvendig.

Ingenting er gratis i dag dessverre :)

 

Kunde kan spørre om pris før en evt. jobb blir gjort, og hvis vedkommende syns prisen er feil kan vedkommende bare gå til et annet verksted.

 

Nå vet jeg heller ikke om trådstarter opplyste om sitvasjonen rundt dette problemet at den hadde vært inne for det samme kort tid før, eller om han fortalte om problemet og verkstedet tok dette som en "ny" jobb.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg ringte å sa at problemet med fuskingen ikke var løst. Kundebehandler ba meg komme med bilen så skulle de se på det.

Jeg fikk ikke noe pris denne gang, men hadde vel en viss forventning om at de hadde bommet på 1. feilsøking. Det var samme kundebehandler som 1. gang. Mekanikeren kan selvsagt ha vært en annen.

 

I forhold til at det blir lagt mye vekt på at coil kan fort ryke. Da bare lurer jeg på det jeg har sagt før:

Bilen har hatt de samme coilene i mange år, kanskje siden 98. Hvor stor er da sjansen for at coilen ble defekt dagen etter at den andre ble byttet og at den var ok før den kom til verksted 1.gang? Ingen andre elektriske utbedringer er gjort. Nå går bilen som en "klokke" igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjangsen for at det skulle skje deg er nok ikke stor, men det skjedde.

 

En kamerat av meg hadde en S4 C4 2,2T

Han hadde problemer med en coil (Bilen har 5 separate coiler) og byttet denne, bare snakk om dager etterpå røk 2 til, disse ble også byttet.

Tror da det tok opptil en mnd før neste røk, den siste røk ikke i hannes eie (så vidt jeg vet)

 

Så at coilen din røk kort tid etter den første er ikke utenklig, jeg vet det er kjipt, men er vansklig å kunne motsi det i dine sko.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger skal et verksted tjene inn utstyret sitt? Sannheten er vel at alle som driver en bedrift MÅ tjene penger? Da er det måten de skal tjene sine penger på som er poenget. Jeg vil tro at en bil som har vært på verksted og som kommer inn igjen med feil,at en da går til historiken på bilen. Da hadde vel problemet med disse coilene kommet frem i dagen uten en ny diagnosetest til 2000 kr?

 

Ett slik diagnoseapparat koster ekstremt mye, og man må ha oppdateringer jevnlig også for at det skal fungere optimalt, og kunne legge inn nyeste programvare på biler.

 

Tror at "abbonement" på ett universalaparat av bra type koster mere enn bilen din er verdt i året.

 

Men at dette skal fakureres kunder på en slik måte er jeg ikke enig i.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sjansen vært veldig stor hadde det vært legitimt/vanlig praksis hos verksteder å anbefale å skifte ut alle samtidig dersom en coil ryker, men det gjør de jo ikke. Uansett har jeg selv opplevd i løpet av kort tid (godt under en måned) at jeg først var innom Møller for bytte av coil nr.1 etter fusking, så på et merkeverksted i Sverige (fordi tilfeldigvis befant meg i Svea da nr.2 sa poff), så tilbake på Møller for nr.3 (da byttet jeg 4. i samme slengen). Betalte for diagnose hver gang, samt for ny coil - uten å vurdere annet enn å smile over at dette var småproblemer mot hva det kunne ha vært med slike "skumle" symptomer.

 

Om du surmule over noe så har jeg nevnt tidligere, og ser andre er enig i, at prisen for feilsøking var bitte litt stiv. Da sammenligner jeg med mitt merkeverksted (som har flust av kundebehandlere og sikkert dyre lokalaler siden ligger på Oslos beste vestkant) som tar 1000kr timen for feilsøking med "teknikere/eksperter" og mindre enn det ved "vanlig" feilsøking/diagnose av mekanikerne.

 

Var det ikke RDL (for de interne) som furtet her etter å ha betalt 12,000kr for feilsøking - hvor de aldri fant ut hva problemet var? Man kan alltid finne noen verre å sammenligne seg med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke RDL (for de interne) som furtet her etter å ha betalt 12,000kr for feilsøking - hvor de aldri fant ut hva problemet var? Man kan alltid finne noen verre å sammenligne seg med. ;)

 

Nå er ikke RDL kjent for å blåse opp ting iallefall.. (A)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden bestilte jeg jeg meg et diagnoseinstrument til min bil pronto!!. Bare et rimelig til å teste ut ut først. Men ser jo at det kan være lønnsomt å bruke noen tusenlapper på et bedre instrument etterhvert.

 

Jeg er enig med trådstarter at det er urimelig å ta seg betalt så mye for å finne ut at et par coiler er defekte. Merkelig sammentreff at den andre skulle gå rett etterpå. Tror jeg ville spurt etter en utskrift på den første diagnosen slik at man kan sjekke at det ikke lå noen feilkode på den andre coilen inne allerede. Hvis det ikke er noen feilkode for hver sylinder så burde verkstedet tatt høyde for at det kunne være feil på flere enn en coil. Kanskje det til og med hadde vært lurere å skifte alle coilene samtidig? Ville det vært særlig dyrere enn en ny diagnose?

 

Selvsagt bare min ydmyke mening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel full enighet i tråden her om at prisen Jorkjend tok(regner med det var der siden det er det eneste volvo-verkstedet i skien) er stiv, det er full enighet om at det var uheldig at neste coil også var defekt, det man er uenig i er at visse mener at man burde skifte alle coiler ved feil, mens de som er mekanikere vet at det blir ett helvete hvis man har for vane å skifte deler som er fullstendig i orden.

 

Men for å ta en annen ting som kanskje kan være relevant, du nevner at denne bilen har to coiler, altså to dobbeltcoiler.

 

Hvis den en er defekt så kn den ende med å dette ut på både 1 og 2 sylindre avhengig av hvor i coilen feilen ligger(primær eller sekundærvikling)

 

Hadde begge coiler hatt brudd i primærvikling ville ikke bilen gått, hadde begge coiler hatt brudd i en sekundærvikling ville bilen gått på 2 sylindre, min erfaring er at en bil som går på 2 sylindre er rimelig ukjørbar, da er det snakk om litt mere enn risting, mere en motor som hopper og knapt vil gå framover.

 

Brudd i viklingene i en coil vil ofte komme fram som en motor som ikke vil gå på alle sylindrene når den blir varm, men går på alle etter å ha stått en tid.

 

Min teori da, om bilen har ristet litt, og hatt litt gressklipperlyd, er at det har vært brudd i en sekundærvikling, på en coil, og det mest sannsynlig har blitt skiftet feil coil, selv om det sikkert har blitt skiftet rett etter diagnosen.

Er det snakk om volvo eller renault-motor(om det ble levert i disse volvoene), renaultmotorer har motsatt sylinderrekkefølge og kan skape litt misforståelser om man ikke er oppmerksom på dette.

 

Men dette er bare en teori, som jeg mener man ikke kan gå utifra helt uten videre er korrekt.

 

Det som burde vært gjort er at bilen burde blitt varmkjørt for å utelukke flere feil, men du betalte vel for en diagnose og skifte av coil, ikke tidkrevende feilsøking.

 

Videre, burde den gamle coilen vært montert igjen og den nye satt på neste coil(om mulig) når feilen ikke var fikset, for å utelukke videre feil, men denne gikk nok rett i søpla siden den var defekt, og dette blir mere tidkrevende feilsøking.

 

Og til slutt burde de være litt ydmyke og kanskje tatt en gratis diagnose og latt deg betale for enda en ny coil når det viser seg at dette mest sannslynlig var enda en defekt coil(for dem).

 

Men slik virker det ikke, tildels for at de skal tjene penger, og tildels for at kundene ikke er interessert i å betale for tidkrevende feilsøking når ting normalt stemmer med diagnosen.

 

Så slik du har blitt behandlet, er nok normalt og ikke så mye å klage over, men til den prisen for feilsøking, burde de være litt ydmyke.

 

Nesten gang ber du om å prate direkte med verksmester, siden du ikke har allverdens tiltro til en uvitende kundemottaker.

 

Men ikke forvent deg pengene tilbake for det du har fått litt sympati, for det er slik det er. Alt jeg har skrivd i denne tråden bør leses i sammenheng, jeg står for alt jeg har skrivd, noe kan virke litt motstridende men se det sammen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at 2 stk coiler som dekker alle 4 sylindrene på 1,6 motoren koster kroner 1010,- på Mekonomen. Jeg lurer litt på hva det er som forsvarer å fakturere kr 2000,- for å kople til et instrument til en 14 år gammel bil og vente på at feilkodene dukker opp? Nå kommer jeg å lære meg hvordan det fungerer selv etterhvert - siden jeg har bestilt instrument. Er det spesialutdannede sivilingeniører som må til for å kunne lese de avanserte dataene som ble laget i forrige århundre? Kan umulig være dyrt eller oppgraderingskrevende utstyr i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det er kommet mer teknisk ekspertise samt dommer om at coilen ble defekt etter at den første ble byttet så har jeg følgende detaljer:

Symptomet var at bilen måtte kjøres noen kilometer før man merket fjusk (kom på en måte ikke opp i turtall selv om man presset inn gassen hardere) og risting. På min 2-3 kilometers reise til jobb merket jeg det ikke. Litt lenger så merket jeg det. Fikk da diagnose og pris som ble utbedret ca 10 dager etter første feilsøking som var gjort i forhold til å gi meg en pris. Skifte av coil nr. 2 ble gjort. Første tur over 2-3 kilometer etter dette coil byttet merket jeg samme symptom. Hvis neste coil var røket etterpå så medførte også dette samme symptom. Er dette vanlig?

Før bilen igjen ble levert til verkstedet, hadde jeg vært innom Svendsen Eksos. De hadde tatt en diagnose til 390,- og funnet feil ved tennspole 2, samt at fastslått av katalysator var OK. Utskriften av denne diagnosen ble gitt til bil verksted før de skulle utbedre problemet igjen. Verksted feilsøkte motor (nøyaktig beløp 1925,- ikke 2000,- for å være 100% ærlig), byttet coil nr og de byttet også Tennspole. For meg handler ikke saken om hvorvidt 1925 er dyrt for feilsøking, men om verkstedet har rett til å la kunden ta hele regningen i et tvilstilfelle som kanskje dette er. Eller er det noe nytt ved disse detaljer som tilsier at kanskje verkstedet ikke har gjort like riktig jobb som mange av dere påstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coil og tennspole er samme del.

 

Jeg personlig syns det er feil at du skal sitte igjen med en så dyr regning for kort feilsøking to gange kort tid etterhverandre på samme feil, det legger jeg ikke skjul på, det er hintingen i starten om at de har gjort dårlig jobb jeg er uenig i, de har mest sannsynig gjort en best mulig jobb på kortest mulig tid, noe som såklart blir en dårlig miks.

Men en pris på 1920 kroner burde vel tilsi 1,5 times jobb, og da burde de helt klart ha tid til å prøvekjøre bilen for å utelukke flere feil.

 

Tror ikke det er jobben du burde klage på men prisen, og at du måtte betale på nytt for å gjøre ferdig jobben du allerede ar betalt for.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår