Gå til innhold

Treghet i slaveselynder til clutch + liten lekkasje. Finnes det rep.sett?

Ranger emnet


astro1

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Finnes det rep.sett til slaveselynderen som står skrudd i torpedovegg til clutchen på Suzuki XL-7 2005 mod. Ser også at det muligens er en liten lekkasje inni bilen fra staget som går igjennom torpedoveggen. Clutch pedalen går også tregt i forhold til de bilene jeg har kjørt før hvertfall.

 

 

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slavesylinderens sitter på girkassa så det er hovedsylinderen som sitter på clutchpedalen. Er nok ikke mulig og få tak i rep sett til disse. Kjøp en ny en

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er master sylinder ja. Å det skal gå ann å kjøpe deler til den ja!! Men anbefaler å bytte hele driten..

 

Sjekk bilde jeg tok av delekatalogen HER

 

Men treghet i pedalen? Det kan også være trøstelagret. Byttet en del sånne pga treg og hard clutch pedal. Men hvis pumpa lekker så må den byttes uansett.

Endret av nightking

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris kan jeg sjekke imorgen. Trøstelageret er det lagret som trykker inn disc plata på clutchen inni clutchhuset. Bytter veldig ofte dette pga treg/hard clutch pedal på xl7. Jeg byttet senest 2 stk forrige uke :) Men man må ut med girkassa. Ca 5,5 timers jobb på verksted. Det som jeg ofte ser, er at dette gjør at clutchen kan begynne å slurre. å slites veldig fort. Så bør demontere clucthen å kontrollere slik at den ikke er slitt.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noe sluring enda hvertfall:). Clutchen har ikke vert skiftet på denne bilen før,så ville nok skiftet den hvis jeg først hadde demontert hele kassen. Virker som at tregheten kommer fra hoved selynderen. Kommer knirkelyder når jeg trykker pedalen ned.

Hadde vert fint å fått prisen på den selynderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det knirker i pedalen når du trykker den ned, så er det enda ett tegn på at det er trøstelagret. vi har pleid å ta noen "nødløsninger" med å spraye fett inn i clutchhuset for å få vekk knirken, men må selvfølgelig bytte uansett. Men du hører vel om det knirker utvendig eller invendig? Men som sagt, må bytte masterpumpa uansett hvis den lekker, så hvorfor ikke bare gjøre d først :) Sjekker pris imårra.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Skal bytte master pumpe når jeg får tid, er ikke krise helt ennå med den lekkasjen. Hvis ikke det hjelper på tregheten i pedalen så får jeg bare begynne å skifte trøstelageret og clutch. Har skiftet en clutch på en 4wd før og det var et makkverk. Er sikkert ikke noe bedre på denne bilen:)

 

Fikk forresten resettet radio koden på suzuki. Gikk på under en halv time når jeg skrudde ut radioen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut. Tregheten i pedalen er nok trøstelagret. Men å ta ut den kassa er jo drit lett. Er jo faktisk myye enklere enn flere 2wd biler. Jeg klarer det på under 1 1/2 time ved normalt tempo. Bare husk å ta av veivsensoren på toppen av kassa før du tar ut kassa, ellers må du kjøpe en ny en, bare ett tips :)

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår