Gå til innhold

1995 A6 - varsellampe for kjølevæske blinker

Ranger emnet


Random-Hero

Anbefalte innlegg

Hei,

varsellampa for kjølevæske temperatur på min 95 A6 2.6 V6 har begynt å blinke nylig.

Når bilen står på tomgang stiger tempen rolig opp til 90 grader, og blir der, men når jeg begynner å kjøre synker tempen igjen, ofte helt ned til 50 grader.

Er nok av kjølevæske på tanken

Er ganske sikker på at det er termostaten, så skal skifte den i løpet av helja. Har lest endel om det, og funnet en link til en svensk guide med bilder og god beskrivelse, så tror selv en hobbymekaniker som meg skal få til det.

 

Men lurer på om det er noen som har skiftet på samme motor før som har noen tips? Vet at termostathuset ligger rett ved kamreima, og at man må være veldig forsiktig der.

 

Ellers så lurer jeg på om det går greit å kjøre selv om varsellampa blinker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte rundt med samme symptomer i mange mnd. Merket ikke noe spes problemer med det akkurat. Samme motor som deg. Byttet termostaten da jeg byttet reg reimen. Ligger en guide her på forumet på hele greien! Ellers så har jeg sendt den svenske guiden til maaaaaange folk som spør om akkurat termostaten og samtlige har svart tilbake at det gikk som en drøm å bytte!

 

Ellers, bare for å nevne det. Plasser termostaten i hølet med det pittelille luftehullet øverst slik at eventuelle små luftbobler får passere!

 

Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Remulade!

Har studert den svenske guiden litt nøyere nå, og tror jeg skal få skifta termostaten på egen hånd ganske greit.

Men har ett par spørsmål før jeg begynner. Er eneste måten å tømme motoren for kjølevæske den slangen ved termostathuset? Og hvilken kjølevæske bør jeg bruke når jeg skal fylle på igjen?

Og til slutt, det står i guiden at man må vaske termostathuset, noe spesielt man bør gjøre her, eller er det bare å bruke vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha rød kjølevæske (G12). Alle kjølevæske skal byttes minst hvert 5. år, tapp derfor av alt, gjennomspyl anlegget og hell på ny. Om det ved feil var blå kjølevæske på fra før så er grundig gjennomspyling meget viktig! Kjøper du konsentrat så bland 50/50 med batterivann, ikke vann fra springen! Er tappekan nede på radiatoren også, aller best er å løsne nedre slange inn på radiator for å tømme og gjennomspyle via den øvre. Spyl også gjennom varmeregisteret, en av de slangene som går gjennom torpedoveggen.

Termostathuset rengjør du med hva du vil ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår